یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

روش درست تمیز کردن داخل فر مایکروفر یا توستر

عکس, روش درست تمیز کردن داخل فر مایکروفر یا توستر

شایعه ای که این روز ها شنیده می شود استفاده از نوشابه ها برای تمیز کردن فرها می باشد که می تواند روغن و چربی موجود در آن را به طور کامل از بین ببرد و از طرفی با توجه به این که در دسترس و همچنین ارزان قیمت هستند می توانند گزینه خوب و مناسبی برای انجام این کار باشند. اما در پاسخ به افرادی که در استفاده از آن مردد هستند باید گفت این کار توصیه نمی شود و بهتر است از همان محلول آب و جوش شیرین برای تمیز کردن فر توکار استفاده کنید. داخل داخل فر مایکروفر یا توستر خود را به روش زیر تمیز کرده و از شر بوی های بد خلاص شوید :

اول – تمامی لوازم موجود در فر توکار اعم از سینی فر، میله ها، قفسه ها، قالب ها و … را جدا نمایید و سپس سینی را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در محلول آب و صابون قرار دهید و سپس با اسفنج چربی و مواد غذایی اضافی موجود بر روی آن را تمیز کنید. اگر بعد از انجام این موارد مواد غذایی و یا سوختگی بر روی سینی باقی مانده بود می توانید از سرکه استفاده نمایید.

دوم – شاید برایتان جالب به نظر برسد، اما در این روش برای تمیز کردن سینی فر می خواهیم از کیسه زباله استفاده کنیم. سینی تان را در یک کیسه زباله قرار دهید. نصف پیمانه آمونیاک روی آن بریزید و باز هم برای ۲۴ ساعت اجازه دهید، همان جا بماند. روز بعد پیش از آنکه سینی را از کیسه در بیاورید، سعی کنید تمامی پنجره ها را باز کنید؛ چرا که گاز آمونیاک برای بدن ضرر دارد. سپس سینی را در بیاورید، بشویید و در تمیز ترین حالت از آن استفاده کنید.

سوم – در این روش نیازی به جدا کردن سینی فر ندارید. روی سینی در همان حالتی که در فر قرار دارد، مواد شوینده اسپری کنید و پس از گذشت یکی دو ساعت آن را تمیز کنید. این کار برای سینی هایی که به شدت کثیف هستند، زیاد توصیه نمی شود.

چهارم – درون یک کاسه کوچک مقداری جوش شیرین قرار دهید و به اندازه چند قاشق به آن آب اضافه کنید تا محلول مورد نظر شکل خمیری به خود بگیرد. حال می توانید خمیر درست شده را با کمک اسفنج یا مسواک به تمامی سطوح داخلی فرتوکار اضافه کنید. فقط حواستان باشد که در حین انجام این کار جهت محافظت از دستان خود از دستکش استفاده نمایید. بعد از انجام این کار حداقل ۱۲ ساعت دست نگه دارید تا خمیر بتواند اثر خود را بر دیواره های داخلی دستگاه بگذارد.

پنجم – گاهی برای پاک کردن چربی ها فر اجاق گاز نیازی به مواد شوینده خاص ندارید و تنها با استفاده از موادی طبیعی می توانید به نتیجه مطلوبتان برسید. در این قسمت از آموزش نظافت فر آشپزخانه تنها به دو عدد لیمو، کمی آب، ظرف و اسکاچی لطیف نیاز دارید.

یکی از لیموها را نصف کنید و آب آن را در داخل ظرفی بگیرید. به آب لیمو یک سوم لیوان آب اضافه کنید. ترکیبی که درست کرده اید همراه با ظرف آن در داخل فر در دمای ۲۵۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. هنگامی که این ترکیب گرم شد، بخار حاصل از آن به دوده های سیاه فر می چسبد و سبب پاک شدن آنها می شود. پس از گذشت ۳۰ دقیقه، ظرف را خارج کرده و اجازه دهید فر خنک شود. سپس اسفنج یا اسکاچی نرم را به آب لیموی دیگری آغشته کنید و روی لکه ها و جرم ها بکشید تا کامل از بین بروند. در نهایت هم آن را با حوله ای خشک کنید. برای انجام این کار دقت داشته باشید که فر دود خواهد کرد؛ برای جلوگیری می توانید از پنکه فر استفاده کنید.

مرحله دوم : نظافت فضای بیرون فر توکار

در این فاصله زمانی این فرصت را دارید تا به نظافت قسمت بیرونی فر توکار بپردازید و در انجام این کار می توانید از همان محلول جوش شیرین و آب یا مایع ظرفشویی استفاده کنید.

نظافت توری فلزی – یکی از بخش های مهم در نظافت فرتوکار توری فلزی آن می باشد که می توانید آن را داخل محلول آب و صابون قرار دهید و سپس به کمک فرچه یا اسفنج آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید که اگر چربی یا مواد اضافی غذایی مدت زیادی بر روی آن باقی مانده اند می توانید از محلول های قوی تری استفاده کنید.

نظافت در شیشه ای فر – جهت تمیز کردن در شیشه ای فرتوکار ر می توانید از محلول آب و سرکه استفاده کنید و با استفاده از اسفنج سطح آن را تمیز کنید و همچنین به کمک یک دستمال، خشک نمایید. در پایان همچون شیشه ی معمولی با شیشه شو و روزنامه سطح آن را برق بیاندازید.

ادامه ی نظافت سینی فر – بعد از گذشت حدقل ۱۲ ساعت، حالا می توانید با استفاده از یک پارچه مرطوب مواد خمیری که به کمک مسواک یا اسفنج در فضای داخلی کشیده بودید را تمیز کنید. همچنین این امکان وجود دارد که مقداری از خمیر در قسمت هایی از فضای داخلی چسبیده باشد که در این شرایط می توانید به کمک سرکه آن فضا را از هرگونه ماده به جا مانده تمیز کنید.

نظافت قطعات چدنی فر توکار – جهت نظافت قطعات چدنی بر روی فرتوکار، ابتدا قطعات چدنی را با استفاده از آب و مایع ظرفشوئی بشوئید و سپس آن هارا به فاصله زمانی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در محلول آب و جوش شیرین قرار دهید، و در پایان می توانید جهت اطمینان از پاک شدن قطعات از هرگونه چربی آن ها را به وسیله دستمال مرطوب و یا اسفج و آب شست و شو دهید.
قرار دادن وسایل در داخل فر آشپزخانه – تمامی قطعاتی که در مرحله اول از فرتوکار جدا کرده بودید را می توانید در داخل آن قرار دهید.

بوی بد فرهای توکار

اگر توجه کرده باشید زمانی که برای اولین بار و برای استفاده ی اول فر را روشن میکنید بوی بدی از آن به مشام میرسد . علت به وجود آمدن این بو سوختن روغن محافظی است که هنگام تولید فر در کارخانه از آن استفاده شده است .

در ابتدا تمامی بست های محافظ را بردارید و با استفاده از محلول آب و صابون و یک دستمال مرطوب قفسه ها و تمام سطوح را تمیز کنید

بعد از آن که تمامی سطوح داخلی فرتوکار تمیز شدند، می توانید فر را روشن کنید. فر را تا دمای ۲۵۰ درجه بالا ببرید و به مدت نیم ساعت صبر کنید . برای خارج شدن بوی ناخوشایندی که احساس میشود در و پنجره های را باز بکذارید و هود آشپزخانه را نیز روشن نمایید. اگر بعد از انجام این کار همچنان بو وجود داشت دوباره همین مراحل را طی کنید تا زمانی که بویی احساس نکنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر