یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

بررسی تمام دلایل گرفتگی گوش کودک و درمان های فوری

عکس, بررسی تمام دلایل گرفتگی گوش کودک و درمان های فوری

کودکان ممکن است دچار گرفتگی گوش شوند و بی قرار شوند. چرا این اتفاق برای آنها می افتد به غیر از دلایل ساده ای نظیر حمام کردن و رفتن آب داخل گوش گرفتگی گوش می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد . در این پست به بررسی دلایل گرفتگی گوش و درمان های آن می پردازیم .

علت‌های معمول گرفتگی گوش شامل جمع شدن مایع، جرم زیاد گوش، تغییر ارتفاع و یا شیء خارجی در گوش می‌باشد. بیشتر مواقع این مشکلات به راحتی تشخیص داده شده و رفع می‌شوند. اما مشکلات مداوم در کودکان می‌تواند منجر به عفونت، از دست دادن شنوایی و حتی تاخیر رشد شود؛ و شما هرگز نباید چیزی در گوشتان فرو کنید تا جرم یا شیء خارجی را درآورید، در عوض به پزشک مراجعه کنید تا بدون آسیب به گوش، اقدام لازم را انجام دهد.
گرفتگی گوش می‌تواند ناراحت کننده باشد؛ بنابراین لازم است که درمان لازم صورت بگیرد تا عوارض بعدی را به دنبال نداشته باشد. اگر علاوه بر گرفتگی، درد و صدا هم در گوشتان دارید یا از گوشتان ترشحاتی خارج می‌شود و یا در تعادل یا شنوایی‌تان ناگهان تغییری ایجاد شده حتما فوری به پزشک مراجعه کنید.

شیء خارجی :عجیب نیست که کودکان معمولا چیز‌هایی در گوش خود فرو می‌کنند، همان طور که ممکن است در بینی‌شان نیز چیزی فرو کنند. اگر کودک در سنی نباشد که بتواند به شما بگوید چه احساسی دارد، تنها راهی که می‌توانید متوجه شوید از گرفتگی گوش خود ناراحت است این است که مدام گوش‌هایش را می‌مالد یا می‌کشد. کودک تب یا علامتی از سرماخوردگی ندارد، اما شیء خارجی آنقدر در گوشش مانده است که باعث عفونت شده است.‌
می‌توانید با کمک چراغ قوه داخل گوش کودک را نگاه کنید، اما نباید سعی کنید خودتان شیء را خارج کنید. هرگز چیز تیزی وارد گوش نکنید تا شیء را درآورید. بهترین کار این است که کودک را نزد پزشکش ببرید تا با ابزار بخصوصی که دارد شیء را بی‌خطر خارج کند.

تغییر ارتفاع:تغییرات ناگهانی فشار در محیط نیز می‌تواند سبب گرفتگی گوش‌ها شود. تغییر فشار بر شیپور استاش اثر گذاشته و سبب پدیده‌ای که به نام باروتراما شهرت دارد، می‌شود. علاوه بر پرده‌ی گوش، شیپور استاش نیز کمک می‌کند تا فشار بین گوش میانی و گوش بیرونی تعدیل شود. به همین دلیل است که وقتی اتومبیلتان از شیب کوه بالا می‌رود یا هواپیما تیک‌آف می‌کند احساس می‌کنید گوشتان گرفته است. اگر مواردی رعایت نشود، تغییرات فشار محیط می‌تواند منجر به آسیب جدی گوش شود؛ مانند پارگی پرده گوش.بهترین راه پیشگیری از گرفتگی گوش در تغییرات فشار این است که ببلعید، بجوید یا خمیازه بکشید. این کار، کانال شنوایی را باز می‌کند و اجازه می‌دهد هوای بیرون وارد گوش شود. همچنین اگر معمولا با تغییرات ارتفاع گوش‌هایتان می‌گیرد می‌توانید از ضداحتقان‌های موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید. یک ساعت پیش از این که هواپیما بنشیند از ضداحتقان استفاده کنید. اگر آلرژی دارید از داروی آلرژی‌تان در شروع پرواز استفاده کنید.

مایع در گوش:گرفتگی گوش می‌تواند ناشی از گیر افتادن مایع در شیپور استاش باشد. این کانال در گوش شما به طور معمول ذرات ناخواسته را بیرون می‌راند، مثلا مایع و ترشحات گوش.این مواد معمولا در پشت حلق تخلیه شده و در آنجا بلعیده می‌شوند؛ اما گاهی این کانال مسدود شده و مایع در گوش میانی جمع می‌شود.

درمان های خانگی : 

۱- شیوه مانور والسالوا :یکی از درمان‌ های گرفتگی گوش ما استفاده و به کارگیری شیوه مانور والسالوا می باشد که شما می باید دهان خود را کاملاً ببندید و روی سوراخ بینی خود را با انگشتان تان بفشارید و بعد نفس بکشید و هوا را از داخل بینی خارج نمایید در این زمان شما یک صدایی شبیه صدای منفجر شدن در گوش خود حس کنید که این باعث باز شدن گرفتگی گوش شما خواهد شد .

۲- استفاده از روغن زیتون :اگر زمانی که دچار گرفتگی گوش شدید و علت آن ازدیاد موم داخل گوش بود شما می‌ توانید برای درمان گرفتگی گوش خود از روغن زیتون استفاده نمایید به این روش که روغن را گرم می کنید و درون گوش خود می ریزید بعد از چند دقیقه موم داخل گوشی نرم شد سر خود را کج نگه دارید تا روغن آن تخلیه شود .

۳- استفاده از الکل و سرکه سیب :اگر آلودگی و باکتری باعث گرفتگی گوش شما شده است شما می توانید الکل و سرکه سیب را مخلوط کنید و آن را درون گوش خود بریزید بعد از چند دقیقه آلودگی های آن از گوش بیرون می آید .

۴- استفاده از هات پک ها :اگر شما بر اثر عفونت و سرماخوردگی دچار گرفتگی گوش شدید استفاده از کیسه های آب گرم یا همان هاتپک‌ ها می‌ تواند اخلاط درون گوش شما را پاک سازی نماید .

۵- استفاده از بخور دادن :یکی دیگر از روش های درمانی گرفتگی گوش استفاده از بخور می باشد شما می توانید آب داغ را درون ظرفی بریزید و درون آن را گیاه اسطوخودوس بریزید و روی سرتان را با چیزی بپوشانید و گرمای آن را نفس بکشید تا گرفتگی گوش شما باز گردد .

۶- استفاده کردن از هیدروژن پراکسید :این روش باید طبق نظریه پزشکی صورت بگیرد اگر گرفتگی بر اثر ازدیاد شدن موم گوش باشد می توانید چند قطره از این محلول را درون گوش خود بریزید زمانی که محلول درون گوش ریخته می‌ شود شما صدای وزوز را درون گوش خود حس می کنید اما بعد از چند دقیقه صدا از بین خواهد رفت می توانید سر خود را خم کنید تا مایع بیرون بیاید توجه کنید استفاده از پیش از این محلول می تواند به پرده گوش شما آسیب بزند .

۷- استفاده از محلول آب با نمک :از دیگر راه های درمان گرفتگی گوش استفاده از محلول آب با نمک است . اگر گرفتگی بر اثر عفونت باشد شما می توانید نمک را در آب گرم محلول کنید و آن درون دهان غرغره کنید این کار را ۲۰ ثانیه انجام دهید تا عفونت گوش شما برطرف شود .

۸- استفاده از روغن سیر :سیر در درمان عفونت بسیار موثر می باشد شما می توانید سیر را بکوبید و آن را با روغن درون تابه گرم کنید بعد از خنک شدن این روغن را توی گوش بریزید تا انسداد آن آزاد گردد .

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر