یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

روش درست ضدعفونی سبزی خوردن در کرونا

عکس, روش درست ضدعفونی سبزی خوردن در کرونا
شستن سبزیجات همواره یکی از مسائل مهم در تابستان است به خصوص که این روزها ویروس کرونا هم به آلودگی های انگلی سبزی ها اضافه شده است . سبزی را چگونه بشوریم که هم تمیز شود و هم خاصیت آن حفظ شود ؟ بهترین ماده ی شوینده ی سبزی چیست ؟ همان طور که می دانید بعضی از سبزیجات در ایران با فاضلاب آبیاری می‌شوند. ازطرفی برخی کشاورزان کود انسانی پای محصولات‌شان می‌ریزند و تمام این‌ها باعث به‌وجود آمدن آلودگی‌هایی روی سطوح سبزیجات می‌شوند .
عکس, روش درست ضدعفونی سبزی خوردن در کرونا
اگر می‌خواهید بهترین روش ضدعفونی سبزی خوردن را بدانید بهتر است به ۴ قدم پیشنهادی وزارت بهداشت توجه کنید:
قدم اول : سعی کنید سبزی تازه بخرید و بعد از رسیدن به خانه دراولین فرصت پاک کنید. برگ‌های زرد و پلاسیده را جدا کنید، چوب و ساقه‌های اضافی را بچینید و اگر سبزی گل زیادی دارد یک آبکشی سطحی انجام دهید.
دومین قدم: انگل زدایی است ، این مرحله، مهم‌ترین قسمت شستشوی سبزیجات است و باید به بهترین شکل انجام شود. اگر سبزیجات خوب ضدعفونی نشوند می‌توانند به یک خوردنی مضر و حتی پرخطر تبدیل شوند.برای انگل‌زدایی سبزیجات به‌هیچ وجه نمی‌توان روی کمک نمک حساب کرد و باید از مواد ضدعفونی کننده مخصوص میوه و سبزی یا از مایع ظرفشویی استفاده شود.برای انگل‌زدایی سبزیجات، یک کاسه را از آب پر کنید و سبزی‌ها را داخل کاسه بریزید. به‌ازای هر لیتر آب حدودا ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی اضافه کنید. حالا بهتر است کمی سبزی‌ها را جابه‌جا کنید تا آب داخل کاسه کف کند. اجازه بدهید سبزی‌ها حدود ۵ دقیقه در این محلول باقی بمانند تا انگل‌ها، تخم و کیست‌شان و… جدا شوند و به سطح آب بیایند. حالا آب روی کاسه را به‌آرامی دور بریزید و سبزی‌ها را حسابی آبکشی کنید.
قدم سوم و از بین بردن میکروب‌ها با پودر پرکلرین:یک بسته پودر پرکلرین از داروخانه تهیه کنید و برای شستن میوه و سبزیجات کنار بگذارید. نصف قاشق چایخوری از پودر پرکلرین را در ۵ لیتر آب حل کنید و سبزی‌ها را برای ۵ دقیقه در این محلول قرار دهید تا حسابی میکروب‌زدایی شوند.البته برای میکروب زدایی سبزیجات از سرکه، جوش شیرین و نمک هم می‌توانید استفاده کنید.
آخرین قدم آبکشی دقیق سبزی‌ها است:حالا سبزی‌ها را بادقت آبکشی کنید و بابت از بین رفتن تمام انگل و باکتری‌ها آسوده خاطر باشید.بهتر است سبزی‌ها را با آب سرد یا ولرم بشویید تا برای مدت بیشتری تازه بمانند.روی سبزی‌هایی مثل تربچه، شلغم، هویج، چغندر و… قبل از شستشو فرچه یا برس بکشید تا سطح‌شان خوب تمیز شود.قبل و بعد از شستن سبزیجات دست‌هایتان را به‌مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم وصابون بشویید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر