یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

تمامی درمان های بیماری واریس و رگهای سیاه پا

عکس, تمامی درمان های بیماری واریس و رگهای سیاه پا
بیشتر افراد مبتلا به واریس دچار عارضه‌ای نمی‌شوند. نمی‌توان پیش بینی کرد که چه کسانی دچار مشکلات و عارضه می‌شوند. اندازه‌ی رگ واریسی، به بروز عوارض و مشکلات ربطی ندارد، اما مدت زمان ایجاد رگ واریسی به این مشکلات مربوط می‌شود.روغن‌های حیاتی به بهبود گردش جریان خون کمک می‌کنند و در عین حال از التهاب رگ‌های واریسی نیز می‌کاهند. روغن‌های زیر برای درمان رگ‌های واریسی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

روغن درخت سرو: روغن درخت سرو یکی از بهترین روغن‌ها برای درمان مشکلات مربوط به واریس است که می‌تواند گردش جریان خون را افزایش داده و سیستم گردش خون را تقویت کند. مالیدن پنج قطره از روغن درخت سرو روی ناحیه مبتلا به واریس دو مرتبه در روز و به مدت چند هفته می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
روغن بابونه: بابونه مسکن است و سنگینی و ناراحتی ناشی از مشکلات رگ‌ها را برطرف می‌کند به خصوص وقتی آن را برای مدتی روی پای خود بمالید. روغن بابونه و روغن ارگانیک نارگیل را ترکیب کرده و قبل از خواب روی پای خود بمالید.
روغن گل بی‌مرگ (هلی کروسوم): این روغن در درمانی خانگی رگ‌های واریس و رگ‌های عنکبوتی بسیار عالی است. این روغن از گیاه گل بی‌مرگ (هلی کروسوم) گرفته می‌شود و خواص بیحس کنندگی و ضد انعقادی دارد. با این روغن می‌توان از لخته شدن خون راکد در رگ‌های بزرگ شده جلوگیری کرد. ۲ تا ۳ قطره‌ای این روغن می‌تواند درد و تورم رگ‌های مبتلا به واریس را کاهش دهد و گردش جریان خون را در رگ‌ها بهبود بخشد.
روغن‌های اسطوخودوس و رزماری خاصیت ضدالتهابی و مسکن دارند و می‌تواند علائم همراه با بیماری واریس را کاهش دهد.
روغن آواکادو در عمق پوست نفوذ می‌کند، این روغن تولید کلاژن را تحریک کرده و روند بهبودی بیماری واریس را تسریع می‌کند.
روغن جوجوبا به بهبود زخم‌ها کمک کرده و تولید کلاژن را تحریک می‌کند. این روغن خاصیت ضدالتهابی دارد و برای درمان التهاب و در برخی موارد درد رگ‌ها به کار برده می‌شود.
روغن لیمو: روغن لیمو خاصیت قابضی و مخمری دارد. این روغن باعث بهبود گردش جریان خون شده و دیواره رگ‌ها را سفت می‌کند بنابراین رگ‌ها تقویت می‌شوند.
روغن بومادران: این روغن برای درمان رگ‌های واریسی بسیار عالی است زیرا گردش جزیان خون را بهبود بخشیده که می‌تواند خون راکد را در رگ‌های به حرکت درآورد.
تغذیه
نقش تغذیه در درمان خانگی واریس
برخی غذاها التهاب را کاهش داده و گردش خون را بهبود می‌دهند و باعث بهبودی سریع‌تر رگ‌های واریسی شده و از شکل‌گیری دوباره آنها جلوگیری می‌کنند. رژیم غذایی پر از روغن‌های اشباع، قند و شکر، کافئین و غذاهای فراوری‌شده می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی عروق، کاهش گردش جریان خون، مشکلات فشارخون، عدم تعادل هورمونی و افزایش وزن شود. بسیاری از این غذاها پر از سدیم بوده که باعث کم‌آبی بدن و تجمع سموم شده و می‌تواند تورم را در رگ‌های واریسی افزایش دهد. برخی از غذاهای ضدالتهابی که برای بهبود ظاهر رگ‌های واریسی می‌توانند مفید باشند عبارتند از:

غذاهای پرفیبر: فیبرها به سلامت قلب کمک کرده و برای سلامت سیستم گوارش هم مفید هستند. خوردن ۳۰ تا ۴۰ گرم فیبر در روز بهترین راه برای جلوگیری از یبوست است یبوست می‌تواند باعث نفخ و افزایش فشار روی رگ‌های اطراف شکم و پاها شود. برخی غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از تخم چیا و تخم بذر کتان (که سرشار از امگا ۳ بوده که ضدالتهاب است)، سبزیجات، میوه‌های تازه و غلات جوانه‌زده.
غذاهای انتی اکسیدان‌دار: آنتی‌اکسیدان‌ها مانند فلاوونوئیدها (در توت‌ها)، ویتامین C و ویتامین E (هر دو در سبزیجات سبز و مرکبات یافت می‌شوند) می‌توانند به تقویت رگ‌ها کمک کرده، التهاب را کاهش داده و سلامت عروق را افزایش دهند. ویتامین E در پیشگیری از لخته شدن خون مؤثر بوده و مانند یک رقیق‌کننده طبیعی خون عمل می‌کند که برای سلامت قلب مفید است. ویتامین C یک عامل ضدالتهابی بسیار قوی است که برای سلامت پوست هم بسیار خوب است.
دیورتیک‌های طبیعی: پزشک در برخی موارد داروهای مدر را برای افزایش ادرار و کاهش احتباس آب و تورم تجویز می‌کند. شما می‌توانید این کار را با مصرف گیاهان تازه (جعفری، گشنیز و ریحان)، رازیانه، خیار، مارچوبه و کرفس ایجاد کنید.
غذاهای سرشار از منیزیم: تجمع خون، مشکلات فشار خون و گرفتگی عضلات پا (مانند سندرم پاهای بی‌قرار) علائم هشداردهنده در مورد وجود مشکلات الکترولیت‌های بدن مانند پتاسیم و منیزیم هستند. برای رهایی از این علائم، سبزیجات با برگ سبز، آواکادو، موز، سبزیجات چلیپایی و سیب زمینی شیرین مصرف کنید.
غذاهای پر ادویه و تند: غذاهای پر ادویه مانند فلفل یا کاری به گرم شدن بدن کمک کرده و جریان خون را به گردش درمی‌آورند، آنها را برای بهبود گردش خون و حتی کنترل وزن و اشتها به غذاهای خود اضافه کنید.
ماهی‌های وحشی: ماهی و غذاهای دریایی مانند سالمون وحشی، ماهی خال‌مخالی، ماهی کولی، ساردین و ماهی تون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که در بهبود گردش جریان خون بسیار مؤثر هستند.
سرکه سیب: سرکه سیب گردش خون را در دیواره رگ‌ها بهبود بخشیده و خاصیت ضدالتهابی دارد. بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که مصرف سرکه سیب باعث کاهش تورم رگ‌های واریسی می‌شود و ظاهر این رگ‌ها را پس از چند هفته بهبود می‌دهد.
عصاره هسته انگور: دانه کوچک میان انگور حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی شامل چند نوع فلاوونوئید، اسید لینولئیک و ویتامین E است. الیگومریک پروآنتوسیانیدین یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که خاصیت واسوپروتکتیو آن بسیار مشهور است و از آسیب رادیکال‌های آزاد به دیواره رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. این مواد همچنین شکل‌گیری کلاژن، پروتئینی که باعث حفظ خاصیت ارتجاعی بافت همبند و تقویت دیواره عروق خونی می‌شود را افزایش می‌دهد. همچنین این مواد از نشت مایعات از عروق و در نتیجه تورم پاها جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید هسته انگور را پودر کرده و مصرف کنید یا عصاره تجاری آن که حاوی حداقل ۹۵ درصد او پی سی است را تهیه کنید. روغن هسته انگور همچنین سرشار از پروآنتوسیانیدین است و می‌تواند به صورت خوراکی یا موضعی مصرف شود تا درد و تورم را کاهش داده و دیواره رگ‌ها را تقویت کند.
تغییرات سبک زندگی
اگر دچار لختگی خون، درد یا زخم‌های پوستی هستید ممکن است پزشک، به کارگیری روش‌های درمانی کم تهاجمی را به جای تغییرات سبک زندگی یا در کنار آن به شما توصیه کند.

استفاده از جوراب‌های مخصوص واریس
استفاده از جوراب‌های مخصوص واریس در درمان خانگی واریس
استفاده از جوراب‌های مخصوص واریس باعث می‌شود که خون جمع شده در پا، ساق پا یا مچ پا در جهت درست جریان یابد. پزشک ممکن است استفاده از جوراب‌های مخصوص واریس که با پارچه‌های کشبافت ساخته شده‌اند را به شما توصیه کند. این جوراب‌ها فشارهای متفاوتی به قسمت‌های مختلف پای شما وارد می‌کنند تا خون در سیاهرگ‌های پای شما جریان یابد.

بالا نگه داشتن پاها
بالا نگه داشتن پاها برای درمان واریس
بالا نگه داشت پاها در زمان‌هایی که نشسته‌اید باعث می‌شود که فشار از روی سیاهرگ‌های پای شما برداشته شده و جریان خون افزایش یابد. پاهای خود را روی یک چهارپایه قرار دهید و از چهارزانو نشستن خودداری کنید.

به طور منظم ورزش کنید
بالا نگه داشتن پاها برای واریس
اگر شما منعی برای ورزش کردن نداشته باشید ممکن است پزشک به شما توصیه کند که فعالیت‌های ورزشی خود را افزایش دهید تا گردش جریان خون در پاهای شما افزایش یابد. پزشک ممکن است انجام فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روی یا دوچرخه سواری را به مدت ۳۰ دقیقه در ۵ روز از هفته به شما پیشنهاد دهد. برخی ورزش‌ها مانند وزنه‌برداری، دو مسافت و یوگا ممکن است باعث وارد آمدن فشار به وریدهای شما شوند. این ورزش‌ها ممکن است باعث جمع شدن خون شوند بنابراین ممکن است پزشک به شما بگوید که از انجام دادن این فعالیت‌ها خودداری کنید.

ایستادن با نشستن به مدت طولانی باعث جمع شدن خون در وریدهای پا می‌شود و ممکن است علائم واریس را تشدید کند. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که در هنگام نشستن یا ایستادن، هر از چند گاهی پاهای خود را حرکت دهید تا خون در جهت درست جریان یابد.

از خوردن نمک پرهیز کنید
نمک یا سدیم باعث احتباس آب در بدن شده و با واریس ارتباط دارد. وجود مایعات زیاد در پاها ممکن است باعث تورم آن و فشار آمدن به سیاهرگ‌های پا شود.

حفظ وزن سالم
چاق بودن و اضافه وزن داشتن ممکن است باعث فشار آمدن به سیاهرگ‌های لگن و پا و در نتیجه ابتلا به واریس شود.

از پوشیدن لباس‌های تنگ و کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید
پوشیدن لباس‌ها، کمربندها، فرم دهنده‌های بدن، جوراب‌های کشی زانو و حتی کمربندهای محکم باعث محدود شدن جریان خون از پا به سمت قلب و انباشتگی خون می‌شود.

استفاده از کفش‌های پاشنه بلند به مدت طولانی نیز ممکن است باعث محدود شدن گردش جریان خون در پاها و تشدید علائم واریس شود. برای حفظ گردش خون در جهت درست از کفش‌هایی که پاشنه کوتاه‌تر دارند استفاده کنید.

مرطوب کردن پوست
پوست از بدن شما که شامل عروق پاها نیز می‌شود محافظت می‌کند. استفاده روزانه از کرم‌های مرطوب‌کننده، خشک‌شدگی و ترک‌خوردگی پوست را بهبود بخشیده و سلامت پاهای شما را افزایش می‌دهد.

راه‌های دیگر درمان واریس چیست؟
در صورتی که علائم ابتلا به واریس با استفاده از جوراب‌های مخصوص و تغییرات سبک زندگی بهبود نیافت ممکن است پزشک انجام برخی عمل‌های کم تهاجمی را برای برداشتن عروق مبتلا به واریس به شما پیشنهاد دهد. این عمل‌ها تحت بیهوشی موضعی انجام شده و معمولاً شما می‌توانید بلافاصله پس از انجام آن‌ها به کارها و امور عادی و روزمره خود بپردازید.

انسداد رادیو فرکانسی
انسداد رادیو فرکانسی یک روش درمانی سریع الاثر است که دران از انرژی الکتریکی برای گرم کردن عروق واریسی و از بین بردن آنها استفاده می‌شود.

برای انجام این عمل، پزشک یک شکاف کوچک در زیر زانوی شما ایجاد می‌کند و سپس با استفاده از اولتراسوند یک روش که دران از امواج صوتی برای عکس گرفتن از سیاهرگ‌ها استفاده می‌شود برای هدایت یک لوله انعطاف‌پذیر کوچک در ورید آسیب‌دیده استفاده می‌کند. سپس این لوله گرمای الکتریکی را به مدت ۲۰ ثانیه به قسمت مورد نظر ورید اعمال می‌کند و باعث جمع شدگی و تخریب آن می‌شود. پزشک سیاهرگ را بسته و در نهایت این ورید جذب بدن می‌شود. خون به طور طبیعی از طریق عروق سالم جریان می‌یابد.

این عمل در مطب پزشک و تحت بیهوشی موضعی و در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود. شما می‌توانید حدود ۳۰ دقیقه پس از عمل به منزل بازگشته و بلافاصله به فعالیت‌های روزمره و عادی خود بپردازید. عوارض این عمل عبارتند از کبودی و حساسیت به لمس که پس از چند هفته از بین می‌رود.

لیزر اندوونوس
پزشک ممکن است روش لیزر اندوونوس که در آن از یک پرتو نوری متمرکز برای بستن ورید مبتلا به واریس استفاده می‌شود را به کار گیرد. پزشک در این عمل، پوست شما را سوراخ کرده و یک لوله در عروق واریسی شما وارد می‌کند. فیبر لیزری در خط وریدی وارد شده و ورید مورد نظر را گرم می‌کند تا دیواره آن تخریب شود. این کار باعث جمع شدن و از بین رفتن عروق واریسی می‌شود. رگ درمان شده نیز جذب بدن می‌شود و خون مسیر خود را از عروق سالم پیدا کرده و علائم تسکین می‌یابند.

حین انجام این عمل که تحت بیهوشی موضعی انجم می‌شود، شما باید برای محافظت از چشمان خود در برابر اشعه لیزر از عینک‌های مخصوص استفاده کنید.

این عمل در مطب پزشک و در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود. شم می‌توانید حدود ۳۰ دقیقه پس از عمل به منزل مراجعه کرده و بلافاصله به فعالیت‌های عادی و روزمره خود بپردازید. برخی افراد ممکن است دچار کبودی شوند که معمولاً پس از چند هفته از برطرف می‌شود.

فوم تزریقی
در این عمل یک ماده شیمیایی در عروق واریسی تزریق می‌شود که آن را از بین می‌برد و خون از عروق سالم مجاور جریان می‌یابد.

متخصص عروق، پوست پا را به وسیله بیحس کننده موضعی بیحس کرده و یک شکاف ایجاد می‌کند سپس یک لوله توخالی به نام کاتتر را در ورید مبتلا به واریس وارد می‌کند و مقدار کمی از ماده شیمیایی را از طرق کاتتر وارد ورید می‌کند.

این عمل در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود و شما می‌توانید در همان روز به منزل خود بازگردید. شما می‌توانید فعالیت‌های عادی و روزمره خود را بلافاصله پس از انجام عمل ادامه دهید اما احتمالاً پزشک به شما توصیه خواهد کرد که تا مدت دو هفته از انجام دادن فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.

اسکلروزانت مایع
این عمل با استفاده از یک سیم فلزی کوچک و یک مایع شیمیایی که دیواره عروق را تخریب می‌کند و باعث انسداد آن می‌شود انجام می‌گردد. این روش در مقایسه با روش‌های حرارتی دیگر، نیاز کمتری به بیحسی موضعی دارد.

متخصص، یک شکاف بسیار کوچک در پوست شما ایجاد کرده و سپس کاتتر را با هدایت تصاویر اولتراسوند وارد عروق واریسی می‌کند. سپس وی مایع را وارد کاتتر کرده و در حالی که سیم را می‌چرخاند، رگ مورد نظر را تخریب می‌کند. خون مسیر خود را از عروق سالم مجاور پیدا می‌کند.

این عمل کمتر از روش‌های کم تهاجمی دیگر مانند فلبکتومی زمان می‌برد و شما می‌توانید در همان روز به منزل خود بازگردید.

چسب طبی
در این فرایند از نوعی چسب طبی برای بستن عروق واریسی استفاده می‌شود.

متخصص عروق، پوست پای شما را سوراخ کرده و کاتتر را با هدایت اولتراسوند وارد رگ تحت درمان می‌کند. سپس وی از طریق چندین تزریق دقیق، چسب طبی را وارد عروق واریسی کرده و آن را به دیواره رگ فشار می‌دهد تا دو طرف دیواره به هم چسبیده و مسدود شوند. خون از طریق عروق سالم مجاور جریان می‌یابد.

این فرایند در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود و شما در همان روز می‌توانید به منزل خود مراجعت کنید.

فلبکتومی آمبولاتوری
در این عمل، عروق واریسی از طریق سوراخ‌های کوچکی که در پوست ایجاد می‌گردد برداشته می‌شوند.

پزشک ماده بیحس کننده را در قسمتی از پوست که روی رگ تحت درمان قرار دارد تزریق کرده و یک سوراخ کوچک ایجاد می‌کند. سپس وی یک قلاب فلزی کوچک را که شبیه به قلاب قلاب‌بافی است وارد رگ کرده تا رگ مورد نظر را از درون پا بیرون بکشد. این عمل معمولاً با ناراحتی کمی همراه است و هر گونه کبودی و تورم ناشی از آن موقتی بوده و پس از چند هفته از بین می‌روند.

این عمل بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. اسکارهای باقیمانده جزئی بوده و معمولاً پس از گذشت یک سال به سختی دیده می‌شوند.

گاهی اوقات، فلبکتومی همزمان با ابلیشن انجام می‌شود.

اسکلروتراپی
اسکلروتراپی معمولاً با اهداف زیبایی برای عروق عنکبوتی و برخی عروق کوچک که علائم کمی دارند یا بدون علامت هستند انجام می‌شود.

پزشک برای انجام این عمل از یک سوزن کوچک برای تزریق مایع شیمیایی در ورید، تحریک پوشش و مسدود کردن عروق استفاده می‌کند. ورید مسدود شده جذب بدن می‌شود و خون مسیر خود را از عروق سالم مجاور پیدا می‌کند.

این عمل معمولاً درد یا ناراحتی ندارد و شما می‌توانید پس از انجام آن به منزل بازگشته و فعالیت‌های عادی و روزمره خود را ادامه دهید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر