یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

رازهای ساده برای تقویت فن بیان

عکس, رازهای ساده برای تقویت فن بیان

داشتن فن بیان به شما کمک میکند در خیلی از مراحل زندگی خود موفق شوید. شما با رعایت چند تکنیک ساده می توانید فن بیان خود را تقویت نمایید. در اصل فن بیان یک مهارت است که فرد باید آن را یاد بگیرد.عامل اصلی که سبب می‌شود تا برخی در داشتن فن بیان مناسب مشکل داشته باشند، اعتماد به نفس پایین آنها است.
همچنین اهمیت دادن به قضاوت دیگران سبب می‌شود تا نتوانند روی صحبت‌های خود به درستی تمرکز کنند.گاهی اوقات نیز افرادی که در مورد مسئله ای آگاهی لازم ندارند، نمی‌توانند به خوبی آن را توضیح دهند و این مسئله می‌تواند روی فن بیان آنها تاثیر منفی بگذارد.خجالتی بودن یکی از عوامل موثر بر روی صحبت کردن است. اگر کمرو باشید نمی‌توانید خیلی از نظرات خود را بیان کنید و به همین علت فن بیان خوبی نیز نخواهید داشت، اما می‌توان با یادگیری مهارت‌های فن بیان به راحتی صحبتی زیبا و دلنشین داشت.پس بهتر هرچی زودتر شروع کنید به آموزش دیدن و تمرین کردن میتوایند از دوره استادی ما استفاده کنید .

بخش مهمی از تسلط شما بر فن بیان به شیوه تنفس‌تان مربوط می‌شود
یکی از نخستین نشانه‌هایی که دیگران می‌توانند متوجه شوند که شما گرفتار فشار و استرس شده‌اید و چندان بر خودتان مسلط نیستید، شیوه‌ی نفس کشیدن شماست.استرس و فشار روانی، معمولاً عمق تنفس‌های ما را کمتر و تعداد آنها را افزایش می‌دهد.به علت بحث‌های متعددی که در زمینه نقش تنفس در سخنرانی وجود دارد ما این بحث را در درسی مستقل مورد توجه قرار می‌دهیم.

شنونده خوبی باشید
برای این که گوینده خوبی باشیم، ابتدا باید شنوندگی خود را تقویت کنیم. در هر کاری استفاده از تجربه دیگران می‌تواند موثر باشد. هنگامی‌که شنونده خوبی باشیم، می‌توانیم نکات خوبی را از نحوه بیان دیگران متوجه شویم و در مواقع لزوم از آن‌ها استفاده کنیم.
با شنیدن صحبت‌های دیگران می‌توان لغات جدید را یاد گرفت و از سوی دیگر زبان بدن جذاب و تاثیر گذار را در صحبت‌های آن‌ها پیدا کرد. بهترین استاد فن بیان که باشیم باز هم می‌توانیم از دیگران چیزهای بیشتری یاد بگیریم.

شمرده صحبت کنید
با هر صدا و سرعتی که صحبت می کنید، «وضوح» کلید موفقیت‌تان است. شنونده باید قادر باشد تمام کلمات را بشنود، بنابراین هر عبارت مبهمی می تواند این وضوح را از بین ببرد. درست صحبت کردن را با تلفظ و ادای صحیح کلمات تمرین کنید. کِیتی شوارتز، مدیر شرکت دورام، در کارگاهی که با موضوع بهبود مهارت سخنرانی و تقویت فن بیان برای کسب‌وکار در کالیفرنیای شمالی برگزار شد، به نکته‌ی مهمی اشاره کرده است: «یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا وضوح کلام تان را بیشتر کنید، کم کردن سرعت است.» افراد وقتی نگران هستند یا درباره ی آنچه می‌گویند تردید دارند، تمایل دارند سریع صحبت کنند. همچنین او می گوید: «شمرده صحبت کردن نه‌تنها فهم شنونده را از صحبت‌های شما تقویت می‌کند، بلکه باعث می شود مطمئن و آرام به نظر برسید.» معیاری خوب وجود دارد تا کیفیتِ سرعت صحبت‌تان را ارزیابی کنید، فرض کنید که شماره  تلفنی را می‌خوانید، فردی که گوشش با شماست، باید بتواند آن را یادداشت کند. برای تمرین سرعتِ گفتار، رشته ی بلندی از اعداد را بخوانید و حین انجام این کار آنها را در هوا یادداشت کنید. این تکنیک برای رسیدن به ضرب آهنگی عالی است و اینگونه می‌توانید نفوذ کلام داشته باشید.

مهارت کنترل احساسات
ارائه احساساتی مانند هیجان، شوق، شوخ طبعی و حتی ترس در برخی از لحظات سخنرانی لازم می باشند بنابراین احساسات می تواند هم کمک کننده و هم نابود کننده باشند بنابراین باید احساسات را در جای درست آن در سخنرانی به کار برد زیرا ارائه احساسات خارج از کنترل به فن بیان کمکی نمی کند وباعث ایجاد یک نکته منفی در سخنرانی شود.

زبان بدن
زبان بدن گاهی از هزاران کلمه گویا تر و واضح تر است! به همین دلیل است که برای داشتن یک فن بیان خوب باید به این حوزه توجه خاص و ویژه‌ای داشته باشید. اگر حرف شما با حرکات بدنی شما در تضاد باشد، قطعاً اثربخشی آن کاهش پیدا خواهد کرد و مخاطب نیز علاقه ای به شنیدن صحبت‌های شما نشان نخواهد داد.

در واقع شما با زبان بدن خود این مطلب را به مخاطب بیان می کنید که من به تو اعتماد دارم یا ندارم، تو را قبول دارم یا ندارم، تو آدم خوبی هستی یا نیستی و… پیام های بسیار دیگری هم می توانید به دیگران به وسیله زبان بدنتان انتقال دهید.

به همین دلیل است که برروی تقویت این حوزه اصرار داریم و آن را یکی از اصول بسیار تاثیر گذار و قوی برای تقویت مهارت های فن بیان می دانیم.

تقویت این مهارت هم کار چندان سختی نیست؛ با کمی مطالعه و وقت صرف کردن بدون شک می توانید مهارت های خود را در این حوزه بهبود بخشید. پیشنهاد می کنم برای شروع، حتماً مقاله تکنیک های زبان بدن را که در آن به طور کامل توضیح داده ایم که برای تقویت آن باید چه کارهایی انجام دهید را مطالعه کنید.

افزایش دایره واژگان
یکی از نقاط ضعف بسیاری از افراد فقر واژگان است. به همین خاطر، آنچه که در ذهن دارند را نمی توانند با همان کیفیات ذهنی به کلمه تبدیل کنند و آن را ارائه کنند. به همین سبب در بسیاری از موارد اتفاق می افتد که وقتی موضوعی را بیان می کنند، به دلیل به کار نبردن کلمات مناسب و درخور، مخاطب دچار سوءتفاهم و یا اشتباه در فهم و درک مطلب می شود.

تک روی نکنید
جالب است بدانید که سخنرانی برای جمع و یا حتی یک فرد، کاری تیمی است و لازمه موفقیت در انجام هر کار تیمی، همکاری متقابل است. وقتی شما برای جمعی صحبت می کنید، تفاوتی ندارد که در دفاع از یک ایده حرف می‌زنید یا یک شخص؛ نباید خود را جدا از مخاطب تصور کنید.

به عنوان مهمترین شاخصه‌ تکنیک های تقویت فن بیان ، به یاد داشته باشید در بیان سخنان خود و یا حتی تعریف کردن یک خاطره، هرگز خود محور نباشید و خودتان را برتر از دیگران ندانید. برای رسیدن به این راهکار پیشنهاد می‌کنیم از افعال جمع و ضمیر «ما»، در سخنان خود بیشتر استفاده کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر