یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

با ترس بچم از آرایشگاه رفتن و کوتاهی مو چه کنم

عکس, با ترس بچم از آرایشگاه رفتن و کوتاهی مو چه کنم

ترس بچه ها از کوتاه کردن مو به خصوص در فضای غریب آرایشگاه تا حدودی طبیعی است و جای نگرانی نیست اما اگر این ترس شدید بود به طوری که کودک به شدت گریه و بی قراری کند و اینکار برای او تبدیل به یک کابوس شود از چه تکنیکهای روان شناسی می توان استفاده کرد ؟

در واقع روانشناسان به این مشکل فوبیای کوتاه کردن مو می گویند.از جمله علائم روحی و ذهنی فوبیای کوتاه کردن مو می‌توان به کابوس‌دیدن دربارهٔ مرگ یا مردن اشاره کرد. بعضی هم در خیال‌شان تصاویری مانند این تداعی می‌شود که به‌هنگام کوتاه کردن مو، به‌وسیلهٔ تیغ یا قیچی آسیب می‌بینند.در بعضی موارد پیشرفته‌تر و جدی‌تر، فوبیای کوتاه کردن مو روابط افراد و زندگی روزمره‌شان در خانه یا مدرسه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

تکنیک های درمان کوتاهی مو :

آرایشگری را پیدا کنید که این فوبیا را بشناسد و با کسانی که از آن رنج می‌برند، با صبر و حوصله مدارا کند. اگر بتوانید آرایشگاهی را پیدا کنید که محیطی کودک‌پسند داشته باشد و کسانی که در آن شاغل هستند، کودک را قضاوت نکنند، کمک زیادی به شرایط او خواهید کرد.

کمی آب به صورت و مو‌های کودک اسپری کنید تا آرام‌آرام به این مسئله عادت کند.

در طول روز چند بار به‌آرامی مو‌های کودک را شانه کنید.

با کودک صحبت کنید و به او قوت‌قلب بدهید. مراحل کوتاه کردن مو را برایش توضیح بدهید. به او بگویید برای چه باید طی روندی منظم به آرایشگاه برویم و مو‌ها را مرتب کنیم.

راجع به لوازم و وسایل مورداستفادهٔ آرایشگر (سشوار، قیچی و …) با کودک صحبت کنید؛ هرچیز مفیدی که در این باره به ذهن‌تان می‌رسد، بگویید. مثلا از این برایش بگویید که آن وسایل چه کاربردی دارند.

در اینترنت عکس‌هایی از کودکان در حال اصلاح کردن پیدا کنید و به او نشان بدهید.

می‌توانید کودک را به آرایشگاه نزدیک محل خانه ببرید. اجازه بدهید آنجا کمی بازی کند و با آرایشگر‌ها ارتباط برقرار کند. به این صورت، زمانی که وقتِ کوتاه کردن مو‌ها برسد، مقاومت کمتری نشان می‌دهد.

به‌عنوان والدین وظیفه دارید آرامش خودتان را حفظ کنید. اگر از کوره در بروید و کودک را سرزنش کنید، فقط اوضاع را خراب‌تر می‌کنید. این واکنش‌ها وحشت‌زدگی و اضطراب کودک را تشدید می‌کنند.

به فوبیای کوتاه کردن مو کودک به چشم مسئله‌ای عجیب‌وغریب نگاه نکنید. شرایط او برای خودش کاملا طبیعی و معمولی است. با برداشتن قدم‌های کوچک سعی کنید اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید. اگر پیشرفتی در وضعیت کودک مشاهده کردید، حتما پاداشی برایش درنظر بگیرید و تشویقش کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر