یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

علت موهای ضخیم زیر چانه و درمان های خانگی

عکس, علت موهای ضخیم زیر چانه و درمان های خانگی

گاهی اوقات رویش مو در ناحیه چانه بیانگر این است که مشکلی در ارتباط با سلامت فرد وجود دارد. رویش متعدد یا افزایشی ناگهانی در رویش مو‌های چانه و هر ناحیه دیگری از صورت می‌تواند علامت وضعیتی به نام هایپر تریکوزیس یا پرمویی باشد.
نوعی از هایپر تریکوزیس که مختص زنان می‌باشد، هیرسوتیسم نام دارد. هیرسوتیسم شایع بوده و ۵ تا ۱۰ درصد از زنانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در سن باروری خود هستند.

درمان مو‌های زائد چانه
مو‌های زائد زیر چانه در برخی از افراد بسیار زیاد‌تر و آزار دهنده می‌باشد. برخی از افراد با روش گیاهی و سنتی مانند از بین بردن مو‌های زائد زیر چانه با زرد چوبه یا رازیانه یا خمیر دندان یا … به درمان این مو‌های زائد می‌پردازند که معمولا از این روش‌ها نتیجه‌ای نمی‌بینند، زیرا این روش‌ها پایه و اساس علمی ندارند. شما باید برای درمان قطعی مو‌های زیر چانه از روش‌های علمی مانند لیزر با توجه به نظر متخصص پوست خود استفاده نمایید.در صورت تجربه رشد زیاد مو‌های بدن یا صورت در یک دوره زمانی کوتاه، باید به پزشک مراجعه شود. در صورتی که رشد مو‌ها با علائم دیگری از جمله آکنه شدید، تغییر در صدا یا قاعدگی‌های نامنظم همراه باشد باید توسط یک پزشک معاینه شود.رشد مو‌های متعدد در ناحیه چانه یا افزایش ناگهانی رشد این مو‌ها می‌تواند نشانه‌ای از عدم تعادل هورمونی باشد. افزایش تعداد مو‌های بدن در نواحی غیر معمول و همراه شدن آن با علائم دیگر به یک ملاقات با پزشک جهت تعیین علت آن نیاز دارد.یک متخصص پوست یا درماتولوژیست پس از مشاهده مو‌های کلفت زیر چانه، طبق ظاهر و علائم دیگر فرد نیاز او به انجام آزمایش ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را مشخص می‌کند.

از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سطوح بالای آندروژن و دیگر هورمون‌های مردانه
کیست‌های کوچک در تخمدان‌ها
قاعدگی‌های نامنظم یا از دست رفته
افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک علاوه بر رشد مو‌های زائد و ناخواسته موارد زیر را نیز تجربه می‌کنند:

افزایش وزن
قاعدگی‌های شدید
اکنه
سردرد
تگ‌های پوستی (زائده‌های گوشتی)
نواحی تیره در ین‌های پوستی

سندرم کوشینگ
سندرم کوشینگ از قرار گرفتن طولانی مدت بدن در معرض مقادیر بالای هورمون کورتیزول به وجود می‌آید. این سندرم می‌تواند در اثر مصرف طولانی مدت دارو‌های کورتیکو استروئید یا تولید بیش از حد کورتیزول توسط بدن به وجود آِید.
زنان مبتلا به سندرم کوشینگ اغلب در صورت خود مو‌های زائد داشته و به قاعدگی‌های نامنظم دچار هستند. از دیگر علائم این اختلال پدیدار شدن یک لایه چربی بین شانه ها، ترک‌های پوستی بنفش و گرد شدن صورت می‌باشد.

هایپرپلازی غیر کلاسیک و مادرزادی آدرنال (NCAH)
از جمله این دسته از علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رویش بیش از حد مو‌های صورت
طاسی در ناحیه‌ی پیشانی
بی نظمی در قاعدگی
ناباروری
تومور‌های ترشح کننده آندروژن
بروز تومور‌های ترشح کننده آندروژن در تخمدان‌ها و غدد آدرنال بسیار نادر بوده و عامل ایجاد ۰.۲ درصد از موارد هیرسوتیسم در زنان می‌باشد.
مو‌های اضافی ایجاد شده توسط این تومور‌ها به صورت ناگهانی رشد کرده و حتی با استفاده از درمان‌های پزشکی نیز به رشد خود ادامه می‌دهند. مو‌های اضافی نیز می‌توانند با دیگر علائم و نشانه‌ها همراه باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سطوح بالای هورمون تستوسترون
افزایش توده عضلانی
بزرگی کلیتوریس
مردانه شدن صدا
افزایش میل
ابتلا به توده‌های لگنی یل شکمی
طاسی با الگوی مردانه

 

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر