یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

فیلم آموزش پرورش خزه و خزه روی چوب

عکس, فیلم آموزش پرورش خزه و خزه روی چوب

خزه‌ها گیاهان بسیار ظریفی هستند و اگر محیط آن‌‌ها خشک باشد سریعا پژمرده می‌شوند .مکان رشد خزه‌ها بیشتر تالاب‌ها و جنگل‌های بارانی است. در استان‌های زیبای مازندران و گیلان انواع خزه‌های مختلف بسیاری یافت می‌شود. خزه‌ها گل و ریشه ندارند و از اندام‌های برگ و ساقه مانند تشکیل شده‌اند. معمولاً خزه‌ها  با گلسنگ اشتباه گرفته می‌شوند. گلسنگ حاصل همزیستی نوعی کپک با جلبک‌ هستند اما خزه‌ها یک گیاهی جدا از گلسنگ هستند.

آموزش پرورش خزه

انواع خزه چیست؟
اسفگنوم‌ها (Sphagnopsida)
آندریاپسیدا (Andreaopsida )
پلی تریکوپسیدا (Polytrichopsida )
بریوپسیدا (Bryopsida )
از انواع خزه‌‌ هستند.

تولید مثل خزه‌ها چگونه است؟
خزه‌ها در فصل بهار تولید مثل می‌کنند. خزه‌ها به وسیله هاگ‌ها تولید مثل می‌کنند، هاگ‌هایی که درون کپوسل‌های بر روی شاخه‌های برگ‌دار وجود دارد. با رسیدن زمان مناسب برای پخش شدن هاگ‌ها، کپسول‌ها خشک می‌شوند و حلقه‌های دندانه داری که بین در پوش‌ و کپسول وجود دارد با خم شدن به پشت باعث آزاد شدن و بیرون ریختن هاگ‌ها می‌شود.

جوانه زدن در این هاگ ها زمانی شروع می شود که آن ها در مکانی با رطوبت و نمدار قرار گیرند. سپس از این جوانه ها گیاهان نخ مانندی ایجاد می شود که باز هم این گیاهان نخ مانند می توانند جوانه ایجاد کرده و با رشد و نمو، خزه های جدیدی را به وجود می آورند. برای منتقل کردن اسپرم بین خزه های نر و ماده، وجود قطره های باران روی آن ها لازم است. این قطره ها باعث آزاد شدن اسپرم در نوع نر می شود. با این کار کپسول های جدید روی گیاه جدید رشد می کند. خزه ها دارای تولید مثل جنسی می باشند.

تولید مثل غیرجنسی خزه‌ها، به روش رویشی است که در آن ساقه خزه‌ها با از بین رفتن و تکه شدن می‌توانند، گیاهان جدیدی را به وجود آورند. حتی یک گیاه می‌تواند از یکی از تکه‌های برگ خزه ایجاد شود.

آموزش بستن خزه آکواریوم روی چوب:

پس از انتخاب چوب و فضای مناسب، این سوال مطرح است که چطور خزه ها را روی چوب وصل کنیم؟ و اصلا از چه نوع خزه ای می شود برای این کار استفاده کرد؟

همان طور که می دانید بیش از ده ها نوع خزه مختلف برای ساخت تراریوم در دسترس است و انتخاب خزه مناسب برای کار کردن روی چوب، دشوار به نظر می رسد. اما اگر خزه ها و بستر رشد مناسب آن ها را بشناسید انتخاب خزه کار سختی نیست. خزه هایی که لزوما به بستر خاک احتیاج ندارند و می توان آن ها را بر روی بستر سنگ یا چوب قرار داد، انتخاب های مناسبی هستند. بنابراین خزه های سایپرس، شیت، افین، اینسینیه و اسفگنوم گزینه های خوبی خواهند بود. در بین همه بهترین و راحتترین خزه برای کار، خزه شیت است.

حال که خزه مناسب را هم انتخاب کردیم، باید بدانیم که چطور خزه ها را به چوب وصل کنیم. در این مرحله از کار، نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که خزه ها باید طوری به چوب متصل شوند که با بستر فاصله ای نداشته باشد و زیر خزه ها به هیچ عنوان هوا نخورد. برای این کار دو راه وجود دارد. میتوانید خزه ها را دور چوب بپیچید و سپس با نخ نامرئی محکم ببندید. روش دیگه، استفاده از چسب است. می توانید چسب های مخصوص گیاه را تهیه کنید یا از گِل رس به عنوان چسب استفاده کنید و خزه ها را روی چوب بچسبانید. در این روش هم پیشنهاد می شود که برای فیکس شدن بهتر، بعد از چسباندن خزه ها، روی آن ها را با نخ محکم ببندید. بعد از حدود ۲ ماه که خزه ها کاملا به بستر متصل شدند، می توانید نخ ها را باز کنید. اما هنوز کار ما تمام نشده!

لازم به ذکر است که برای ماندگاری خزه ها در این حالت باید آبیاری بیشتری نسبت به زمانی که خزه روی بستر خاک قرار دارد، انجام دهید. زیرا چوب آبنوس مانند خاک رطوبت را در خود نگه نمی دارد. بنابراین در ماه های اول تا زمانی که خزه کامل به بستر متصل و با محیط سازگار شود، آبیاری یا مه پاشی بیشتری داشته باشید.

اکنون با رعایت تمام نکته های گفته شده، با خیال راحت می توانید از چوب به عنوان بهترین گزینه برای دکور محیط های مرطوب استفاده کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر