یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

عمل بای پس معده انجام دهم یا خیر

عکس, عمل بای پس معده انجام دهم یا خیر

همان طور که می دانید یکی از جراحی های لاغری با هدف ایجاد لاغری در فرد عمل بای پس معده است که در این پست از یاس فان به بررسی مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. قبل از اینکه این عمل را انجام دهید بهتر است با حقیقت روبه رو شوید و انتظارات معقولی از این جراحی داشته باشید. کاهش وزن پس از جراحی بای پس معده یک فرآیند تدریجی است و بیماران باید برای حفظ کاهش وزن خود از رژیم غذایی سخت و رژیم ورزشی پیروی کنند.

همین آغاز کار باید بدانید که  در این عمل خطراتی از جمله خونریزی، عفونت و لخته شدن خون در آن وجود دارد. بیمارانی که عوارضی را تجربه می کنند ممکن است زمان بهبودی طولانی تری داشته باشند، نیاز به جراحی اضافی یا مشکلات سلامتی طولانی مدت داشته باشند.

 بیماران انتظارات واقع بینانه ای در مورد نتیجه جراحی داشته باشند و درک کنند که این یک راه حل سریع برای کاهش وزن نیست. بیمارانی که متعهد به پیروی از یک رژیم غذایی سالم و رژیم ورزشی هستند و سیستم حمایتی قوی دارند، به احتمال زیاد در دستیابی به اهداف کاهش وزن خود و به حداقل رساندن خطر پشیمانی موفق خواهند بود.

طبق تحقیقات، عمل بای پس معده در درمان دیابت، فشار خون بالا و چاقی شدید، بیشتر از ۸۵ درصد موثر بوده است.

جراحی بای پس معده چیست؟
این جراحی با بیهوشی عمومی و بدون احساس درد صورت می‌گیرد. این جراحی، دارای دو مرحله است:

در اولین مرحله، جراح معده را به دو بخش تقسیم می‌کند. بخش بالایی، قسمت کوچک‌تر معده و بخش پایینی، قسمت بزرگ‌تر خواهد بود. قسمت کوچک بالایی، جایی خواهد بود که غذای مصرفی به آن وارد می‌شود. این بخش در حدود ۲۸ گرم غذا را در خود جای می‌دهد. به همین دلیل، فرد کمتر غذا می‌خورد و در نتیجه، با کاهش وزن روبرو می‌شود.

مرحله‌ی دوم، ایجاد مسیر بای پس در روده است. بای پس همان‌طور که از آن نام (در زبان انگلیسی به معنای میانبر) پیدا است، مجرای تازه‌ای برای دریافت و هضم غذا، در اختیار بدن می‌گذارد.

برای این کار، جراح قسمت کوچکی از روده‌ی کوچک را به بخش بالایی معده، متصل می‌کند. با این کار، غذایی که فرد مصرف می‌کند، از طریق این دهانه‌ی جدید، به بخشی از روده‌ی کوچک وارد می‌شود. نتیجه‌ی بای پس، جذب کالری کمتر و کاهش وزن خواهد بود.

بای پس معده با لاپاراسکوپی
عمل بای پس معده به دو روش انجام می‌شود. در روش اول، جراح با ایجاد یک شکاف بزرگ در قسمت شکم، به جراحی معده و روده‌ها می‌پردازد. در روش دیگر، جراح یک دوربین بسیار کوچک به نام لاپاراسکوپ را به داخل شکم می‌فرستد که اجازه می‌دهد داخل بدن را دیده و لاپاراسکوپی را انجام دهد. به طور معمول، جراح برای عمل بای پس معده با لاپاراسکوپی، چهار تا شش شکاف کوچک در شکم بیمار ایجاد می‌کند و از طریق آنها، عمل بای پس معده برای لاغری را انجام می‌دهد. تصویر ریزدوربین لاپاراسکوپ، بر یک صفحه‌ی نمایشگر در اتاق عمل دیده می‌شود و بر اساس آن، جراحان می‌توانند بدون ایجاد شکاف‌های بزرگ در معده، به بررسی اورگان‌های داخلی بپردازند.

روش لاپاراسکوپی نسبت به روش کلاسیک، مزیت‌هایی دارد. از جمله‌ی آنها می‌توان به دوره‌ی نقاهت کوتاه‌تر، درد کمتر بعد از عمل و ریسک کمتر ایجاد عفونت در جراحات عمل، اشاره کرد. اگر می‌خواهید بدانید عمل بای پس معده چقدر طول می‌کشد، باید گفت که در این روش، جراحی حدود ۲ تا ۴ ساعت زمان می‌برد.

چه زمانی بای پس معده توصیه می‌شود؟
بای پس معده از جراحی‌های بسیارها بسیار موثر در کاهش وزن است اما فقط در شرایط خاصی توسط پزشک توصیه می‌شود. دکتر بای پس معده تنها زمانی به انجام این عمل مبادرت می‌کند که بیماری‌های ناشی یا موثر از چاقی مفرط، سلامت بیمار را تهدید کنند. از جمله مشکلات ناشی از چاقی مفرط می‌توان به زانو درد و کمر درد اشاره کرد. همچنین در مورد بیمارانی که دچار بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند، مثل دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا، بیماری رفلکس معده و سرطان، ممکن است برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، جراحی بای پس معده صورت گیرد. به طور معمول، این عمل در مورد کسانی تجویز می‌شود که ضریب توده‌ی بدنی آنها بالاتر از ۴۰ BMI است.

مزایا و معایب بای پس معده
از مزایای این روش جراحی، می‌توان به تاثیر بالای آن و کاهش سریع وزن اشاره کرد. به طوری که بیمار در طی ۲ سال بعد از جراحی، ممکن است تا ۷۰ درصد از وزن خود را از دست بدهد. معمولاً در طول چند ماه اول، با کاهش شدید وزن روبرو هستیم. در نتیجه‌ی این تغییرات، عوارضی مثل خستگی مفرط، تغییر خلق و خو، خاریدن بدن، خشکی پوست و ریزش مو، می‌تواند بعد از عمل رخ دهد.

آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟

در پاسخ باید گفت که این عمل در روش کلاسیک، بازگشت پذیر نیست، به همین دلیل، درمان قطعی چاقی مفرط محسوب می‌شود. اما طولانی بودن روند ریکاوری که ممکن است تا ۲ سال طول بکشد و احتمال عفونت زخم‌های جراحی، از جمله ریسک‌های آن هستند. در زمان ریکاوری، بیمار تا مدت‌ها امکان تغذیه جامد را نخواهد داشت. در دوران نقاهت، بیمار باید تنها از طریق مایعات تغذیه کند و در یک روند تدریجی، ابتدا غذهای آبدار و پوره‌ای، و سپس با نظر دکتر تغذیه، می‌تواند غذاهای جامد نیز مصرف کند. مصرف مکمل‌های غذایی و مولتی ویتامین‌ها نیز در ماه‌های بعد از عمل، لازم خواهد بود.

مینی بای پس معده
از آنجا که عمل بای پس معده به شکل قدیمی، دارای عوارض زیادی است، برخی روش‌های ترکیبی و جایگزین نیز برای آن وجود دارد، تا بتوان به همان نتایج اما با عوارض کمتری دست یافت.

یکی از این روش‌ها، مینی بای پس معده است که در آن، برخلاف روش کلاسیک، معده و روده‌ی کوچک تنها با یک نقطه‌ی اتصال یا آناستوموز به هم پیوند داده می‌شوند. به همین دلیل، طول پیوند روده‌ای کوتاه‌تر و سرعت ریکاوری در آن بالاتر است. بر خلاف روش قدیمی، در مینی بای پس معده، جراحی برگشت پذیر است. از آنجا که روده‌ی متصل به معده، شبیه به حرف امگا در الفبای لاتین به نظر می‌رسد، به این روش، عمل بای پس معده امگا هم گفته می‌شود.

اگر به دنبال عبارت مینی بای پس معده نی نی سایت هستید یا می‌خواهید در مورد بای پس معده نی نی سایت بیشتر بدانید، تا انتهای مطلب را مطالعه کنید.

ساسی بای پس معده
از دیگر روش‌های جدید برای درمان چاقی مفرط، ساسی بای پس معده است که ترکیبی از دو روش اسلیو معده و بای پس معده محسوب می‌شود. این درمان، از طریق لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد و طبق تحقیقات، از تاثیر بالایی برخوردار است. در جراحی ساسی بای پس معده، معده برش داده شده و به بخشی از روده‌ی کوچک متصل می‌شود، اما بخش انتهایی معده بدون دستکاری باقی می‌ماند. به همین دلیل، سطح جذب مولتی ویتامین‌ها در مورد بیمارانی که از این روش استفاده کرده‌اند، بالاتر است.

هزینه ی عمل بای پس معده
همان‌طور که گفتیم، در جراحی بای پس معده، از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. به همین دلیل، هزینه‌ی عمل نیز بر اساس روش جراحی، متفاوت خواهد بود. اما به طور حدودی، هزینه‌ی این عمل، ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. گرچه رقم نهایی، تنها پس از مشورت با پزشک و تجویز روش مناسب جراحی، مشخص خواهد شد.

آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟
در روش کلاسیک، خیر، اما در برخی تکنیک‌های جدید، امکان برگشت وجود دارد. در هر صورت، عمل بای پس به تنهایی کافی نیست و بیمار باید بعد از عمل، رژیم غذایی کاملاً متفاوتی داشته باشد تا عمل دچار برگشت نشود.

عمل بای پس معده چند ساعت طول می کشد؟
طول عمل بای پس، نسبتاً زیاد است و حداقل دو ساعت در نظر گرفته می‌شود. با توجه به شرایط بیمار، مدت زمان عمل بای پس معده می‌تواند طولانی‌تر شود.

تاثیرگذاری عمل بای پس معده
خیلی اوقات، از بیمارانی که سابقه‌ی جراحی بای پس معده دارند، پرسیده می‌شود: از عمل بای پس معده راضی هستین؟ اما میزان رضایت از این عمل، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مراقبت‌های بعد از عمل در این زمینه، ضروری هستند. باید گفت که این عمل طول ریکاوری بلندمدتی دارد و انجام دقیق توصیه‌های متخصص گوارش، برای گذراندن دوران ریکاوری و داشتن یک بدن سالم‌تر، حیاتی است. فردی که تحت این جراحی قرار می‌گیرد، باید سبک زندگی خود را متناسب با آن تغییر دهد تا دچار عوارض بلندمدت ناشی از عمل نشود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر