یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

چاره ای برای سرمازدگی گیاهان و نشانه های آن

عکس, چاره ای برای سرمازدگی گیاهان و نشانه های آن

چکار کنیم تا گیاهان و گل های عزیز ما در زمستان خراب نشوند . نشانه های سرمازدگی گیاهان چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد. هوای صاف و بدون ابر که وزش باد را نیز با خود به همراه دارد یکی از بدترین شرایط آب و هوایی برای گیاهان است و احتمال سرمازدگی را بالا می برد. و برعکس هوای ابری آسیب کمتری به گیاه می زند و احتمال سرمازدگی نیز پایین خواهد بود.

نشانه های سرمازدگی :

روی سطح برگ گیاه حالتی آبدار ایجاد می شود
بین رگبرگ های گیاه قهوه ای کم رنگ می شود
ساقه گیاه دچار افتادگی می شود
جوانه های گل و برگ از بین می روند.
چروکیدگی در برگ ها
ابتدا حاشیه و نوک برگ ها قهوه ای رنگ می شود و در نهایت تمام سطح برگ قهوه ای رنگ خواهدشد.

چگونه سرمازدگی گیاهان را درمان کنیم؟

اگر گیاه شما دچار سرمازدگی شده است، گیاه را به محل گرم تری انتقال دهید. باید قسمت های سرمازده را از گیاه جدا کنید ولی باید این کار را در فصل بهار انجام دهید، هرگز برای جدا کردن قسمت های یخ زده گیاه عجله نکنید. توجه کنید که این برای گیاهانی است که دچار سرمازدگی شده اند هنوز قسمت هایی از گیاه سالم است.

راه های پیشگیری :

استفاده از یک لایه مالچ
مالچ گیاهی مانند یه عایق عمل می کند و رطوبت را در درون خاک حفظ می کند. علاوه بر این خاک پوش باعث محافظت از سیستم های ریشه در برابر هوای سرد می شود. مالچ دمای خاک را پایین می آورد و به جذب آب توسط گیاه کمک می کند. یک لایه ۲ الی ۳ سانتی متری مالچ گیاهی برای هر درخت یا گیاه کفایت می کند. مالچ بدست آمده از گندم یا مالچ پوشال سوزنی برگان به دلیل تجزیه پذیری بالا و ایجاد گرما به شدت توصیه می شود. گل رز و توت فرنگی از جمله گیاهانی هستند که در زمستان به مالچ نیاز دارند. مالچ گیاهی از سرد شدن سریع خاک و گرم شدن یک دفعه جلوگیری می کند. در فصل بهار شما می توانید مالچ را از کنار گیاه حذف کنید.

گیاه خود را کاور کنید
با استفاده از یک پلاستیک روشن، نایلون یکبار مصرف و یا حتی یک مقوای سفید گیاه را بپوشانید. در موقع کاور کردن گیاه، دقت کنید که برگ ها یا ساقه در فشار نباشد. در بسیاری از کلان شهرها، شهرداری ها اقدام به کاور کردن گیاهان با پلاستیک های مخصوص می کند که این اقدام، گامی کاربردی و آسان در مقابله با سرمای زمستان می باشد. اگر از مقوا یا پوشش تیره استفاده می کنید در طول روز آن را بردارید تا گیاه از نور خورشید استفاده کند.

یک گلخانه کوچک و ساده بسازید!
به راحتی با چند تکه آهن یا چوب گلخانه ای ساده و کاربردی را بنا کنید. ابتدا چهار چوب را به زمین محکم کنید و سپس با استفاده از پلاستیک آن را بپوشانید. از گذاشتن پنجره جهت تهویه هوا دریغ نکنید.

تامین سیستم گرمایشی
در زمستان گیاهان برای بقا نیاز به گرما دارند. در گلخانه های پیش ساخته میتوانید از بخاری نفتی، گازوئیلی یا حتی برقی استفاده کنید. در روز شاید نیازی به روشن کردن بخاری نباشد چرا که نور مستقیم خورشید باعث ایجاد محیطی گرم زیر پوشش پلاستیک گلخانه می شود.

گیاهان گلدانی را به داخل خانه بیاورید
اولین و ساده‌ترین راه حل برای سرما این است که گیاهان خود را از دمای پایین خارج کرده و به محیط گرم منتقل کنید. اگر گیاهان گلدانی یا سبد‌های آویزان در فضای باز دارید، آن‌ها را داخل خانه بیاورید. حتی منتقل کردن آن‌ها به گاراژ یا یک اتاق آفتابگیر بسیار مفید خواهد بود، زیرا این کار حداقل تا +۱۰ درجه فارنهایت (+۵.۵ درجه سانتیگراد) دمای محیط گیاه را افزایش می‌دهد.اگر می‌توانید، بهتر است که گیاهان را در اطراف داخلی خانه خود به عنوان دکوراسیون قرار دهید تا گرمای مورد نیاز خود را بدون اتلاف انرژی، دریافت کنند.گیاهان گلدانی را طبق نیاز آن‌ها به خورشید نزدیک پنجره‌ها قرار دهید. پنجره‌های شرقی و غربی بیشترین نور را دریافت می‌کنند، در حالی که پنجره‌های شمالی و جنوبی نور کمتری دارند. از قرار دادن گیاهان گلدانی در نزدیکی دریچه‌ها خودداری کنید، زیرا می‌تواند آن‌ها را خشک کرده و باعث از بین رفتن آن‌ها شود.. قرار دادن گیاهان خیلی نزدیک به پنجره در صورتی که هوای بیرون به شدت سرد باشد، می‌تواند مضر باشد و در صورتی که به پنجره‌ها بچسبند، دمای انجماد می‌تواند از پنجره به گیاه شما منتقل شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر