یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

عوارض مهم و دلایل تجویز ریسپریدون

عکس, عوارض مهم و دلایل تجویز ریسپریدون

این دارو عموما برای درمان ناختلالات حاد و یا مزمن روانی مانند اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی و … استفاده می‌شود. این دارو  در کاهش علائم و بهبود بیمار نقش بسیاری موثری دارد.ریسپریدون یکی از مهم‌ترین داروهای روانپزشکی و موثر بر اعصاب است که آن را در دسته داروهای ضد سایکوز جای می‌دهند.

عوارض این دارو :

خشکی دهان
ناراحتی معده
یبوست
سردرد
خواب‌آلودگی، گیجی، سرگیجه و احساس خستگی
افسردگی
نگرانی، اضطراب و احساس بی‌قراری
افزایش وزن
احساس درد در دست و پا
اسهال یا دلپیچه و درد شکمی
اختلال در قاعدگی

سایر عوارض این دارو :

احساس ناخوشی
عوارض ریسپریدون گاهی به شکل احساس ناخوشی و مریضی بروز می‌کند. در این حالت ممکن است علائم و نشانه‌هایی مانند گلودرد، آنفولانزا، سرماخوردگی، سرفه و مشکلات تنفسی بروز کنند.

خونریزی
از دیگر عوارض ریسپریدون کاهش میزان پلاکت‌های خون و خونریزی است که گاهی در برخی افراد به صورت ناگهانی رخ می‌دهد. خونریزی از بینی، دهان یا واژن یا مقعد در موارد خاص با خوردن قرص ریسپریدون اتفاق می‌افتد.

علائم پوستی
یکی از مهم‌ترین عوارض ریسپریدون بروز علائم و مشکلات پوستی است که به صورت کهیر، خشکی پوست، زخم‌های پوستی، لکه‌های زیرپوستی بنفش و قرمز نمایان می‌شود.

حرکات کنترل نشده
گاهی عوارض ریسپریدون خودشان را به صورت حرکات کنترل نشه در صورت نشان می‌دهند. این مورد با حرکت زبان، اخم کردن، جویدن، حرکت چشم، حرکت لب یا چشمک زدن بروز می‌کند.

واکنش‌های شدید سیستم عصبی
این مورد نیز از دیگر عوارض ریسپریدون است. لرزش بدن، ضربان بالای قلب، سفت شدن عضلات، احساس گیجی و تعریق زیاد از این دسته است.

یادتان باشد که به هیچ عنوان این دارو را به صورت خودسرانه استفاده نکنید. زیرا عوارض ریسپریدون می‌تواند خطرآفرین باشد و مصرف آن بدون تجویز پزشک مشکلات جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد.

چند نکته پیش از مصرف ریسپریدون
پیش از آنکه قرص ریسپریدون را مصرف کنید، حتما به این موارد توجه کرده و با روانپزشک معالج خود درباره آن صحبت کنید:

در صورت ابتلا به آلزایمر و پارکینسون
مشکلات مرتبط با دیابت یا سابقه دیابت در خانواده
در صورت اقدام به بارداری، باردار بودن و یا شیردهی
آلرژی به برخی غذاها و خوراکی‌ها
وجود مشکل فشار خون بالا یا پایین، مشکلات مرتبط با عروق خونی، سابقه تشنج، حمله قلبی یا سکته مغزی و همچنین نوار قلب غر نرمال
در صورت داشتن افکار خودکشی
مصرف الکل
مشکلات کیلوی، کبدی، معده و روده

نحوه مصرف ریسپریدون
مصرف ریسپریدون به صورت خوراکی و همراه با غذا و یا بدون آن تجویز می‌شود. مصرف این قرص با تشخیص روانپزشک تجویز می‌شود و عموما به صورت یک بار یا دو بار در روز است.
دوز مصرفی ریسپریدون با توجه به معیارهایی مانند مشکل فرد، شدت اختلالات، شرایط بیمار و تشخیص پزشک مشخص می‌شود. مصرف قرص ریسپریدون در کودکان نیز فقط به تشخیص پزشک انجام می‌گیرد و عموما برای کودکان ۵ تا ۱۶ ساله مبتلا به اوتیسم تجویز می‌شود. همچنین مصرف ریسپریدون برای کودک دو ساله بسیار خطرناک است و باید مراقب باشید که کودکان در اس سن، این دارو را مصرف نکنند. مگر در شرایط خاصی که روانپزشک آن را ضروری می‌داند.

نکات مهم برای استفاده از داروهای روانشناختی
هر دارویی حتی اگر داروی سرماخوردگی باشد، نباید به صورت خودسرانه مصرف شود. چراکه مصرف داروها بدون هیچ علم و آگاهی، عوارض بسیار بدی را بر جای می‌گذارند. بنابراین ریسپریدون را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید.

در صورتیکه پزشک مصرف دارویی را صروری و موثر می‌داند، به آن اعتماد کنید. در این موارد عوارض ریسپریدون خطر چندانی ندارد و برای بهبود حال بیمار نیز موثرتر است.

دوره درمانی را کامل کنید و از قطع خودسرانه دارو بپرهیزید. تا هر زمانی که دکتر مصرف دارو را برای شما لازم می‌داند باید آن را مصرف کنید. عوارض قطع ریسپریدون می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

در صورت برخورد با عوارض ریسپریدون حتما موضوع را با روانپزشک خود در میان بگذارید.

دلایل تجویز :

افسردگی
ریسپریدون همچنین برای درمان افسردگی و علائم و نشانه‌های آن کاربرد دارد و در مواردی، روانپزشک این دارو را برای افراد مبتلا به افسردگی تجویز می‌کند. همچنین برای افرادی که قصد صدمه زدن به خود (خودکشی) یا دیگران را دارند، مصرف این دارو تجویز می‌شود.

اختلال دو قطبی
از دیگر بیماری‌هایی که برای درمان آن از قرص ریسپریدون استفاده می‌شود، می‌توان به اختلال دو قطبی اشاره کرد. از این بیماری با نام افسردگی شیدایی هم یاد می‌شود و به حالتی گفته می‌شود که در آن فرد دچار نوسانات شدید خلقی می‌شود.
این نوسانات خلقی، گاهی ماه‌ها و هفته‌ها طول می‌کشد و با احساسات مردم عادی متفاوت است. داروی ریسپریدون برای درمان اختلال دو قطبی نیز بسیار موثر است و توسط روانپزشک برای بیماران این حوزه تجویز می‌شود. قطعا تاثیر این دارو از عوارض ریسپریدون بیشتر و برای درمان بسیار موثرتر است.

اسکیزوفرنی
اسکیزوفرنی یکی از انواع بیماری‌های روانشناختی است که در آن مرز میان واقعیت و خیال از بین می‌رود. علائم این بیماری به صورت توهم، خیال، تغییرات رفتاری و دگرگونی‌های عجیب بروز می‌کند. یکی از داروهای موثر برای درمان بیماران اسکیزوفرنی ریسپریدون است که در این مورد اثرگذاری دارو چندین برابر بیشتر از عوارض ریسپریدون است.

کودکان اوتیسم
از دیگر مشکلاتی که قرص ریسپریدون تاثیر زیادی در بهبودی آن دارد، می‌توان به بیماری اوتیسم اشاره کرد. اوتیسم یک نوع اختلال رشد در علکرد مغز است که به صورت‌های گوناگون بروز می‌کند. در برخی افراد اوتیسم به صورت روابط اجتماعی بسیار ضعیف بروز می‌کند. گاهی به شکل به شکل مشکلات و محدودیت‌های کلامی و غیرکلامی بروز می‌کند. گاهی نیز در علایق و فعالیت‌های محدود و در موارد شدید‌تر به شکل مجمعه‌ای از این مشکلات دیده می‌شود.
به صورت کلی، قرص ریسپریدون می‌تواند می‌تواند علائم پرخاشگری و کج‌خلقی را در کودکان مبتلا به اوتیسم کاهش دهد. البته باید به این نکته توجه کنید که تجویز این دارو به صورت محدود توسط روانپزشک انجام می‌شود.

اضطراب
از دیگر بیماری‌هایی که برای درمان آن ریسپریدون تجویز می‌شود، اضطراب است. این دارو با اثربخشی روی عملکرد مغز، می‌تواند علائم و نشانه‌های آزاردهنده اضطراب را برطرف کند. باید به این نکته توجه کنید که در صورت تجویز پزشک برای مصرف ریسپریدون، قطعا عوارض این دارو بسیار کمتر از اثربخشی آن است.

افکار وسواسی
از قرص ریسپریدون برای درمان افکار وسواسی و از بین بردن یا کاهش موثر علائم وسواس استفاده می‌شود. این افکار شامل فکر به صدمه زدن دیگران، افکار ناخواسته جنسی، توهین به مقدسات و … هستند. به این ترتیب ریسپریدون برای وسواس فکری به کار می‌رود. (با کلیک روی عکس زیر مقاله وسواس را بخوانید.)

بیش فعالی
یکی دیگر از کاربردهای ریسپریدون که اثربخش آن از عوارض ریسپریدون پیشی می‌گیرد، بیش فعالی یا ADHD است. این اختلال در بسیاری از کودکان دیده می‌‌شود و می‌توان آثار و نشانه‌های آن را به کمک مصرف این دارو حل کرد. بنابراین می‌توان گفت که ریسپریدون برای بیش فعالی تجویز می‌شود و موثر است.

اختلال استرس پس از سانحه
در دوزهای پایین و ضعبف‌تر، ریسپریدون برای درمان اختلال استرس پس از سانحه نیز به کار می‌رود و می‌تواند احساسات ناخوشایند ناشی از آن را کاهش دهد.

عوارض قرص ریسپریدون
قطعا می‌دانید که نوع دارویی، در کنار اثربخشی و تاثیرات خود بر درمان بیماری‌ها، عوارضی را ه

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر