یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

درمان خانگی آروغ و نفخ شکم و گازهای روده در بارداری

عکس, درمان خانگی آروغ و نفخ شکم و گازهای روده در بارداری
هضم در دوران بارداری کاهش پیدا می‌کند، که می‌تواند منجر به آروغ و نفخ شکم ‌شود.ابتلا به نفخ شکم در بارداری یکی از مشکلات شایع اوایل حاملگی است. در برخی موارد نفخ ممکن است حتی قبل از آخرین قاعدگی پیش از بارداری شروع شود. در این دوران هورمون پروژسترون برای آماده‌سازی رحم افزایش می‌یابد و با کند کردن عمل هضم، گاز را در روده به دام انداخته و باعث نفخ شکم می‌شود

نفخ شکم کاملا طبیعی بوده و فقط مربوط به زمان بارداری نمی‌شود. باکتری‌های معده و روده در طول هضم غذا طی فرایند تجزیه، گاز تولید می‌کنند. در هنگام خوردن، نوشیدن، نفس‌کشیدن، صحبت‌کردن و خندیدن نیز هوا را وارد بدن می‌کنید. گاهی تجمع این گازها باعث نفخ شده و معده متورم می‌شود.

معمولا نفخ در بارداری مشکلی ایجاد نکرده و نیازی به اقدامات پزشکی نیست. اما اگر درد شدیدی دارید که بیشتر از ۳۰ دقیقه ادامه دارد یا بیشتر از یک هفته یبوست دارید، باید برای درمان این عارضه به دکتر زنان یا متخصص گوارش مراجعه کنید. متخصص پس از بررسی علت بروز این علائم ممکن است داروهایی را تجویز کند.

راه‌حل :

۱-خوردن وعده‌های غذایی کم‌تر ( سریع غذا خوردن باعث ورود هوا به دستگاه گوارش شده و احتمال نفخ را افزایش می‌دهد.)

۲-پیاده روی(حداقل ۳۰ دقیقه در روز پیاده‌روی کنید. ورزش به تسریع هضم و درمان یبوست کمک می‌کند. علاوه‌برآن روی تناسب بدن و بهبود وضعیت روان تاثیر دارد. البته دقت داشته باشید، پیش از شروع هر ورزشی با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا مطمئن شوید برای شما ضرری ندارد.)

۳-خوردن آب زیاد(مصرف حداقل ۸ لیوان آب در روز به هیدراته ماندن بدن کمک می‌کند. در نتیجه سیستم گوارش بهتر عمل کرده و یبوست برطرف می‌شود. مایعات دیگر را هم می‌توانید در طول روز مصرف کنید. اگر دچار سندروم روده تحریک‌پذیر هستید، باید بدانید برخی نوشیدنی‌ها گاز و قند محرک نفخ به نام Fodmap دارند. نوشیدنی‌هایی مانند آب‌پرتقال، آب آناناس و آب انگور گزینه خوبی هستند. دقت داشته باشید که نوشیدنی‌های گازدار باعث افزایش نفخ می‌شوند.)

۴-برخی غذاها احتمال نفخ در بارداری را افزایش می‌دهند. سعی کنید این مواد غذایی را محدود کنید.

لوبیا
کلم بروکلی
کلم بروکسل
گل‌کلم
غذاهای سرخ‌شده
پیاز
غذاهای شیرین
برخی سس‌ها
سیب
پنیر
بستنی
کشمش.

۵-سعی کنید روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم غذا با فیبر بالا مصرف کنید. میوه‌هایی مانند انجیر، آلو و موز و غلات کامل مانند جو منبع خوبی برای تامین فیبر هستند.

۶- اضطراب و استرس باعث می‌شوند مقدار هوای بلعیده شده افزایش پیدا کند. بلعیدن هوا احتمال نفخ و آروغ را افزایش می‌دهد. برای کنترل استرس در طول روز زمانی را به تنفس عمیق و استراحت اختصاص دهید. حمام آب گرم نیز به احساس آرامش کمک می‌کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر