یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

نوافن بهترین مسکن برای درد دندان و سردرد

عکس, نوافن بهترین مسکن برای درد دندان و سردرد

نوافن داروی مسکن نسبتا جدیدی است که ظاهر آن کپسول آبی رنگ است که برای انواع درد مصرف می شود. اما موارد مصرف آن بیشتر برای ساکت کردن درد دندان و سردرد است. اما اگر به داروهای استامیوفن ، ژلوفن یا کافئین  حساسیت دارید هرگز این دارو را مصرف نکنید چرا که این دارو از ترکیب این سه ماده تهیه می‌شود. دو ماده اول، استامینوفن و کافئین تاثیر ضددردی خود را روی سردرد و دندان‌درد دارند اما پروفن به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای دردهای عضلانی- مفصلی استفاده می‌شود. هر کپسول نوافن حاوی ۳۲۵ میلی‌گرم استامینوفن، ۴۰ میلی‌گرم کافئین و ۲۰۰ میلی‌گرم ایبوپروفن است.

نوافن یک قرص دندان درد قوی است و ترکیبی از ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین می باشد. هر چند داروهای ترکیبی در تسکین دندان درد موثر است، ولی در مصرف آن ها باید احتیاط بیشتری نشان داد. چون احتمال آلرژی یا عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب های دارو افزایش می یابد.

برای نتیجه بهتر این دارو تنها می‌توانید در هر بار یک کپسول، آن هم هر ۸ ساعت یک‌بار استفاده کنید.  این دارو مانند قهوه و نوشابه منبعی غنی از کافئین است به همین دلیل زیاده‌روی کردن در خوردن آن باعث تپش قلب و بی‌خوابی می‌شود. از طرفی هم به دلیل وجود ماده استامینوفن در نوافن ممکن است استفاده از آن نتیجه کاذب در تست‌های افراد دیابتی ایجاد کند. باید توجه داشت که مصرف این دارو برای بیماران دچار اختلالات کلیوی به دلیل وجود ایبوپروفن باید حساب شده و زیر نظر پزشک باشد در غیر این صورت شاید مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند.

عوارض احتمالی مصرف نوافن

صدمات کبدی به دلیل مصرف بیش از حد داروهای حاوی استامینوفن ایجاد می گردد.

ناراحتی دستگاه گوارش نظیر تهوع، اسهال و گاهی خونریزی و زخم ممکن است ایجاد گردد.

از عوارض داروی ایپوبروفن می توان به احتمال بروز سردرد، سرگیجه، اختلالات شنوایی نظیر وزوز گوش و دفع خون در ادرار اشاره کرد.
توجه: در صورت سابقه وجود آلرژیک شدید از قبیل آنافیلاکسی یا آنژیوادم ناشی از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بهتر است این دارو مصرف نگردد. همچنین در صورت وجود الکلیسم فعال، بیماری کبدی و هپاتیت ویروسی استامینوفن باید با احتیاط مصرف شود.

اگر برای مدت زمان طولانی از قرص نوافن استفاده شود منجر به بثورات جلدی، اختلالات خونی، ایجاد آلرژی و ایجاد اختلال در عملکرد لوزالمعده یا پانکراس می باشد.

نوافن حای داروی و استامینوفن می باشد و مصرف بی رویه چنین داروهایی به کبد آسیب می رساند.

مشکلات و ناراحتی هایی مثل حالت تهوع، خونریزی و یا زخم معده و اسهال برای دستگاه گوارش ایجاد می شود.

ایبوپروفن موجود در این قرص نیز در دراز مدت منجر به سرگیجه، سردرد، اختلالت شنوایی مثل وزوز کردن گوش و دفع خون با ادرار می شود.

اگر سابقه ابتلا به آلرژی های شدید مثل آنژیوادم یا آنافیلاکسی را دارید (این آلرژی به صورت ناگهانی مخصوصا در سنین کودکی بروز می کند و حتی ممکن است به مرگ هم منجر شود. در این آلرژی گلو به شدت متورم شده و فشار خون هم کاهش می بابد و دلیل پیدایش آن بخاطر داشتن حساسیت به نیش حشرات و یا مصرف بعضی از مواد غذایی و داروها می باشد)، از مصرف چنین مسکن هایی پرهیز کنید.

در صورت داشتن هپاتیت، بیماری های کبدی و کلیوی، قبل از مصرف قرص نوافن و یا قرص استامینوفن و داروهای حاوی آن با پزشک خود مشورت کنیذ.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر