یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

با آمپول ب دوازده چاق میشیم یا لاغر

عکس, با آمپول ب دوازده چاق میشیم یا لاغر

ویتامین B۱۲ یا کوبالامین یکی از داروهای تقویتی محبوب است که اکثر افراد حتی بدون نسخه پزشک آن را تزریق می کنند . جالب است بدانید این ویتامین خاصیت کاهش وزن دارد .

طی سالیان اخیر، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین B۱۲ می‌تواند بر چربی و متابولیسم بدن تأثیر بگذارد.طبق بررسی‌های صورت گرفته محققان به این نتیجه رسیده اند که ویتامین B۱۲ نقش کلیدی در متابولیسم چربی ایفا می‌کند و کمبود آن می‌تواند با افزایش تجمع چربی و چاقی مرتبط باشد.
مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که کمبود شدید ویتامین B۱۲ منجر به افزایش قابل توجه درصد چربی بدن و سطح کلسترول در موش‌های باردار می‌شود.
جالب است بدانید که بر اساس چندین مطالعه، داشتن سطوح کافی ویتامین B۱۲ ممکن است با کاهش خطر افزایش وزن و چاقی مرتبط باشد.علاوه بر این، مطالعه‌ای روی ۲۵۶ کودک نشان داد که کودکان با سطوح پایین ویتامین B۱۲ دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری هستند.با این حال، به خاطر داشته باشید با وجود اینکه این مطالعات ارتباط بین وضعیت ویتامین B۱۲ و وزن بدن را نشان می‌دهد، اما سایر عوامل بالقوه کمک کننده را در نظر نمی‌گیرند.بنابراین، نمی‌توان نتیجه گرفت که ویتامین B۱۲ به طور قطعی باعث کاهش وزن می‌شود. باید تحقیقات بیشتری برای اثبات ارتباط بین ویتامین B۱۲ بر وزن بدن یا BMI صورت بگیرد.
لائم کمبود ویتامین B۱۲
کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند منجر به کم خونی مگالوبلاستیک شود، وضعیتی که با تعداد کم گلبول‌های قرمز خون که بزرگتر از حد طبیعی هستند مشخص می‌شود.

کم خونی مگالوبلاستیک می‌تواند علائم و عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند، از جمله:
تنگی نفس
سردرد
تپش قلب
خستگی
تعادل ضعیف
از دست دادن حافظه

گفته می‌شود کمبود ویتامین B۱۲ همیشه منجر به کم خونی مگالوبلاستیک نمی‌شود و بسیاری از افراد ممکن است فقط علائم خفیفی مانند خستگی را تجربه کنند.

علاوه بر این، در حالی که کمبود ویتامین B۱۲ ممکن است باعث افزایش وزن نشود، می‌تواند سطح انرژی را کاهش داده و به خستگی کمک کند و در ادامه هوشیاری، فعال ماندن و مدیریت وزن را دشوارتر کند.

اگر کمبود B۱۲ دارید، پزشک احتمالاً مکمل‌های خوراکی یا تزریقی ویتامین B۱۲ را به شما توصیه می‌کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر