یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش مرغ شکم پر روی اجاق گاز و داخل فر و در جوجه گردان

عکس, آموزش مرغ شکم پر روی اجاق گاز و داخل فر و در جوجه گردان

در این پست از یاس فان سه آموزش برای مرغ شکم پر قرار داده ایم یکی داخل قابلمه و روی اجاق گاز و یک آموزش هم برای افرادی که فر دارند و می خواهند از فر استفاده کنند و آموزش سوم با جوجه گردان می باشد. در آغاز آموزش درست کردن مرغ شکم پر روی اجاق گاز را برای شما قرار داده ایم. 

۱-مرغ شکم پر با اجاق گاز داخل قابلمه 

مواد لازم :
مرغ درسته با پوست : حدود ۲ کیلو
گردو : ۵ عدد درشت خرد شده
آلو بخارا : ۱۲ عدد
گوجه فرنگی : ۲ عدد
لیمو : ۱ عدد
پیاز: ۱ عدد بزرگ
هویج : ۱ عدد
سیر : ۲ حبه
نعنا خشک :یک قاشق غذا خوری
زرشک شسته شده : یک قاشق غذاخوری سرپر
نمک ، فلفل و زرد چوبه :به میزان لازم
زعفران پودر شده : یک چهارم قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذا خوری
آب نارنج یا آب غوره : یک قاشق غذا خوری

ابتدا باید مرغ را تمیز کنید و بدون اینکه به پوست رویی آن صدمه ای بزنید چربی و مواد داخل شکم مرغ را خارج کنید.بعد آن را خوب بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود.در این فاصله به سراغ مواد داخل شکم مرغ میرویم . گوجه فرنگی را حلقه حلقه برش بزنید. پیاز را از وسط نصف کنید و داخل قابلمه ای کوچک مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود.بعد نصف پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و داخل روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. سپس یک حبه سیر را رنده کنید و به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید.بعد ز رشکهای شسته شده را اضافه کنید و به مدت یک دقیقه تفت دهید . مراقب حرارت زیر قابلمه باشید تا ز رشک ها نسوزند.بعد نعنا خشک را اضافه کنید و کمی تفت دهید . بعد از کمی تفت دادن گردو ها و ۷ عدد آلو را به بقیه مواد تفت داده شده اضافه کنید و یک دقیقه دیگر تفت دهید و بعد حرارت را خاموش کنید.

نحوه مزه دار کردن مرغ:در مرحله بعد به سراغ مزه دار کردن مرغ میرویم که آب آن کاملا گرفته شده . با یک چاقوی تیز از داخل شکم مرغ در قسمت سینه چند برش ایجاد میکنیم که حالت کانالی شکل پیدا کند به طوری که به قسمت رویی مرغ آسیبی نزند.بعد داخل شکم مرغ و قسمت هایی که شیار ایجاد کردیم نمک می مالیم .لیمو را از وسط نصف کنید و آب نصف آن را داخل شکم مرغ بریزید.و چند ورق گوجه را در کف شکم مرغ بچینید و در آخر موادی را که برای داخل شکم مرغ تفت دادیم را داخل شکم مرغ میریزیم.سپس روی آن چند ورق دیگر گوجه فرنگی و مقداری آب لیمو میریزیم.با یک نخ و سوزن تمیز و ترجیحا مخصوص آشپزی شکم مرغ را میدوزیم. بعد پاهای مرغ را از دو طرف ببندید و به هم متصل کنید.اینبار سطح رویی مرغ را کاملا با نمک آغشته کنید.

قابلمه ای مناسب را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید و وقتی روغن داغ شد نصف دیگر پیاز را داخل آن خلال کنید تا نرم و سبک شود. سیر را هم خرد کنید و به پیاز در حال تفت اضافه کنید . کمی که پیاز و سیر را تفت دادید در گوشه ای از قابلمه جمع کنید و مرغ را داخل قابلمه بگذارید تا سرخ شود. وقتی یک طرف مرغ سرخ شد آن را برگردانید تا سمت دیگر آن هم سرخ شود.بعد از سرخ شدن مرغ به آن نمک ، فلفل و زرد چوبه اضافه کنید و داخل قابلمه ۲ لیوان آب جوش بریزید . هویج را حلقه کنید و در اطراف مرغ داخل قابلمه بریزید .۵ عدد آلوی مانده را هم داخل قابلمه بریزید.نصف لیمو را به صورت حلقه ای برش بزنید و به همراه بقیه حلقه های گوجه فرنگی مانده روی مرغ قرار دهید.دقت کنید تا حلقه های لیمو (LEMON) داخل قابلمه نیفتد.در قابلمه را میگذاریم و صبر میکنیم تا مرغ نیم ساعت بپزد.در این فاصله سس مرغ را آماده میکنیم.قابلمه ای را روی حرارت قرار میدهیم و مقداری روغن داخل آن میریزم و یک قاشق رب گوجه را داخل آن سرخ میکنیم ، بعد به آن یک قاشق غذا خوری آب نارنج و یا آب غوره به همراه کمی نمک و یک فنجان آب جوش اضافه میکنیم و منتظر می مانیم تا سس به جوش بیاید.بعد از قل خوردن سس ، زعفران سائیده شده را به آن اضافه کنید و بگذارید تا کمی بجوشد.بعد از نیم ساعت زمانی که از پخت مرغ گذشت در قابلمه را باز کنید و لیموها را از روی مرغ بردارید و دور بریزید .گوجه را داخل آب مرغ بریزید. مرغ را زیرو رو کنید و دقت کنید تا پوست مرغ پاره نشود.حالا سسی را که آماده کرده بودید به فرچه به تمام سطح رویی مرغ بمالید و اضافه سس را داخل آب مرغ بریزید و اجازه دهید مرغ با حرارت کم یک ساعت دیگر هم بپزد.بعد پخته شدن مرغ ، آن را از قابلمه خارج کنید و با روغنی که داخل سس مرغ داخل قابمله است روی مرغ را با فرچه چرب کنید و بگذارید داخل فر از قبل گرم شده تا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه مرغ گریل شود و پوست روی آن برشته شود. ( فر بالا را روشن کنید).مرغ آماده شده شکم پر را داخل ظرف مورد نظر بریزید و با آب مرغ و کمی خلال پسته و بادام تزیین کنید.در هنگام سرو نخ را هم از مرغ جدا کنید.

۲ – آموزش مرغ شکم پر در فر :

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر در فر:
مرغ درسته (متوسط) ۱ عدد
پیاز (بزرگ) ۳ عدد
نمک، فلفل، زعفران و آبلیمو به مقدار مورد نیاز
پیاز (کوچک) برای داخل شکم ۱ عدد
مغز گردو یک مشت!
آلو، آلوچه، آلبالو و اخته جمعا دو مشت !
سبزی معطر خرد شده (من چوچاق داشتم) ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی نصف قاشق غذاخوری
آماده سازی: ۳۰ دقیقه
زمان پخت: ۹۰ دقیقه
مجموع زمان پخت: ۱۲۰ دقیقه
طرز پخت مرغ شکم پر سوخاری در فر :پیازها رو خرد کردم و با نمک و آبلیمو و فلفل و کمی جعفری خرد شده مخلوط کردم. کمی از این پیاز رو داخل شکم مرغ ریختم و خوب همه شکمش رو مالیدم.بقیه رو هم به مرغ مالیدم و مرغ رو توی این پیاز شب تا صبح گذاشتم البته توی ظرف در دار و داخل یخچال.صبح که شد قبل از رفتن سر کار زعفرون رو هم به این مواد اضافه کردم و همه جای مرغ رو بهش آغشته کردم و دوباره گذاشتم تو یخچال تا ظهر که برگردم!آلو، آلوچه ، آلبالو و اخته ها رو توی ظرف جادار ریختم و خیس دادم و چندبار شستمش تا شنی ته ظرف نمونه..پیاز کوچولومون رو ریز خرد کردم و توی روغن خیلی کم، طلایی کردم و نمک و زرچوبه و نصف قاشق رب زدم…گردوها رو کوبیدم تا کمی خرد بشه .. نه اینکه مثه مال فسنجون آسیاب بشه..می خواستم دندون گیر باشه..به پیاز اضافه کردم و بقیه مواد رو هم ریختم و از چوچاق نازنینم یه قاشق توش ریختم و تفت دادم مواد رو..مرغ رو بیرون آوردم و پیاز ها رو خوب از داخل شکمش و روش جدا کردم..یه تیکه پیاز هم نمونه که بعد می سوزه و ظاهر مرغ را زشت می کنه.از مواد میانی با قاشق توی شکمش پر می کنیم تا جایی که یکی دو بند انگشت سرش خالی بمونه، یعنی کیپ تا کیپ پر نکنین ارمواد شکمش رو که بیرون نزنه در حین پخت…فر رو روی ۲۰۰ درجه روشن کردم…یه نخ و سوزن تمیز بر میداریم و شروع می کنیم به دوختن شکم مرغ جوری که هیـــــــــــــــــــچ سوراخ سنبه ای باز نمونه!من همون پوست پاره رو هم تمیز تونستم بدوزم … دم انتهای نخ رو یکم بلندتر بذارین تا بعد راحت بتونین باز کنین.حالا رون ها و بال رو هم می بندیم تا وا نره ! .یه نخ بلند بر میداریم (من دو لا م یکنم نخ رو)دو تا رون مرغ رو از محل اتصال به پای مرغ (همون قوزک غضروفیش!!) به هم یه دور نخ می پیچیم و بعد از پشت خانم مرغه رد م یکنیم و وسط رونها رو می بندیم و گره می زنیم !!بعد هم یه نخ دیگه بر میداریم و از قسمت زیر سینه رد م یکنیم و روی بالها میاریم و بازم همین وسط می بندیم و گره می زنیم تا نتونه حین پروسه پخت، پشیمون شه و فرار کنه.کف سینی فر رو کمی روغن می مالیم و خانم مرغه رو می ذاریم توش و می ذاریم داخل فر.زمان نمی تونم بدم بهتون چون اندازه مرغ و درجه فرها متفاوته.وقتی دیدیم مرغ کمی رنگش برگشت و پوستش از اون خیسی در اومد با برس کمی مخلوط زعفران آبکرده و کره همه جاش می مالیم…هر از گاهی این کار رو تکرار می کنیم.کره هم مرغ رو خوشمزه می کنه هم خوشرنگ و براق …حدود یک و نیم تا ۲ ساعت طول کشید واسه من. با یه چاقو یا چنگال می تونین از پختش مطمئن بشین .. گرچه ظاهرش مشخص می کنه.موقعی که از فر درآوردیم نخی که شکمش رو دوختیم راحت می کشیم و در میاد…بقیه هم می بریم و سرو می کنیم.

آموزش سوم مرغ شکم پر یا همان مرغ بریانی و سوخاری با جوجه گردان :

عکس, آموزش مرغ شکم پر روی اجاق گاز و داخل فر و در جوجه گردان

مواد لازم
۱ عدد مرغ با پوست
کره به اندازه لازم
عسل (دلخواه) به میزان لازم
۱ عدد پیاز متوسط
نمک و فلفل به اندازه
آبلیمو به میزان لازم برای مزه دار کردن مرغ
۱/۲ پیمانه زعفران
مواد برای داخل شکم مرغ:
۱ ق.غ زرشک
۱/۲ پیمانه زعفران
نمک فلفل دارچبن آویشن زنجبیل
۱ ق غ خلال پسته و بادوم
۱ ق.غ گردو نیمکوب
چند عدد برگه زردآلو یا قیسی
مراحل
ابتدامرغ و پیاز و ادویه جات مطرح شده رو با زعفرون و آبلیمو حدود ۲ ساعت مزه دار کنید.سپس پیاز رو خلالی یا نگینی کرده و خوب سرخ کنید. بعد بقیه مواد رو اضافه کنید بذارید قشنگ بپزند. دو سوم شکم مرغ را از مواد پر کنید و آن را بدوزید.بعد تمام سطح مرغ رو با کره پوشش بدین و در سینی فر یا توستر قرار بدین و اون رو با نخ نسوز یا همون نخ معمولی تمیز بدوزید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر