یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

تکثیر گل جعفری و نور و خاک و آب مناسب برای آن

عکس, تکثیر گل جعفری و نور و خاک و آب مناسب برای آن

برای تکثیر گل جعفری باید از بذر استفاده کنید. گل های جعفری از اوایل تابستان تا پاییز مشاهده می شوند. طیفی رنگی گل ها بین زرد تا نارنجی و قهوه ای است. گل ها مابین این رنگ ها ظاهر می شوند. گل ها همانند توپک های پر از گلبرگ های چین دار دیده می شوند. و برگ های آن دارای عطر خاص است. برگ ها تا حدودی براق هستند و دارای شیار هستند. این گل ها در انتهای ساقه ها به وجود می آیند.

برای تکثیر آن به روش بذر  دو روش داریم :

*روش اول : در اوایل فصل بهار، بعد از گذراندن یخبندان خاک باغچه را زیر و رو کنید تا نرم تر شود. حال بذر ها را بپاشید، یک لایه یک الی دو سانتی متری خاک روی آن بریزید . تا جوانه زدن بذر ها خاک را مرطوب نگه دارید. آب دادن بیش از حد به خاک در این مرحله باعث فرو روفتن بذر ها با لایه های عمقی می شود و فرایند جوانه زنی را به تاخیر می اندازد.

*روش دوم : برای اینکه گیاه زودتر شروع به گل دهی کند و مدت زمان بیشتری را دارای گل باشد. می توانید زودتر از فصل بهار اقدام به کاشت بذر کنید. برای اینکار در فصل زمستان گلدانی را از خاک گفته شده پر کنید. بذر ها روی آن بپاشید و لایه ای خاک روی آن بریزد. سطح خاک را آبیاری کنید. جوانه زنی بعد از سه الی چهار هفته اتفاق می افتد. تا اتمام فصل زمستان گیاه را درون گلدان پرورش دهید. بعد از شروع فصل بهار و مساعد شدن هوا جوانه ها را به باغچه منتقل کنید.

آبیاری:نیاز این گل به آب متوسط است. بهتر است آبیاری به صورت منظم انجام شود. برای اینکه گیاه کمتر یا بیشتر از حد نیازش آبیاری نشود. صبر کنید تا لایه ی رویی خاک خشک شود. سپس گلدان را به آرامی آبیاری کنید. سعی کنید آب را به تمام سطح خاک بریزید.
برخی از مردم آب را فقط پای ساقه ی گیاه می ریزند. از آنجا که ریشه ی گیاهان متراکم است و به هر نقطه ای گلدان می روند. بهتر است تمام سطح گلدان را به طور یکنواخت آبیاری کنید.

نور :از نیاز های اساسی گیاهان نور است. همانطور که در بالا اشاره کردیم خاستگاه این گیاه مناطق گزم و نور دار بوده است. این گیاه به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. حداقل در روز ۵-۶ ساعت نور دریافت کند رشد بهتری خواهد داشت.جای مناسب برای کاشتن گیاه در نظر بگیر و چند روز روند نور و سایه آن جا را مور بررسی قرار دهید. بهترین مکان مکانی است که چندین ساعت نور مستقیم داشته باشد. اگر مکانی را انتخاب کنید که ساعات بیشتری در معرض نور خورشید باشد، ممکن است برگ ها دچار سوختگی شوند.سایز گل ها ابتدا به گونه وابسته است و بعد از آن به نور و آب بستگی دارد. گیاهی که در سایه باشد گل های ریز تری می دهد.دقت کنید موقعیت مکانی که انتخاب می کنید. دارای نور کافی باشد.تقریبا شش الی هشت هفته بعد از جوانه زنی گیاه شروع به گل دهی می کند

خاک :ترکیب خاک مورد نیاز این گیاه :خاک معمولی+ خاک برگ+ کود پوسیده گاوی

این گیاه حساسیت بالایی ندارد و فقط کافی است خاک با زهکش خوب انتخاب کنید. و برای گلدان ها سوراخ هایی تعبیه کنید تا آب اضافی از آن خارج شوند.برای تغذیه و کود دهی گیاه می توانید از کود ۱۵-۱۵-۱۵ استفاده کنید. این کود محلول در آب است. به ازای هر یک لیتر آب تقریبا ۳۰ تا ۵۰ گرم از کود را در آب مخلوط کنید. در فصل رشد می توانید از این اسپری آب استفاده کنید.یک کود کامل همه منظوره شامل فسفر پتاسیم و نیتروژن و دیگر مواد مغذی است. که برای رشد گیاهان مفید است.

دما:برای گل جعفری بهترین دما برای رشد ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. این گل در زمستان ها در دمای ۴-۷ درجه سانتی گراد نیز مقاومت می کند. در دما های پایین تر گیاه از بین می رود. و احتمالا در فصل رشد بعدی دوباره جوانه خواهد زد.دمای خزانه برای تکثیر گل جعفری باید بین ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر