یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

خطرات پشه آئدس در جنوب کشور و راه رهایی از آن

عکس, خطرات پشه آئدس در جنوب کشور و راه رهایی از آن

پشه آئدس در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری زمین دیده می‌شود. گونه‌های مختلفی از این نوع حشره وجود دارند و تا آمریکای جنوبی، مرکزی و البته آفریقا و آسیای جنوب شرقی پراکنده‌اند.پشه آئدس یک پشه ی خطرناک است که این روزها باعث نگرانی مردم جنوب کشور شده است.  پشه‌های جنس ماده آئدس معمولا از خون موجودات مختلف از جمله انسان تغذیه می‌کنند. نر‌های این گونه پشه بر خلاف ماده‌ها هیچ‌کدام خونخوار نیستند.حالا این‌که پشه‌های آئدس چگونه به این نقطه از ایران رسیده‌اند، مشخص نیست. ممکن است از مدت‌ها پیش این پشه وجود داشته و کسی ندیده یا با روش‌های مکانیکی، سر از جنوب کشور درآورده است. این پشه در مناطق گرمسیری، یکی از ناقلین مهم بیماری‌های ویروسی، مانند زیکا، چیکن گونیا، تب دانگی یا همان استخوان شکن و بیماری‌های گرمسیری و این‌چنینی است. تب استخوان شکن همان تب جنگل است که به چنین نامی مشهور شده است، زیرا درد زیادی دارد.

نباید به این پشه اجازه داد که توسعه پیدا کند، زیرا در صورتی که فردی آلوده به یک بیماری‌ ویروسی از کشور‌های گرمسیری باشد و وارد مناطق حاوی پشه آئدس شود، در صورتی که پشه او را نیش بزند، بی‌درنگ به مخزن انتقال تبدیل می‌شود.اخبار مربوط به پشه آئدس، نباید باعث نگرانی شوند. باید به این موضوع، پیشگیرانه نگاه کرد. هنوز بیماری در کشور ما گزارش نشده، فقط خود پشه دیده شده است! اگر هم کسی را نیش زد، فرد نباید بترسد.

بهترین راهکار جلوگیری از تکثیر آئدس، جمع‌آوری زباله‌هایی است که در مناطق شهری و حومه، پخش شده‌اند.

البته در کشور ما بر خلاف مناطق گرمسیری، بارندگی به اندازه‌ای نیست که هر روز شاهد آن باشیم. برخی از این پشه‌ها حتی در جام یک گل رشد می‌کنند و تخم می‌گذارند. حتی برگی که در آن آب هم جمع شده باشد، می‌تواند بستر تخم‌گذاری آئدس باشد.بارندگی‌های کشور ما آن‌قدری نیست که نگران این بخش از دردسر باشیم، اما بهترین کار این است که جلوی انباشت زباله‌ها را بگیریم.یکی از مخازن تخم‌گذاری آئدس، بی‌شک زباله‌ها هستند. در کشور‌های گرمسیری نیز این موضوع ثابت شده است.برخی سم‌پاشی‌های بی‌خطر نیز برای انسان وجود دارند که برای از بین بردن این پشه‌ها بسیار مفید هستند.در حیاط منزل نیز وسایل اضافی که ممکن است آب در آن جمع شود، انباشت نکنیم. اگر هم باران می‌بارد، سعی کنیم وسایلی که در باغچه و حیاط وجود دارند و در آن آب جمع شده‌اند، سریع جمع‌آوری کنیم.حوض‌های کوچک در برخی خانه‌ها نیز مهم هستند و باید مراقب وضعیت آن‌ها هم بود. نگهداری ماهی‌ها در این حوض‌ها روش خوبی است، زیرا از پشه‌ها و تخم‌های خود تغذیه می‌کنند. این روش بیولوژیکی خوبی، بدون استفاده از سم است.
مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر