یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش قورما شورباسی غذای سنتی آذربایجان شرقی

برای درست کردن این غذای آذربایجانی شما به سبزی محلی کالش ، گوشت قورما، لچه ، سیب زمینی ، تخم مرغ ، ادویه و رب نیاز دارید.

مواد لازم :

سیب زمینی: دو عدد (به ازای هر نفر نصف سیب زمینی در نظر گرفته می شود)

تخم مرغ: دو عدد (به ازای هر دو نفر یک تخم مرغ در نظر گرفته می شود)

رب: نصف تا یک قاشق غذاخوری……………….
نمک، فلفل قرمز، زردچوبه: به میزان لازم

گوشت قورما: ۴ تکه (به تعداد نفرات)

سبزی محلی کالش” (اگر موجود نبود از پیاز استفاده نمائید): ۲۰۰ گرم

روغن: از روغن حیوانی خود قورما استفاده می شود.

لپه: یک فنجان فرانسه سرصاف

آموزش:

گوشت قورما را با کمک قاشق کنده و داخل قابلمه میریزیم (یعنی گوشت به همراه روغن حیوانی آن)، سپس سبزی “کالش” را به قابلمه اضافه می کنیم.گوشت و سبزی را روی حرارت ملایم کمی تفت می دهیم، کمی زردچوبه را نیز به آن می افزائیم تا روغن قورما ذوب شده و سبزی کمی تفت بخورد.

سپس لپه از قبل خیس شده و آبکش شده را به آن می افزائیم.بعد مقداری نمک و آب (به اندازه لازم برای تهیه ترید، کمی بیش از آن، چون حین جوشیدن مقداری از آب بخار خواهد شد)، را به قابلمه می افزائیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا لپه بپزد.

وقتی لپه پخت، سیب زمینی پوست کنده شده و چهار یا شش قاچ شده را به قابلمه می افزائیم. سپس رب را داخل مقدار کمی آب حل کرده و به قابلمه می افزائیم و اجازه می دهیم روی حرارت ملایم خوب بپزد. همچنین کمی فلفل قرمز نیز به آن می افزائیم.
وقتی سیب زمینی پخت (البته دقت کنیم تا زیاد نپزد و وا نرود)، نصف استکان آب خنک به قابلمه می افزائیم. این کار باعث خواهد شد تا شوربا از جوشیدن باز بایستد.

در این حالت تخم مرغ را درون آب قابلمه می شکنیم و اجازه می دهیم بپزد. تا تخم مرغ نپخته است شوربا را هم نمی زنیم. (اگر آب در حال جوشیدن باشد، تخم مرغ به صورت دون دون درخواهد آمد و به صورت یکجا پخته نخواهد شد)
بعد از پختن تخم مرغ، شوربای ما آماده است.

آب آن را همانند آبگوشت از خود شوربا جدا می کنیم. داخل آبش با نان سنگگ ترید درست می کنیم و خود شوربا همراه با نان و یا حتی بدون نان و با قاشق میل می شود.این شوربا همراه با ترشیجات، سبزی خوردن و یا ماست بسیار خوشمزه می باشد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر