یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نشانه ها و درمان بیماری هرپس سیمپلکس نوع یک

عکس, نشانه ها و درمان بیماری هرپس سیمپلکس نوع یک

ویروس هرپس سیمپلکس یک موجب تب‌خال لب می شود. این ویروس‌ها بسیار شایع و مسری می‌باشند.خراش‌های پوستی موجب انتقال ویروس به پوست می‌شوند. پوست سالم مانع نفوذ ویروس به بدن می‌شود.

ویروس‌های خانواده هرپس (HSV) ازجمله ویروس‌هایی هستند که احتمال ابتلا به آن‌ها از بدو تولد تا سنین پیری و صرف‌نظر از طبقه‌ی اجتماعی فرد وجود دارد. ویروس‌های خانواده هرپس اغلب کم‌خطر به شمار می‌روند؛ افرادی که به نقص سیستم ایمنی دچارند آسیب‌پذیرترین قشر در برابر هرپس‌ها هستند.

این ویروس‌ها، سلول‌های عصبی را آلوده می‌سازند و ممکن است به‌طور مخفی در سلول‌های عصبی به حالت خفته درآیند. بر اثر تحریک مانند فشارهای عصبی و احساسی، ویروس از حالت خفته به حالت فعال در می‌آید.

ویروس از طریق آکسون‌های عصبی به پوست برمی‌گردد و در آنجا تکثیر پیدا کرده و ایجاد تب‌خال می‌کند.

بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ۶۷ درصد مردم دنیا به ویروس هرپس ۱ و ۱۱ درصد به هرپس ۲ آلوده هستند .

هرپس ممکن است چشم‌ها را هم آلوده کند که موجب کراتیت هرپسی می‌شود. کراتیت هرپسی (herpes keratitis) علائمی نظیر درد چشم، ترشحات چشمی و احساس وجود جسم خارجی در چشم دارد.

زمانی که هیچ زخم و علائمی وجود ندارد نیز احتمال انتقال ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد، اما احتمال آن کم است و عمده‌ترین راه انتقال در هنگام بروز علائم و از طریق تماس با زخم‌ها و ضایعات پوستی است.

درمان
هیچ درمان قطعی برای ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) وجود ندارد اما پزشک می‌تواند برای جلوگیری از تکثیر ویروس داروهای خوراکی ضدویروس مانند آسیکلوویر تجویز کند. پماد‌های موضعی که اغلب نیاز به نسخه پزشک ندارند نیز می‌توانند علائم بالینی نظیر خارش، سوزش و درد را کاهش بدهند.

برای کاهش دوره‌ی عود بیماری، مصرف دارو را در ۲۴ ساعت اولیه بروز علائم هرپس آغاز کنید.
مصرف داروهای ضدویروس می‌تواند زمان اتمام عود را ۱ تا ۲ روز کاهش دهد و شدت علائم را نیز بهبود می‌بخشد.
اگر فردی در هر سال کمتر از ۶ عود هرپس تناسلی داشته باشد، احتمالاً پزشک مصرف داروهای ضدویروس را فقط در طی دوره‌های عود توصیه می‌کند اما اگر دفعات آن بیشتر از ۶ مرتبه در سال باشد احتمال دارد نیاز باشد داروهای ضد ویروسی را برای ۶ ماه تا ۱ سال به‌طور مداوم مصرف کند.

ممکن است علائم هرپس سیمپلکس مشابه با آنفولانزا باشد که شامل موارد زیر هستند:

تب
تورم غده‌های لنفاوی
سردرد
خستگی
بی‌اشتهایی

هرپس ممکن است چشم‌ها را هم آلوده کند که موجب کراتیت هرپسی می‌شود. کراتیت هرپسی (herpes keratitis) علائمی نظیر درد چشم، ترشحات چشمی و احساس وجود جسم خارجی در چشم دارد.

آزمایش کشت هرپس ویروس
هدف این تست این است که مشخص کند آیا ضایعات پوستی یا تاول شما حاوی هرپس ویروس است یا خیر. البته این تست درصد خطای منفی کاذب دارد و ممکن است باوجود ابتلا به HSV نتیجه منفی گزارش شود.

تست تشخیص آنتی‌ژن ویروس
در این آزمایش آنتی‌ژن‌ها یا پروتئین‌های اختصاصی ویروس در داخل ضایعات پوستی یا تاول شناسایی می‌شوند

تست آنتی‌بادی
آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن هنگام وارد شدن ارگانیسمی غیرطبیعی (یک آنتی‌ژن ناشناخته) تولید می‌کند. در تست آنتی‌بادی نیازی نیست که ضایعات یا علائم بیماری وجود داشته باشد؛ این آزمایش نشان می‌دهد که آیا در گذشته در بدن شما آنتی‌بادی علیه ویروس هرپس ساخته شده یا خیر. البته اگر به‌تازگی با ویروس تماس داشته‌اید ممکن است نتیجه تست منفی شود، زیرا بدن هنوز آنتی‌بادی تولید نکرده است. پس این آزمایش در زمان مواجهه‌ی تازه با هرپس ویروس توصیه نمی‌شود.

تست PCR
حتماً نام تست پی‌سی‌آر را زیاد شنیده‌اید، ولی این تست چگونه عمل می‌کند؟ تمام موجودات زنده در سلول‌های خود ماده ژنتیکی دارند و در آزمایش PCR، وجود یا عدم وجود ژنوم ویروس موردنظر بررسی می‌شود. برای آزمایش PCR از خون یا ضایعات پوستی نمونه‌برداری می‌شود و بعد از انجام فرآیندهای مربوطه، می‌توان مشخص کرد که آیا ویروس در بدنتان وجود دارد یا خیر. از طریق این تست نوع ویروس نیز قابل‌تشخیص است.

 

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر