یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

تزریق در مفصل و اطلاعات مفید پزشکی درباره آن

عکس, تزریق در مفصل و اطلاعات مفید پزشکی درباره آن

انجام تزریق در مفصل که امروز در یاس فان به آن خواهیم پرداخت که انشالله مفید واقع شود. تزریق در مفاصل بیشتر در شانه ، زانو (با تزریق ژل زانو با آمپوا ساینوژل) یا باسن استفاده می شود اما ممکن است در سایر مفاصل نیز مفید باشد . برای تزریق درست و بی خطر . اشعه ایکس یا توموگرافی کامپیوتری (CT) نیز می تواند برای راهنمایی استفاده شود.اگر درد عمدتاً ناشی از التهاب مفاصل نباشد ، تزریق ممکن است علائم را بهبود نبخشد. اگرچه این ممکن است برای بیمار نا امید کننده باشد اما می تواند اطلاعات مفیدی برای پزشک باشد. زیرا این بدان معناست که باید علت دیگری برای درد مفاصل در نظر گرفته شود.

ارتوکین تراپی چیست؟

ارتوکین تراپی روشی مدرن برای درمان بیماری های مفاصل و درد مربوط به دیسک است. نوعی پروتئین از دسته سیتوکین ها، به نام اینترلوکین-۱ (IL-1) مسئول بیماری های مفصلی ناشی از التهاب است. درمان شامل تزریق مهارکننده بیولوژیک اینترلوکین ۱ (IL-1Ra) است که از پلاسمای خون بیمار جدا می شود. پروتئین ضد التهابی محافظت کننده (IL-1Ra) به ناحیه دردناک تزریق می شود و به کاهش درد مفاصل و التهاب بافت آسیب دیده کمک می کند. ارتوکین تراپی یکی از منحصر به فردترین روش های درمان استئوآرتریت یا همان آرتروز است.ارتوکین تراپی با استفاده از مکانیسم های محافظتی طبیعی بدن موجب جلوگیری از التهاب، کاهش درد و بهبود عملکرد می شود. این فرایند شامل گرفتن خون بیمار و پردازش خون به طریقی است که بتوان پروتئین ضد التهابی و عوامل رشد را از سایر اجزای خون جدا کرد و به داخل مفاصل یا تاندون ها و سایر بافت های نرم تزریق کرد. این کار منجر به کاهش درد و بهبود طبیعی بدن می شود.

ارتوکین تراپی عمدتا بر توانایی طبیعی بدن برای ترمیم بافت آسیب دیده تمرکز دارد و روشی کم تهاجمی است. اثربخشی و ایمنی ارتوکین تراپی در مطالعات بالینی متعدد تایید شده است. این مطالعات به طور ویژه ای بر استفاده از ارتوکین تراپی برای درمان آرتروز مفاصل و مشکلات ستون فقرات تمرکز داشته اند.
برای افرادی که با روش پی آر پی آشنا هستند، ممکن است ارتوکین تراپی شبیه به پی آر پی به نظر برسد. از این نظر که هر دو روش از خون خود فرد برای درمان استفاده می نمایند، این دو روش مشابه اند. اما روند آماده سازی خون در این دو روش کاملا متفاوت است. ارتوکین قادر به افزایش تعداد فاکتورهای رشد در هر روش است. همچنین می تواند گیرنده التهابی بدن را مسدود نماید. پی آر پی روشی موثر است اما ارتوکین تاثیرات بالقوه ی بیشتری دارد.

موارد استفاده از ارتوکین تراپی

استئوآرتریت:
تغییرات دژنراتیو مفاصل (به ویژه زانوها)، التهاب مزمن غیر عفونی

بیماری های شغلی
مربوط به فشار بیش از حد به سیستم عضلانی اسکلتی، از جمله در ورزشکاران حرفه ای و افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند، خواص ضد التهابی ارتوکین تراپی درد تاندون ها و عضلات را کاهش می دهد

تغییرات دژنراتیو در مفاصل میان مهره ای، از جمله دردهای مرتبط با دیسک

در طول مشاوره اولیه بیمار، متخصص طب فیزیکی پس از معاینه بیمار، مناسب بودن این روش درمانی را تشخیص داده و در صورتی که ارتوکین تراپی بتواند به بهبود وضعیت فرد کمک کند، برنامه درمان فردی را برای دستیابی به نتایج مطلوب ایجاد می نماید. ارتوکین تراپی به بیماران مبتلا به عفونت حاد و یا تب توصیه نمی شود.پزشک شما ممکن است با استفاده از اطلاعاتی که از تصویربرداری به دست می آورد ، تزریق مفصل را درخواست کند ، زمانی که :

التهابی در مفصل وجود دارد که با سایر درمان ها بهبود نمی یابد.
دردی در ناحیه مفصل وجود دارد و پزشک شما می خواهد بداند که آیا منشا درد از مفصل است یا خیر.
داروها یا درمان های خاص باید مستقیماً به مفصل تزریق شوند و نه در بافت های نرم اطراف.
باعث می شود اسکنی که از مفصل شما گرفته می شود دقیق تر شده و یا
پزشک شما قصد تزریق در مفصل را داشته اما بدون استفاده از تصاویر راهنما و هدایت کننده موفق به تزریق در مفصل نشده است.

چگونه برای تزریق مفصل آماده بشوم ؟

روز قبل از قرار ملاقات با پزشک برای تزریق :
هیچ نیازی نیست که از روز قبل از تزریق کار خاصی انجام دهید . شما می توانید هر نوع نوشیدنی و یا غذایی را مانند روز های عادی میل کنید .

در روز قرار ملاقات با پزشک برای تزریق :
لطفا هر نوع تصویر برداری ای اعم از : ایکس ری ، سونوگرافی ، سی تی (CT) و یا ام ار آی از مفصلتان را با خودتان به همراه داشته باشید.
لطفاً اگر به هر نوع دارو حساسیت دارید به رادیولوژیست (پزشک متخصص) بگویید.
پیشنهاد خوبی است که لباس راحتی بپوشید تا دسترسی به مفصلی که قرار است تحت تزریق قرار بگیرد ، راحت تر باشد.
در طی تزریق چه اتفاقی می افتد ؟
تزریق مفصل معمولاً با استفاده از سونوگرافی برای هدایت تزریق انجام می شود. پرتونگاری یا CT بسته به مفصل مورد تزریق و روشی که رادیولوژیست آن را ترجیح می دهد قابل استفاده است.

به طور کلی یک اسکن مقدماتی برای پیدا کردن نقطه دقیق تزریق انجام می شود. سپس ممکن است محل دقیق بر روی پست شما علامت گذاری شود. سپس پوست برای جلوگیری از عفونت با یک محلول ضد عفونی کننده تمیز می شود.در محلی که علامت گذاری انجام شده و یا با استفاده از سونوگرافی سوزن در محل تزریق قرار گرفته تا مسیر دقیق حرکت سوزن مشخص باشد . اگر از CT یا اشعه X برای هدایت سوزن استفاده می شود ، برای تهیه تصاویر واضح تر و اطمینان از قرار گیری صحیح نوک سوزن ، مقدار کمی از ماده کنتراست به مفصل تزریق می شود.بعضی اوقات رادیولوژیست ممکن است قبل از تزریق مقداری مایعات از مفصل را برای تجزیه و تحلیل خارج کند . خود تزریق معمولاً ترکیبی از استروئید و یا بی حسی موضعی است.

آیا اثرات جانبی ای بعد از تزریق وجود دارد ؟

ممکن است بعد از تزریق درد بیشتری را در مفصل تجربه کنید. اما ممکن است در ابتدا به دلیل بی حس کننده موضعی احساس بهتری داشته باشید. بی حسی بعد از چند ساعت به طور کلی از بین می رود. ممکن است درد مفاصل بیشتر از قبل از تزریق باشد. این درد ممکن است ۲-۳ روز پس از تزریق دوام داشته باشد.اگر قرار باشد استروئید موجود در تزریق باعث کاهش درد و التهاب شود ، این اتفاق معمولا بین ۳ تا ۵ روز بعد از روز تزریق می افتد .اگر درد در روزهای بعد از تزریق بسیار وخیم تر شد ، ممکن است به دلیل تشدید سینوویت ها به خاطر تزریق و یا در موارد خیلی نادر به دلیل عفونت در مفصل ، اتفاق افتاده باشد . در صورت بروز این مسئله ، باید در اسرع وقت با پزشک مراجعه کننده یا بخش اورژانس بیمارستان تماس بگیرید.

تزریق چقدر طول می کشد ؟

این مدت زمان بسیار متنوع است ، اما تزریق هدایت شده توسط سونوگرافی معمولا بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به طول می انجامد .

تزریق مفصل

ریسک تزریق در مفصل چقدر است ؟
روش تزریق در مفصل روشی بسیار مطمئن با ریسک خیلی کمی است .

احتمال ابتلا به عفونت بسیار اندک است و احتمالاً بین ۱ تزریق در ۲۰،۰۰۰ تزریق تا ۱ تزریق از ۷۵۰۰۰ تزریق انجام شده است. این عمل در صورتی که پوست آسیب دیده یا عفونتی در محل وجود داشته باشد ، نباید انجام شود .

عوارض احتمالی ای از تزریق استروئید وجود دارد که شامل تشدید درد به دلیل تحریک آستر مفصل توسط کریستال ها در محلول استروئیدی است .

اگر استروئید صرفاً به مفصل تزریق نشود یا پس از تزریق از محل تزریق نشت کند ، احتمال آسیب جزئی وجود دارد. آسیب جزئی به بافت های نرمِ محل تزریق که این آسیب شامل آتروفی (تضعیف) پوست و یا چربی زیر پوستی (که فقط در زیر پوست پیدا می شود) است. همچنین رنگ رفتگی پوست در محل اطراف تزریق ممکن است اتفاق بیفتد .

بعضی از بیماران متوجه می شوند که تزریق برای چند ماه باعث تسکین درد می شود. اما درد دوباره برمی گردد و از داشتن تزریق دیگر تعجب می کنند. اگرچه خطر دقیق تزریق های متعدد مشخص نیست. اما بیشتر پزشکان توصیه می کنند بیش از سه یا چهار بار در سال از تزریق استفاده نکنید. این عمل از آسیب به مفصل جلوگیری شود.گاهی اوقات ، افراد نسبت به داروهای تزریقی (مانند هر دارویی) حساسیت دارند.خطر دقیق این حساسیت شخص نیست اما به نظر می رسد بسیار نادر باشد . شما باید پزشک یا رادیولوژیست خود را نسبت به چیزهایی که ممکن است به آن ها آلرژی داشته باشید ، آگاه کنید .

تزریق در مفصل در چه محلی انجام می شود ؟

معمولا در یک بیمارستان خصوصی و یا دولتی و یا در مطب شخصی پزشک و یا رادیولوژیست شما .

چه زمانی باید انتظار نتیجه بخشی تزریق مفصل را داشته باشیم ؟گزارشی از تزریق مفصل به پزشک مراجعه کننده شما ارسال می شود. مهم است که یک هفته بعد از تزریق ، به پزشک خود اطلاع دهید که آیا تزریق تاثیری در درد شما داشته است یا خیر.

تزریق اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک یک ماده ژل مانند است که به طور طبیعی در مایع سینوویال اطراف مفاصل وجود دارد.این ماده روان کننده است. این ماده به عنوان کمک فنر عمل می کند و به استخوان ها کمک می کند تا به جای اینکه در مقابل یکدیگر آسیاب شوند ، یکدست حرکت کنند.

در افراد مبتلا به استئوآرتریت مقادیر اسید هیالورونیک در مایعات مشترک آنها کاهش یافته است. تزریق اسید هیالورونیک می تواند به بازگرداندن سطح طبیعی کمک کند. این تزریقات نه تنها مفصل را روان می کنند بلکه ممکن است باعث کاهش التهاب و محافظت از غضروف در برابر سایش و پارگی بیشتر شوند.

قبل از تزریق ، پزشک ممکن است آسپیراسیون را انجام دهد ، مقداری از مایع را از مفصل زانو با یک سوزن جدا کند تا تورم را کاهش دهد.پس از تزریق از قرار دادن بیش از حد فشار بر روی زانو خودداری کنید. دویدن نداشته باشید ، برای مدت طولانی در حالت ایستاده نباشید یا اشیاء سنگین را بلند نکنید.

اثرات جانبی

عوارض جانبی معمولی ناشی از تزریق اسید هیالورونیک شامل موارد زیر است:

درد در زانو

کبودی

گرما

تورم جزئی

این عوارض جانبی باید بعد از چند روز برطرف شود. استفاده از کیسه یخ روی زانو می تواند به رفع ناراحتی و جلوگیری از تورم کمک کند.

در موارد نادر ، افراد ممکن است عوارض جانبی جدی تری مانند خونریزی ، عفونت یا واکنش آلرژیک را تجربه کنند.

در صورت بروز هر یک از این علائم ، فوراً با پزشک تماس بگیرید:

تورم شدید در زانو

قرمزی یا گرمی در زانو

درد شدید

درد استئوآرتریت تا چند هفته پس از تزریق ممکن است کاهش یابد.

اثرات تسکین دهنده درد از تزریق به طور معمول حدود ۶ ماه به طول می انجامد.

با تزریق اسید هیالورونیک درد به طور کامل متوقف نمی شود و یا ورم مفاصل درمان نمی شود. با این حال ، در این روش ممکن است به طور موقت درد کاهش یافته و تحرک را در برخی از افراد بهبود بخشند. افراد مبتلا به استئوآرتریت خفیف احتمالاً بیشترین سود را از تزریق اسید هیالورونیک مشاهده می کنند.

تزریق کورتیکواستروئید
داروهای استروئیدی به روش مشابه هورمون کورتیزول عمل می کنند. کورتیزول بر روی سیستم ایمنی بدن کار می کند تا التهاب را در بدن کاهش دهد ، همچنین برای تسکین درد نیز مفید است.

FDA پنج داروی مختلف استروئیدی را برای درمان استئوآرتریت تصویب کرده است. همه آنها تقریباً مؤثر هستند.

FDA همچنین اخیراً یک تزریق کورتیکواستروئید آزاد شده از تریامسینولون استونید (Zilretta) را تأیید کرده است. فرد فقط یک بار می تواند آن را داشته باشد ، اما اثرات ضد التهابی آن ممکن است مدت زیادی طول بکشد.

افراد برای تزریق نیاز به مراجعه به پزشک دارند. پزشکان گاهی اوقات از امواج فراصوتی برای هدایت جای سوزن به فضای اطراف مفصل استفاده می کنند. در این روش از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر داخلی بدن استفاده می شود.

پزشک همچنین ممکن است در کنار تزریق، تزریق تسکین دهنده درد بیهوشی انجام دهد، که این کار تسکین فوری را انجام می دهد. اثرات تزریق استروئید ظرف چند روز شروع به مشخص شدن می کند.

کورتیکواستروئیدها سریعتر از تزریق اسید هیالورونیک کار می کنند ، اما اثرات آنها به طول نمی انجامد. در برخی افراد ، تزریق کورتیکواستروئید می تواند به تسکین درد و بهبود حرکت در مفصل کمک کند. افرادی که صدمات گسترده ای در زانو دارند ، کمتر می توانند نتیجه بگیرند.

اثرات جانبی

اگرچه FDA استفاده از کورتیکواستروئید را بی خطر می داند ، ممکن است افراد عوارض جانبی از قبیل:

تحریک در مفصل شبیه به نقرس

آسیب عصبی

در موارد نادر ، عفونت

افزایش قند خون که یک عارضه جانبی بخصوص در مبتلایان به دیابت شایع است.

نازک شدن استخوانها در نزدیکی زانودر صورت از بین رفتن اثرات ، افراد دریافت کننده تزریق ممکن است نتوانند بلافاصله تزریق دیگری دریافت کنند. پزشکان فقط تزریق کورتیکواستروئید را هر ۴ ماه یکبار توصیه می کنند.

دریافت تزریق بیش از حد مکرر می تواند خطر عوارض جانبی مانند آسیب به بافتهای نرم در زانو را افزایش دهد. تسکین درد از تزریق نیز به همان اندازه مؤثر نخواهد بود و اثرات سریعتر از بین می روند.

اگر با تزریق تسکین درد انجام نشود ، ممکن است نوع دیگری از درمان لازم باشد.

در مورد تزریق با پزشک صحبت کنید
افرادی که فکر می کنند ممکن است استئوآرتریت زانو داشته باشند ، باید از پزشک سؤال کنند که آیا تزریق زانو یک قدم بعدی مؤثر است یا خیر؟

دو نوع تزریق دیگر وجود دارد. اگرچه این روشهای درمانی هنوز آزمایشی هستند و هنوز از FDA برای درمان ورم مفاصل زانو تأیید نشده اند ، اما ممکن است برخی از پزشکان بتوانند از آنها استفاده کنند.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) برای درمان آرتروز زانو
در این تزریق ها از سلول هایی به نام پلاکت استفاده می کنند. اینها به بهبودی و لخته شدن خون کمک می کند. پزشک پلاکت ها را از خون خود فرد می گیرد. پلاکت ها هنگامی که در مفصل زانو قرار دارند ، فاکتورهای رشد را آزاد می کنند ، اینها موادی هستند که به اصلاح بافت های آسیب دیده کمک می کنند.

تزریق PRP ممکن است درد استئوآرتریت را تسکین داده و عملکرد آن را بهبود بخشد .

تزریق سلول های بنیادی برای درمان آرتروز زانو
این تزریقات با استفاده از سلولهایی است که می توانند به هر نوع بافت تبدیل شوند و غضروف آسیب دیده را ترمیم می کنند. تزریق سلول های بنیادی می تواند به کاهش علائم آرتروز و همچنین کاهش تورم و تسکین درد کمک کند.

قبل از انجام تزریقات ، درمان های محافظه کارانه تری مانند درمان فیزیکی ، گرما ، یخ و کاهش وزن را امتحان کنید. بیمه گذاران غالباً تزریقات پوکی استخوان را پوشش نمی دهند تا زمانی که شواهدی دریافت کنند که تأیید کند شخصی اقدام به درمان محافظه کارانه کرده است.

در آخر
دو تزریق اصلی برای درمان استئوآرتریت زانو در دسترس است.تزریق اسید هیالورونیک جایگزین یک ماده روان کننده طبیعی در مایعات اطراف مفصل زانو است. تزریق کورتیکواستروئید داروی ضد التهابی را مستقیماً در مفصل زانو قرار می دهد.با این حال ، یک فرد نباید در یک دوره ۴-۳ ماهه بیش از یک بار تزریق استروئیدی را دریافت کند زیرا این امر خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.سایر تزریقات آزمایشی مانند تزریق سلولهای بنیادی و PRP تحت آزمایش قرار گرفته است. با این حال ، اینها هنوز درمان اصلی نیستند. بهترین متخصص زانو باید ارزیابی کند که آیا تزریق زانو برای درمان آرتروز زانوی شما مناسب است یا خیر.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر