یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش حرفه ای پختن شله زرد عسلی

عکس, آموزش حرفه ای پختن شله زرد عسلی

۲ لیوان آب…………………………..خلال بادام و پسته به مقدار علاقه…………………………..کره ۲۵ گرم
یک لیوان برنج نیم دانه……………………………دو لیوان شیر
یک و نیم لیوان عسل……………………………یک لیوان گلاب
یک قاشق غذاخوری عرق هل……………………………نصف قاشق چایخوری پودر سایئده شده زعفران

ابتدا یک پیمانه برنج که بهتر است از برنج نیمدانه استفاده شود به مدت نصف روز خیس می کنیم.در مرحله دوم برنج خیس خورده را در قابلمه مناسب ریخته و دو لیوان شیر و ۲ لیوان آب را به آن اضافه میکنیم.درب قابلمه را به صورت نیمه باز می گذاریم و حرارت گاز را در حد امکان پایین می آوریم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۱ الی ۱ و نیم ساعت به آرامی پخته شود.

برای تهیه شربت مخصوص این دسر در قابلمه ای جدا گانه یک و نیم لیوان عسل را به همراه یک قاشق عرق هل و یک لیوان گلاب در روی حرارت کم قرار می دهیم و اجازه می دهیم عسل به صورت کامل در قابلمه حل شود.بعد از ۲ الی ۳ دقیقه از حل شدن عسل محلول زعفران دم کشیده را به این شربت اضافه می کنیم و ۲ الی ۳ دقیقه اجازه می دهیم کاملا شربت با زعفران ترکیب شود و زعفران رنگ باز کند.

حال شربت را به مراه کره به محلول برنج پخته شده اضافه می کنیم و دایما هم می زنیم تا شله زرد ته نگیرد.خلال های بادام را هم به مدت یک ساعت در اب ولرم خیس کرده و بعد از اضافه کردن شربت خلال بادام های خیس خورده را هم اضافه می کنیم.
نیم ساعت اجازه می دهیم تا شله زرد به قوام کامل برسد. برای تست اینکه شله زرد به قوام مورد نظر رسیده یا نه یک قاشق از آن را برداشته و در بشقابی بریزید. اگر بده از ۲ دقیقه حالت سبندگب پیدا کرد یعنی قوام شله زرد کافی است.

میزان عسل بسته به ذایقه شما دارد و شما می توانید میزان آن را کمتر یا بیشتر کنید.در هر مرحله که احساس کردید آب پخت برنج کم است می توانید به آن گلاب اضافه کنید.درب ظرف شله زرد کامل گذاشته نشود؛ ون باعث تیره شدن رنگ شله زرد می شودبجای کره می توانید از روغن حیوانی استفاده کنید که عطر خاصی به شله زرد شما می دهد.لحظه ای غفلت در هم زدن شله زرد باعث ته گرفتن آن می شود و منجر به تلخی این دسر می شود.

میزان زعفران هم بسته به شما دارد ولی اگر به مقدار کم از زعفران استفاده کنید عطر این دسر بجای شله زرد به سمت شیر برنج می رود.استفاده از برنج نیمدانه باعث سرعت عمل در پخت این دسر می شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر