یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

دلایل ریزش موی شدید و نگران کننده

عکس, دلایل ریزش موی شدید و نگران کننده

پس از شانه کردن موهای خود متوجه می شوید که برس شما کاملا پر شده است یا وقتی زیر دوش هستید از موهای زیادی که روی زمین ریخته وحشت زده می شوید ؟ بهتر است بدانید ریزش موی روزانه تا حدودی طبیعی است.  ریختن ۵۰ الی ۱۰۰ تار در طول روز کاملا طبیعی بوده و به سرعت با رشد تارهای جدید، جایگزین خواهد شد. غم و اندوه و استرس نقش زیادی در ریزش موهای ناگهانی دارند. رشته های عصبی تحت تأثیر شوک های ناگهانی چنان ضربه های چکشی مانندی را به ریشه مو وارد می آورند که ریشه مو توان نگهداری مو را از دست داده در نتیجه موها شروع به ریزش می نمایند. در این بین پی آر پی مو یکی از روش‌های مؤثری است که برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود.

برخی از داروهای پزشکی می توانند باعث ریزش مزمن موی سر شوند. به ویژه ، افرادی که تحت درمان برای فشار خون بالا ، سرطان ، آرتروز و افسردگی هستند و دارو مصرف می کنند. اگر فکر می کنید ممکن است داروی شما باعث ریزش مو شود ، با پزشک خود مشورت کنید. در بسیاری از موارد ، این نوع ریزش مو موقتی است. اما اگر ریزش موی شما مزمن شود ، پزشک ممکن است بتواند داروی دیگری را تجویز کند که عارضه جانبی نداشته باشد.

مهم ترین مساله جنبه ی ارثی بودن است. اگر در خانواه‌ی فردی، سابقه‌ی کچلی وجود داشته باشد، ممکن است ریشه در ژنتیک آن‌ها داشته و نسل به نسل و به صورت وراثتی بینشان منتقل شود. با بالا رفتن سن افراد، رشد موهای سر کمتر شده که در نتیجه تٌنک شدن سر و یا در نهایت کچلی، کاملا طبیعی است. اما اگر این اتفاق در سنین کم و یا حتی در دوران جوانی رخ دهد، احتمالا این مدل از ریزش مو ریشه در ژنتیک فرد دارد.

علاوه بر وراثت، ریزش مو ممکن است به دلیل بعضی بیماری‌ها، جراحی و شک‌های احساسی باشد. که با برخی روش‌ها مانند کوکتل تراپی مو کنترل یا با اوزون تراپی مو از این عارضه پیشگیری کرد. عموما این اتفاقات باعث ریختن مقطعی موی سر شده و به مرور زمان و با رشد تارهای جدید، این مشکل برطرف خواهد شد. تغییرات هورمونی نیز جزو عوامل اصلی کاهش تعداد تارهای موی سر هستند. برای مثال، بارداری، زایمان، قطع استفاده از قرص‌های کنترل بارداری و نهایتا قاعدگی جزو عوامل اثرگذار بر هورمون بانوان بوده که ممکن است منجر به کاهش تارهای موی سر آن‌ها شوند.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک موجب ریزش موی سر می شود در حالی که شاهد رشد موی زائد روی صورت و دیگر قسمت های بدن خواهیم بود؛ از این رو با مراجعه به پزشک متخصص باید ابتدا برای حل این مشکل اقدام نمایید.

داشتن موهای سالم به مصرف مواد غذایی سالم بستگی دارد. کمخونی و کمبود آهن ، روی ، ویتامین B3 (نیاسین) و پروتئین همگی با انواع مختلف ریزش مو ارتباط دارند. اگر کاهش وزن شدید داشته اید بیشتر در معرض ریزش مو قرار خواهید گرفت. این که دچار چه نوع کمبودی در بدنتان هستید از طریق مشاوره با پزشک و آزمایش خون برای تشخیص دقیق مشکل شما انجام می شود. سپس پزشک ممکن است کمبود شما را با مکمل های نسخه ای معالجه کند.

مطالعه و تفکر زیاد از حد سبب می شود که خون مرتباً متوجه سلول های مغزی باشد . در این حالت چون خون کافی به ریشه مو نمی رسد لذا در اثر کمبود تغذیه موها کم کم شروع به ریزش می نمایند. بنابراین کسانی که مطالعه و یا کارهای فکری زیادی دارند بهتر است برای حفظ موهای خود به امر تغذیه مناسب بسیار توجه داشته باشند . یکی از عوامل مهم ریزش مو کمبود آهن شناخته شده است. لذا مصرف غذاهائی که حاوی آهن باشند در دراز مدت می تواند ریزش مو را متوقف کنند. از طرفی می‌توانید با روغن تراپی مو یا روغن ماکادمیا نیز موهای خود را تقویت کنید.

از جمله مهمترین بیماری هایی که باعث ریزش مو می شود می توان به این موارد اشاره کرد: چربی بیش از حد، خشکی بیش از حد، شوره سر، موخوره، شکستگی مو،عفونت های استافیلوککی، عفونت های قارچی. از این رو برای تقویت موها ویتامینه مو یکی از روش‌هایی است که تأثیر به سزایی در جبران کمبود ویتامین‌های مو دارد.

بستن سفت موها با کش باعث ریزش مو می شود که ابتدا ممکن است زیاد نباشد ولی اگر به طور طولانی این کار را بکنید ممکن است ریزش مو دائمی شود و روند رشد موهای شما برگشت ناپذیر شود.

استفاده از اتوی مو و سایر وسایل حرارتی اگر به طور مکرر و چند بار در ماه انجام شود نتیجه ای جز آسیب زدن به موها نخواهد داشت و اگر این کار را از نزدیک به ریشه موها انجام دهید باعث ریزش موها نیز خواهد شد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر