یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش گرفتن سرکه انگور خانگی

عکس, آموزش گرفتن سرکه انگور خانگی

برای گرفتن سرکه انگور شما می توانید از هر نوع انگوری که دوست دارید استفاده کنید. قندهای طبیعی موجود در انگور باعث می شود که فرآیند تخمیر و ساخت سرکه، به آسانی انجام شود. پس از شستن انگورها، آنها را دانه دانه کنید و از خوشه جدا کنید.

برای گرفتن آب انگورها به روش دستی، دانه های انگور را پس از شستن، در یک ظرف بریزید و له کنید. له کردن انگورها را می توانید با دست یا گوشتکوب سیب زمینی (پوره ساز دستی) انجام دهید. پس از اینکه انگورها کاملا له شدند، آنها را از یک فیلتر یا صافی رد کنید. بجای صافی می توانید از پارچه هم استفاده کنید. پارچه ی حاوی انگورهای له شده را آنقدر فشار دهید تا آب آنها بخوبی خارج شود. پس از آن می توانید پارچه را از جایی آویزان کنید و یک کاسه زیر آن قرار دهید تا آب انگورها بطور کامل گرفته شود.

شما می توانید آب انگور را به روش های مختلفی بگیرید. برای اینکار می توانید از آبمیوه گیری (بخصوص برای انگورهای بدون دانه) استفاده کنید.

از آنجا که آب انگور در نهایت به یک محصول اسیدی تبدیل می شود، باید از یک ظرف مخصوص غذا برای فرآیند تخمیر استفاده کنید. ظروف شیشه ای دهن گشاد، برای انجام اینکار مناسب هستند.آب انگور را در ظرف مخصوص غذا بریزید و به جای گذاشتن درب آن، دهانه را با پارچه، حوله کاغذی یا فیلتر قهوه بپوشانید. دور آن را با یک نوار لاستیکی یا نخ، کاملاً محکم ببندید. این باعث می شود ارگانیسم های موجود در هوا به سطح آب انگور برسند و در عین حال، مگس ها و حشرات مزاحم دور نگه داشته شوند!

آب انگور را در اتاقی قرار دهید که سردتر از ۱۶ درجه سانتیگراد و گرمتر از ۲۶ درجه سانتیگراد نباشد. ارگانیسم های موجود در هوا که باعث تبدیل آب انگور به سرکه می شوند، به دمای خارج از این محدوده حساس هستند.

اگر محیط خیلی سرد باشد، فرآیند ساخت سرکه بخوبی انجام نمی شود و اگر خیلی گرم باشد هم خراب می شود. اگر خانه شما در تابستان بیش از حد گرم است، آب انگور را فریز کنید و سرکه را پس از خنک شدن هوا، درست کنید.

آب انگور برای تبدیل شدن به سرکه، دو مرحله تخمیر را پشت سر می گذارد. مرحله اول به دلیل وجود مخمرهای طبیعی و منتقله از هوا است، در حالی که مرحله دوم به دلیل استوباکتورهای موجود در هوا اتفاق می افتد. در این قسمت با جزئیات بیشتر آن آشنا می شوید.

فاز اول: مرحله تخمیر الکلی

در مرحله اول تخمیر، مخمرهای طبیعی از طریق هوا به سطح آب انگور می رسند. پس از آن مخمرها وارد عمل می شوند و قندهای طبیعی موجود در آب انگور را مصرف می کنند. در حین تغذیه، آنها قند را به الکل تبدیل می کنند (مقدار الکل بسیار کم است). در حالی که مخمرها کار خود را انجام می دهند، دی اکسید کربن نیز تولید و آزاد می شود. به همین دلیل است که توصیه می شود از یک پوشش قابل تهویه، برای پوشاندن درب ظرف استفاده کنید.

مرحله اول تخمیر با ایجاد حباب های کوچکی که روی دیواره های ظرف ظاهر می شوند، مشخص می گردد. این حباب ها حتی ممکن است روی سطح آب انگور نیز نمایان شوند و لایه ای از کف حباب دار روی سطح آب دیده شود. اگر این اتفاق افتاد، کف ها را با یک قاشق از روی سطح آب انگور جدا کنید و دور بریزید تا سرکه کپک نزند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر