یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نشانه های فرد معتاد به شیشه در جامعه

عکس, نشانه های فرد معتاد به شیشه در جامعه
اگر خدایی ناکرده یکی از نزدیکان شما به سمت مواد مخدر رفته است و شک دارید که ماده ی مخدر شیشه را مصرف می کند یا خیر ؟ با این مقاله همراه شوید. به طور خیلی خلاصه می توان گفت بی خوابی، افزایش سطح انرژی و هیجان، توهم، گشاد شدن مردمک چشم و حرکات سریع چشم‌ها، صحبت کردن بیش از حد و بروز رفتارهای پرخطر از رایج‌ترین نشانه‌های سوء مصرف شیشه هستند.
متاسفانه بیشترین این تاثیرها روی روان فرد است و علائم روانشناختی آن بسیار زیاد است. شیشه در افزایش سطح دوپامین در مغز، احساس سرخوشی اولیه ایجاد می‌کند که این داروها به طور کلی دارای پتانسیل بالایی برای اعتیاد و وابستگی هستند. افرادی که در دراز مدت از شیشه استفاده می‌کنند، دچار مشکلات حافظه، بروز نشانه‌های فراموشی، ناتوانی در یادگیری مهارت‌های جدید و مشکلات دیگری مثل اختلال در حافظه بینایی و… می‌شوند.سوء مصرف این ماده ممکن است باعث سایکوز یا روان‌پریشی در برخی از مصرف کنندگان هم شود.

از نشانه‌های روان‌پریشی ناشی از شیشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توهم
اختلال در شنوایی یا بینایی
پارانویا
تحریک پذیری
هم‌چنین خارش شدید یک عارضه جسمی است که می‌تواند در مسائل روان‌پریشی ریشه داشته باشد. افرادی که شیشه می‌کشند، ممکن است حس کنند که چیزهایی در سراسر پوستشان خزیده شده که خاراندن و کندن مداوم آن‌ها می‌تواند در رفع این مشکل به آن‌ها کمک کند. در نتیجه این خاراندن، احتمال زخم و بروز جوش‌ها و آسیب‌های پوستی هم وجود دارد. نیشگون گرفتن و کشیدن پوست ممکن است افراد را برای مدت طولانی دچار بی‌خوابی کند. این مسئله هم به نوبه خود می‌تواند عوارض جانبی روانشناختی مثل پارانویا، تحریک پذیری و گیجی را به دنبال داشته باشد. گاهی سوء مصرف با حرکات سریع چشم همراه است که در صورت صحبت کردن رو در رو، برای طرف مقابل قابل مشاهده است. این افراد ممکن است به صورت به هم ریخته و یا با سرعت زیاد صحبت ‌کنند و یا خیلی تند راه بروند. در چنین شرایطی اگر آن‌ها تحریک شده یا تحت فشار قرار گیرند، احتمالا دچار خشونت و یا سایر اشکال رفتارهای مجرمانه خواهند شد.

علائم رفتاری ناشی از سوء مصرف شیشه

انواع مواد مخدر اعم از شیشه یا هر ماده دیگری می‌تواند به سرعت از یک گزینه تفریحی به اولویت اول زندگی افراد تبدیل شود. رفتارهای عجیب و اغراق آمیز، حرف زدن مداوم و بیدار ماندن برای ساعات متوالی یا روزهای پشت سر هم می‌تواند از نشانه‌های رفتاری این افراد باشد. مبتلایان در مراحل اولیه سعی در پنهان کردن اعتیاد خود دارند. اما یکی از ویژگی‌های اعتیاد این است که افراد در چنین شرایطی به فکر هیچکس به جز خود نبوده و فقط در صدد رفع نیاز خود هستند؛ پس وضعیت خیلی زود برای اطرافیان آشکار می‌شود. این سطح از درگیری شخصی با شیشه یکی از قوی‌ترین نشانه‌های اعتیاد است. در چنین شرایطی ممکن است زندگی کاری، تحصیلی و خانوادگی افراد با مشکلات جدی مواجه شود و از خانواده فاصله گرفته و یا وسایل خود را مخفی کند. گاهی هم برای تامین پول مورد نیاز برای خرید این ماده، ممکن است به قرض گرفتن پول از دیگران و یا دزدی روی آورند. در این مرحله، اعضای خانواده به دنبال شواهدی مبنی بر مصرف شیشه توسط فرد می‌گردند. گرچه همیشه یافتن ابزار مصرف نشان دهنده سوء مصرف نیست، اما در بسیاری از موارد نشان دهنده استفاده فعلی فرد است.

چگونه با فرد معتاد به شیشه رفتار کنیم؟

وقتی با این سوال رو در رو شدید که از کجا بفهمم همسرم شیشه مصرف میکند و علائم و نشانه‌ها خبر از این می‌داد که همسرتان به شیشه معتاد شده، باید رفتار درست با او را بیابید. ممکن است بسیاری از افرادی که در اطرافیان خود یک فرد وابسته به مصرف شیشه دارند، از نقش خود در فرآیند درمان او بی اطلاع باشند. اما واقعیت این است که همراهی اطرافیان یکی از مهم‌ترین گام‌ها به ویژه در ایجاد انگیزه برای فرد است. روش‌های موثری برای ارتباط با این افراد وجود دارد که ممکن است در هیچ دوره آموزشی یا کتابی به همراهان آموزش داده نشود. اما لازم است که آن‌ها چه از طریق تجربیات دیگران و چه توصیه‌های پراکنده بیاموزید و به کار بگیرید. درمان این بیماران شامل دوره‌های پاکسازی بدنی و سم زدایی، درمان آسیب‌های روحی و تلاش برای رفع یا کاهش اختلالات روانی و توان بخشی به ذهن است.هر چه وابستگی فرد به شیشه بیشتر باشد، این فرآیندها هم سخت‌تر و طولانی‌تر خواهند بود. این درمان باید حتما تحت نظر متخصص و با شرایط ویژه انجام شود. پس خودسرانه اقدام به ترک دادن بیمار نکنید. در صورتی که وابستگی خیلی شدید، ممکن است عوارض ناشی از ترک برای اطرافیان بیمار خطرناک باشد. در چنین شرایطی حضور در مراکز مخصوص می‌تواند به بیماران کمک کند. در طول مدتی که فرد در مراکز مخصوص یا خانه برای ترک ماده مخدر شیشه تلاش می‌کند، به اطرافیان توصیه می‌شود که:آرامش، صبر و حوصله کافی داشته باشند.قهر، توهین، کوچک شمردن و بحث و جدل با بیمار را کنار بگذارند. در این شرایط او بیش از هر چیزی به همدلی اطرافیان نیاز دارد.هر مشکلی را به اعتیاد او ربط ندهند. این کار جز افزایش فشار و سنگین کردن بار گناه او هیچ سودی ندارد.
بیشتر از این که با او حرف بزنند، گوش شنوایی برای حرف‌هایش باشند. این که فرد احساس کند می‌تواند با کسی درد دل کرده و احساس سبکی کند، بسیار اثرگذار است
نقش توهین اطرافیان به فرد معتاد در افزایش سوء مصرف مواد
تحقیر شدن از سوی اطرافیان می‌تواند باعث انزوا و وابستگی بیشتر فرد به مواد مخدر شود
زود جا نزنند. این راه می‌تواند بسیار دشوار و پر از دست‌انداز باشد. پس به فرد قول دهند که در هر شرایطی همراه او هستند و تا درمان کامل پشتیبان او خواهند بود.
همیشه مهربان باشند. مهربانی اطرافیان می‌تواند انگیزه‌ای قوی برای بهبود حال فرد باشد. اما در ابراز عشق و محبت خود زیاده‌روی نکنند.
حرف و عمل را با هم داشته باشند. گفتن برخی حرف‌ها بسیار آسان‌تر از انجام آن است. سعی کنند به توصیه‌هایی که به او ارائه می‌دهند، عمل هم کنند.
به این باور برسند که اعتیاد یک بیماری است نه جرم. گرچه این پدیده می‌تواند زمینه ساز اعمال مجرمانه باشد، اما به این معنی نیست که همه وابستگان به مواد مخدر مجرم هستند. این مسئله با احتمال طرد شدن از جامعه، یکی از اصلی‌ترین دلایل باعث برگشت افراد به سوی مواد مخدر و مصرف مجدد آن‌ها است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر