یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

تن ماهی این عوارض را در بدن شما ایجاد می کند

عکس, تن ماهی این عوارض را در بدن شما ایجاد می کند

اگر چه تن ماهی خواصی برای بدن ما دارد اما عوارض آن تا حدودی بیشتر است به خصوص اگر اینکه شما در خوردن آن افراط کنید. خوردن تن ماهی به اندازه برای بدن خوب است چرا که تن ماهی حاوی اسید‌های چرب امگا-۳ است که به سلامت مغز و چشم شما کمک می کند.

اگر میخواهید پروتئین موجود در تن ماهی کامل جذب بدن شما شود و شما از خطرات تن ماهی در امان باشید قدم اول دور ریختن تمام روغن تن ماهی است. هرگز روغن موجود در تن ماهی را میل نکنید جتی تا جایی که می‌توانید روغن نهفته در بافت تن ماهی را از آن جدا کنید.دور ریختن روغن کنسرو به شما کمک می‌کند تا کالری و چربی دریافت شده از تن ماهی را حداقل به نصف برسانید. اگر همچنان می‌خواهید کالری و چربی کمتری دریافت کنید، باید دنبال کنسرو‌هایی بگردید که تن ماهی را داخل آب پخته و بسته‌بندی کرده‌اند.

ین درست است که جیوه موجود در کنسرو تن ماهی نسبت به ماهی تن تازه واقعا کمتر است، اما همچنان نباید در مصرف این کنسرو زیاده‌روی کنید. دریافت جیوه به‌عنوان نوعی «نوروتوکسین» همیشه باید تحت کنترل باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید از فواید کنسرو‌های تن ماهی برخوردار شوید و به مسمومیت جیوه هم مبتلا نشوید، مصرف این کنسرو‌ها را در حد اعتدال نگه دارید.بر اساس تحقیقات انجام شده، کسانی که حداقل هفته‌ای یک بار ماهی با میزان جیوه بالا مصرف می‌کنند، احتمال احساس خستگی و کوفتگی بیشتری دارند. اگر از ماهی تن بزرگی مثل albacore در رژیم غذایی شما قرار دارد، بهتر است میزان مصرف هفتگی خود را به حدود ۱۱۳ گرم محدود کنید.

اثرات جیوه بر کودکان
تحقیقات نشان داده است جیوه روی سیستم اعصاب کودکان در سنین رشد اثر منفی چشم‌گیری می‌گذارد. برای همین والدین و تمام کسانی که مسئول غذا دادن به بچه‌ها هستند، لازم است تا حد امکان مصرف تن ماهی کنسروی را محدود کنند. بنا به گفته سازمان غذا و دارو (FDA) کودکان بین ۲ تا ۱۰ سال باید در دو یا سه بار در هفته حداکثر ۲۸ گرم از ماهی‌های سبک مصرف کنند.

کارشناسان مصرف ماهی در سال اول زندگی برای تغذیه کودکان را توصیه نمی‌‍کنند. البته باید توجه داشت که تحقیقات دیگری در این زمینه نشان داده‌اند که وجود جیوه در بدن کودکان باعث کاهش احتمال مبتلا شدن به آسم و اگزما می‌شود. در کل بهتر است برای تعیین رژیم غذایی کودک خود با متخصص کودک مشورت کنید.

اثرات جیوه بر زنان باردار و شیرده
سازمان غذا و دارو به زنان باردار و شیرده توصیه می‌کند از مصرف ماهی‌هایی که جیوه بالایی دارند خودداری کنند. در صورت مصرف هم، برای مثال در مورد کنسرو ماهی تن از نوع albacore، نباید حد مصرف از ۱۱۳ گرم در هفته فراتر برود. با این وجود، FDA می‌گوید که برای سلامتی زنان باردار و شیرده، مصرف ماهی‌های تن سبک (skipjack tuna یا light tuna) امن‌تر خواهد بود. البته برای خوردن این ماهی‌ها هم حد ۱۱۳ گرمی در هفته وجود دارد.

 

کی از ترکیبات رایجی که در کنسرو تن ماهی به‌کار می‌رود، سدیم است. بعضی از کنسرو‌های تن ماهی حاوی مقادیر بالای سدیم هستند، درحالی که همین سدیم به‌راحتی باعث نفخ می‌شود. هر یک عدد کنسرو تن ماهی (چه از نوع روغنی و چه از نوع آب‌پز) حداقل یک‌چهارم از سدیم استاندارد روزانه برای بدن را تامین می‌کند. اگرچه دریافت مقادیر محدودی از سدیم برای تنظیم مایعات بدن ضروری است، اما زیاده‌روی در دریافت سدیم می‌تواند به نفخ زیادی منجر شود.

کنسرو شدن ماهی تن باعث بالا رفتن نمک (سدیوم) آن تا حد زیادی می‌شود. اگر به‌ علت بیماری‌هایی مثل فشار خون به شما توصیه شده است که میزان نمک مصرفی خود را کم کنید، بهتر است کنسرو‌های کم‌نمک‌تر یا ماهی تن تازه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین اگر قصد کاهش وزن دارید، استفاده از کنسرو تن ماهی با روغن به شما توصیه نمی شود. کنسرو تن ماهی با آب از لحاظ چربی‌های اشباع، چربی‌های معمولی و کلسترول سطح پایین‌تری دارد و از طرف دیگر با تامین پروتئین خون باعث احساس سیری در شما می‌شود که همه این‌ها به لاغر شدن کمک خواهند کرد.

برای بسته‌بندی کنسروهای تن ماهی از ماده‌ای شیمیایی به ‌نام بیس‌فنول (BPA) استفاده می‌شود که ماندگاری فلز کنسرو را بالاتر می‌برد. اگر چه هنوز چیزی به‌طور دقیق اثبات نشده است، بعضی از افراد معتقدند ورود این ماده شیمیایی به بدن روی سلامت انسان اثر منفی خواهد گذاشت. برای همین در حال حاضر بعضی از برندها کنسرو تن ماهی خود را به ‌صورت BPA-free (بدون بیس‌فنول) تولید می‌کنند.

تن ماهی ماندگاری بالایی (بین دو تا پنج سال) دارد، اما همواره لازم است مورد بررسی قرار گیرد. در واقع لازم است هر‌ چند‌وقت ‌یکبار، به محل نگهداری کنسروها سر زده و آن‌ها را از لحاظ چکه کردن، فرورفتگی یا برآمدگی جدی، ترک و بوی بد بررسی کنید. حتی پس از باز کردن تن ماهی هم لازم است دقت کافی را در بررسی رنگ مواد داخل آن داشته باشید. هر کدام از این علائم در صورت سهل‌انگاری می‌تواند باعث بیماری‌هایی مثل مسمومیت غذایی شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر