یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

رازهای سفت نشدن کیک شکلاتی و پف کردن آن

عکس, رازهای سفت نشدن کیک شکلاتی و پف کردن آن

اگر کیک شکلاتی شما خوب پف نمیکند و سفت می شود و ترد نیست با این آموزش در یاس فان همراه شوید :

نکات مهم پف کردن و خشک نشدن کیک

*اگر قالب را بیش از حد چرب کنید، قالب از مقدار مواد بزرگ‌تر باشد، مواد را خیلی و با سرعت بالا هم بزنید و یا مقدار مایعات داخل مواد کیک زیاد باشد کیک حالت چروک و فشرده پیدا می‌کند.

*اگر کیک ساده شما معمولا زیاد پف نمی‌کند شاید به این علت است که دمای فر کم یا خیلی زیاد است. عمده‌ترین دلایل پف نکردن کیک شامل این موارد است: زمانی که مواد را مخلوط می‌کنید ترتیب اضافه کردن مواد را رعایت نمی‌کنید در حالی که این مسئله بسیار مهم است. کره یا تخم مرغ سرد بوده‌اند، کره و تخم مرغ باید هم دمای محیط باشند و سرد نباشند. بیکینگ پودر شما باید به اندازه کافی و البته تازه باشد. اندازه قالب باید با مواد شما هماهنگ باشد، اگر کیک پف کرده می‌خواهید قالب بزرگ استفاده نکنید. علاوه بر این فر را باید از قبل گرم کنید و بلافاصله بعد از درست شدن مایه کیک آن را در قالب ریخته و در فر بگذارید.

*اگر معمولا وقتی کیک خانگی درست می‌کنید روی کیک حالت چسبنده دارد و داخل کیک خشک است ممکن است به این دلایل باشد: مواد کیک را بیش از حد و با سرعت بالا هم زده‌اید. سفیده تخم مرغ بیش از حد زده شده است. بیش از حد کیک را در فر پخته‌اید. قالب کیک مناسب نبوده و بزرگ‌تر از مقدار مواد بوده است. کیک جلو جریان هوا مثل باد کولر سرد شده است. از آرد بیش از حد مقدار گفته شده استفاده کرده‌اید. مقدار روغن یا کره کم بوده است.

*برای این‌که یک کیک پف کرده و پوک بدون این‌که کیک خمیر شده باشد داشته باشید باید حتما دمای فر ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد. مدت زمان لازم برای پخت کیک ۴۵ تا ۵۰ دقیقه باشد. مقدار شکر را بیشتر از حد نریزید، چون پف کیک بعد از پخته شدن می‌خوابد. قالب کیک نه بزرگ باشد و نه کوچک، اگر قالب کوچک باشد پف کیک بعد از پختن خیلی زود می‌خوابد. در زمان پخت کیک آن را تکان ندهید تا پف کیک نخوابد. درب فر را حین پخت کیک باز و بسته نکنید. در زمان اضافه کردن تخم مرغ یا سفیده تخم مرغ مایه کیک را زیاد هم نزنید. مقدار مورد نظر برای بیکینگ پودر و جوش شیرین را دقیقا رعایت کنید. مقدار مایعات را در صورت موجود بودن در دستور کیک، کم و زیاد نکنید.

*برای این‌که یک کیک شکلاتی یا غیر شکلاتی اسفنجی شکننده و خشک نداشته باشید مقدار کره یا روغن کیک را کم نکنید. مقدار شکر باید به اندازه باشد و نباید کمتر از میزان گفته شده شکر بریزید. مایه کیک را زیاد با همزن نزنید. در استفاده از بیکینگ پودر دقت کنید و بیشتر از حد استفاده نکنید و البته کیک را بلافاصله و به صورت داغ از قالب خارج نکنید.

فوت و فن های این کار :

– برای این‌که یک کیک پف و خوش ظاهر داشته باشید باید زمان همزدن کره و شکر را کمی بیشتر از قبل در نظر بگیرید. همزدن را تا زمانی ادامه دهید که مخلوط پُف کند و رنگ آن زرد مات شود که این کار حداقل ۵ دقیقه طول می‌کشد.

مواد مورد نیاز برای کیک را به دمای اتاق برسانید. به این ترتیب که قبل از درست کردن مایه کیک، کره، تخم‌مرغ، شیر و خامه را در دمای اتاق قرار دهید. برای این‌که کره زودتر به دمای اتاق برسد آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید تا سریع‌تر در دمای اتاق آب شود.

برای تهیه کیک تولد شکلاتی می‌توانید به جای شیر از ماست یا حتی خامه ترش استفاده کنید. به این ترتیب طعم و بافت کیک جدیدتر و متفاوت‌تری را تجربه می‌کنید.

اگر قبل از این‌که کیک خنک شود آن را از قالب جدا کنید، کیک خرد می‌شود.

در هنگام هم زدن تخم‌مرغ‌ها به اندازه نوک قاشق وانیل تازه یا پودر شده به آن اضافه کنید.

اگر بتوانید از عصاره وانیل خالص استفاده کنید طعم و عطر کیک تولد شکلاتی شما چندین برابر می‌شود. مراقب باشید بیشتر از نوک قاشق عصاره وانیل استفاده نکنید.

در اندازه کردن آرد کیک دقت کنید. اگر مقدار آرد بیشتر از میزان گفته شده در دستور باشد سطح کیک شما، هر نوع کیکی که باشد، ترک می‌خورد و اتفاقا این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و سوالات حین پختن کیک برای خانم‌هایی است که خودشان در منزل می‌خواهند کیک درست کنند.

همیشه گفته می‌شود برای این‌که کیک به قالب نچسبد کمی آرد روی قالب بپاشد. اما می‌توانید برای طعم بهتر به جای آرد از پودر کاکائو استفاده کنید. پودر کاکائو را الک کنید و کف قالب بپاشید به این ترتیب کیک شما طعم شکلاتی‌تری هم به خودش می‌گیرد.

به یاد داشته باشید که اگر بکینگ‌پودر و آرد شما تازه نباشد، سفیده تخم‌مرغ را کم یا زیاده از حد هم بزنید و فر به اندازه کافی گرم نشده باشد کیک شما پف نمی‌کند.

پودر‌های آماده کیک شکلاتی از برند‌های معتبر را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با تخفیف‌های عالی تهیه کنید و به راحتی و در کمترین زمان ممکن یک کیک تولد خانگی شکلاتی خوشمزه درست کنید.

برای تزیین کیک تولد خانگی شکلاتی می‌توانید از خامه قنادی، تکه‌های شکلات و یا پودر نسکافه یا کاکائو به همراه انواع میوه استفاده کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر