یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

حال خوب میخواهی رازهایش را بخوان

عکس, حال خوب میخواهی رازهایش را بخوان

داشتن حال خوش آرزوی هر کسی است ممکن است گاهی در اوج باشیم اما حال خوشی نداشته باشیم یا ممکن است در شرایط بدی باشیم اما احساس بدی نداشته باشیم . چگونه میتوان به حال خوش رسید ؟ در این پست از یاس فان تکنیک های آن را برای شما قرار می دهیم.

افرادی که حال دلشان خوب است معمولا افرادی:

خوش بین
با اعتماد به نفس
خیر خواه
صداقت و درستکاری
تاثیر گذار
انعطاف پذیر
شوخ طبع
و همچنین دیگران را دوست دارند.
اگر برای کسب این صفات و ویژگی های عالی در وجودمان تلاش کنیم قطعا داشتن حس خوب را در وجود خود به نحوی تضمین میکنیم پس زمان آن رسیده تا برای خودمان ارزش قائل شویم و تلاش کنیم تا با رسید به حال خوب بتوانیم حس خوب موفقیت را در نتیجه آن کسب کنیم.افرادی که همیشه حال خوبی دارند خوش بین هستند و انعطاف پذیری بیشتری دارند.

حال خوب قلّابی!

می‌خواهم به نکته خیلی مهمی اشاره کنم. هر زمانی که شما شیء با ارزشی را دیدید مطمئن باشید که نمونه تقلبی آن را هم می‌بینید. این مسئله بسیار طبیعی است. چیزهای با ارزش خواهان بسیاری دارند و همین امر باعث به وجود آمدن نوع تقلبی آن ها می‌شود.به عنوان مثال طلا و جواهرات ارزش ریالی بالایی دارند؛ پس تقلبی آن ها نیز ساخته می‌شود، یا تراول چک های ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومانی نیز ارزشمند هستند که تقلبی آنها ساخته می‌شود. اما کسی را پیدا نمی‌کنید که به دنبال ساخت ۵۰ ریالی تقلبی باشد؛ چرا که هیچ ارزشی برای او ندارد. یا برند معتبری محصولی را وارد بازار می‌کند و چون برند محبوبی است و تقاضا برای این برند بالا است؛ فیک آن محصول نیز تولید می‌شود.این ها مثال هایی از چیزهای با ارزشی بود که تقلبی آن ها نیز ساخته شده و وجود دارند اما این تقلبی ها هیچ گاه مانند شیء اصلی نمی‌توانند باشند نه از لحاظ ارزش مالی و نه از لحاظ کارکرد.پول تقلبی را فرض کنید؛ شاید کسانی باشند که از آن استفاده کنند و چند روزی امورات خودشان را بگذرانند ولی باید همیشه در استرس، اضطراب و نگرانی باشند. داشتن آن پول هیچ گاه به آن ها آرامش هدیه نمی‌دهد.پس باید درس بگیریم و دنبال نسخه های اصل حال خوب برویم و فریب نسخه های تقلبی آن را نخوریم. لذت های زودگذر ناشی از دوری خدای مهربان، شکستن دل دیگران، تمسخر، رسیدن به ثروت و شهرت از هر راه نامشروعی؛ حتماً می‌تواند نمونه خوبی برای حال خوب تقلبی و نشانه بارزی برای زودگذر بودن اینها باشد.

چگونه حال دلمان را خوب کنیم؟

همانطور که می دانید حال بد نتیجه یک سری از تغییر ها و اتفاقاتی است که در زندگی ما رخ می دهد حال ما باید برای غلبه بر آن نیز کارهایی را انجام دهیم و در واقع برای رسیدن به حس خوب باید برنامه داشته باشیم. تکنیک حال خوب زیادی وجود دارد که ما در اکثر اوقات بتوانیم حال درجه یک را به خودمان و دیگران هدیه دهیم. که از مهمترین آن ها می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

۱. دوری از برخی افراد
حال خوب ما را فقط افرادی می‌توانند خراب کنند که ما در ذهن خودمان به آن ها درجه و قدرت داده ایم و اهمیت بالایی برایمان پیدا کرده اند یعنی فرد ارزشمندی برای ما هستند. که با کارها ی اشتباه و دور از انتظار آنها، حس خوب از ما گرفته می‌شود. پس تا می‌توانید به کسی آن قدر قدرت ندهیم که بتواند حالمان را خراب کند.

در واقع اگر حال خوب ما به خاطر رفتار و کارهایی که دیگران انجام می‌دهند گرفته می‌شود؛ یعنی ما خودمان باعث این شده ایم که حال مان را بدزدند. زیرا آنقدر از اطرافیان انتظارمان را بالا برده ایم که با کوچک ترین کاری که در انتظار ما نیست؛ حالمان دگرگون می‌شود. بنابر این باید بیشتر توجه ما به دزدان حال خوب باشد. انتظار زیادی از هر فردی موجب ناراحتی و بد شدن حالمان می‌شود.

یکی از راه هایی برای داشتن حال خوب نداشتن انتظار بیش از حد است
۲. تاثیر اطرافیان در حال خوب
همان طور که در مقاله تکنیک های مثبت اندیشی هم گفتیم، علاوه بر کسانی که در اطراف ما وجود دارند و ممکن است حال مارا خوب یا بد کنند، محیط ها و پیرامون ما نیز از همین ویژگی برخوردار هستند. تا می‌توانید اطرافتان را از چیزها و افرادی پر کنید که حال خودشان خوب است و می‌توانند حال شما را خوب کنند. می‌توانند دوستان شما باشند و یا کتاب ها و نوشته هایی که شما دوستشان دارید و از آن ها لذت می‌برید.

ممکن است فردی بگوید: من زمانی که به گل های خانه خودم رسیدگی می‌کنم حالم خوب می‌شود و انرژی می‌گیرم. فرد دیگری از اینکه با دوستان خود به گردشی می‌رود این احساس خوب را پیدا می‌کند. فردی ممکن است علاقه زیادی به ماشین و خودرو داشته باشد و بگوید زمانی که ماشین های روز دنیا را بررسی می‌کنم و تصاویر آن ها را می‌بینم حالم عالی می‌شود.

همانطور که قبلاً گفته شد به تعداد افراد روی کره زمین حال خوب را می‌توان تعریف کرد به این دلیل که هر فردی برای خوب شدن حالش از موضوع خاصی لذت می‌برد که ممکن است فرد دیگری از همان موضوع هیچ لذت خاصی نبرد و انرژی از آن دریافت نکند.یکی از راه هایی برای داشتن حال خوب اطرافیان هستند.

۳. حال دیگران را خوب کنید
قانونی در جهان هستی وجود دارد که هر عملی که در این طبیعت انجام می‌دهید به نوعی بازتاب آن به خودتان بر خواهد گشت. در همین زمینه کتابی نگاشته شده است به نام ” سطل شما چقدر پر است ” . اگر بخواهم به صورت بسیار خلاصه بیان کنم که این کتاب چه می‌گوید؟ می‌توانم اینگونه بیان کنم که: با خوب کردن حال دیگران به همان اندازه حال شما نیز خوب می‌شود.

همچنین بالعکس این نیز صادق است یعنی زمانی که با کسی شما مشاجره و بحث می‌کنید بعد از آن قطعا حس و حالتان خوب نیست چرا که حال فردی را گرفته اید و حال شما نیز گرفته شده است.

شاید تجربه کرده باشید زمانی که با دادن هدیه ای، دل نزدیکانتان را شاد می‌کنید شما نیز حس و حال خوبی را پیدا می‌کنید. با قدرت به شما می‌گویم که این مورد معجزه می‌کند. تا می‌توانید حال خوب رو به دیگران بدون منّت هدیه کنید.

از دادن هدیه گرفته تا سلام و علیک گرم و ابراز دوست داشتن دیگران. می‌توانید با کمک کردن به مردم یا برداشتن قدمی برای کسی و بسیاری از کارهایی که تاثیر مثبت در یک جمله لبخند رو به دیگران هدیه کنید تا خودتان از ته دل بخندید. به شما پیشنهاد می کنم تکنیک های خوب کردن حال دیگران در همان برخورد اولیه را که در مقاله فن بیان در احوالپرسی آمده است را مطالعه کنید تا در همان دقایق ابتدایی بتوانید حال خود و طرف مقابلتان را خوب کنید.

۴. نه گفتن را بیاموزید
در بسیاری از اوقات ما به این دلیل که نمی‌توانیم به خواسته های غیر معقول و غیر ضروری دیگران نه بگوییم، شروع به خود خوری می‌کنیم. زمانی که ما بتوانیم به این درخواست های غیر معقول به راحتی نه بگوییم؛ عزت نفسمان بالا می‌رود و این بالا رفتن عزت نفس حس ارزشمندی و حال خوب را تقویت می‌کند.

برای افزایش این مهارت می‌توانید مقاله قدرت نه گفتن را در سایت مطالعه کنید و با استفاده از راه کار های آن به نتایج خوب و عالی دست پیدا کنید.

راه هایی برای داشتن حال خوب یعنی داشتن مهارت نه گفتن

۵. ورزش کنید

دیگر ورزش کردن و تاثیرات مثبتی که دارد تقریباً برای همه افراد واضح است. علاوه بر افزایش طول عمر و سلامتی، ورزش کردن حس نشاط و سرزندگی را ایجاد می‌کند. قرار نیست حتماً عضو مجموعه ورزشی بشوید و به صورت حرفه ای تمرین کنید نیازی به این کار نیست. شما می‌توانید با پیاده روی این حس را ایجاد کنید.

به عنوان مثال زمانی که می‌خواهید از محل کار به خانه تان بیایید مسیری را انتخاب کنید، و این مسیر را پیاده روی کنید. حتماً نیاز نیست ورزش های پر هزینه انجام داد و حتی لباس ورزشی داشت همین که شروع کنید به ورزش کردن و تحرک داشته باشید نشاط و سر زندگی برایتان ایجاد می‌شود.

راه هایی برای داشتن حال خوب مثل ورزش کردن( اصول شروع ورزش در خانه آموزش  )

۶. چک لیست حال خوب داشته باشید

باید به این نکته توجه کنیم که حال خوب به دست آوردنی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم. اگر حال خوب را پیگیری نکنیم و برای آن هیچ تلاشی نداشته باشیم؛ نباید اصلاً امیدوار باشیم که حال خوب در دل ما لانه سازی کند و از آن خارج نشود. یکجا نشستن و هیچ برنامه ای برای حال خوب نداشتن معجزه ای در ما ایجاد نمی‌کند.

پر واضح است که برای هر هدفی که در زندگی برای خودمان داریم یا هر آرزویی را که متصوّر می‌شویم؛ قطعاً نیاز به تلاش و حرکت کردن به سمت آن ها داریم . پس باید برای حال خوب نیز برنامه داشته باشیم.

یکی از راهکار های عالی برای رسیدن به حال خوب تهیه چک لیست است. برای این کار سعی کنید تمام چیزها، افراد، مکان و زمان هایی که حال شما را خوب می‌کند را بنویسید. این چک لیست کمک می‌کند تا به محض اینکه ذره ای از حال شما کاسته می‌شود؛ به آن مراجعه کرده و دوباره خودتان را شارژ کنید.

برای مثال می‌توانیم لیست را به این شکل بنویسیم:

مطالعه کتاب
ورزش صبحگاهی
مشاهده کلیپ انگیزشی
دیدن یکی از دوستان
مطالعه مقالاتی مانند راه های افزایش انگیزه
و…
فقط به این نکته توجه کنید که شما برای شروع این کار (به علّت ساخته نشدن مسیر عصبی آن) شاید کمی برایتان سخت باشد. اما به شما این اطمینان را می‌دهم که با انجام مداوم این مهارت، حال خوب را بیشتر در زندگیتان لمس خواهید کرد.

۷ .انتظارات به جا داشته باشید

گاهاً حال ما بد می‌شود تنها به این دلیل که نتوانسته ایم آن گونه که می‌خواستیم باشیم. استاندارد هایی را برای خودمان وضع کرده ایم که از حد توان ما خارج است. برای این که نمی‌توانیم به آن استاندارد ها برسیم حالمان خراب می‌شود. در این حالت اعتماد به نفس هم کاهش می‌یابد. پس باید به این نکته توجه داشته باشیم که انتظارات را از خودمان به طور درست و صحیح داشته باشیم.

انتظارات بیش از حد این باور را در ما ایجاد می‌کند که ضعیف هستیم و توانایی انجام کارها را به شکل درست و صحیح نداریم. این باور باعث می‌شود که در میانه مسیر خیلی از کارهایی را که شروع کرده ایم را رها کنیم. ما شک نداریم که با تلاش به هر موقعیتی می‌توان رسید. هر کاری را می‌توان انجام داد اما در ابتدای راه نباید انتظارات را خیلی بالا گرفت.

۸. مجبور نباشید!

اجبار کردن و مجبور بودن دو کلمه ای است که انسان ذاتاً نسبت به آن ها حس خوبی را ندارد. باید ها و نباید های زندگی و محدود بودن انرژی را از شما می‌گیرد. یعنی به عنوان مثال: یا دیگران شما را مجبور به انجام کاری می‌کنند یا خودتان مجبور می‌شوید آن را انجام دهید. این در حالی است که شما از انجام آن کار لذت نمی‌برید و برای شما سخت و عذاب آور است.این مسائل حال خوب را به راحتی از شما می‌گیرند. باید توجه داشت که ما انسانیم و حق انتخاب داریم و در اکثر موارد تصمیم گیرنده خود ما هستیم. پس در موقعیت هایی که خودتان تصمیم گیرنده هستید و تاثیر مستقیم دارید کارهایی را که شارژ شما را کاهش می‌دهند و از انجام آن ها هیچ لذتی به شما دست نمی‌دهد دوری کنید.

۹. مقایسه نکنید

یکی از کارهایی ک حال ما را بد می کند مقایسه دائمی و اشتباه خودمان با دیگران است. به هیچ عنوان نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید چرا که هیچ کسی شرایط زندگی یکسانی با شما ندارد که مقایسه شما درست باشد. زمانی مقایسه کردن صحیح است که هر دو فرد در شرایط کاملا یکسان بوده اند چه از لحاظ استعداد چه از لحاظ امکانات و…از مقایسه کردن به این شکل بپرهیزید که عزت نفس شما را کاهش میدهد چراکه مقایسه نا صحیحی است و تنها انتظارات را از خودتان افزایش می دهد و موجب مایوس شدن شما از خودتان می شود.

۱۰. به اتفاقات خوب گذشته فکر کنید
تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چقدر تعریف کردن اتفاقات خوش گذشته حالتان را بهتر کرده است؟ در واقع صحبت کردن یا فکر کردن درباره لذت های گذشته حس و حال الان هر فردی را بهبود میبخشد بنابر این از این تکنیک فوق العاده غافل نشوید و زمانی که احساس کردید حالتان خوب نیست میتوانید به خاطرات خوب گذشته سفر کنید و حال امروزتان را خوب کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر