یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

آمپر آب خودرو چرا سریع بالا می رود

عکس, آمپر آب خودرو چرا سریع بالا می رود

آیا آمپر خودروی شما هم خیلی سریع بالا میرود و ماشین شما جوش می آورد ؟ اگر چنین است در این پست شما را با دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو و راه های پیشگیری از آن آشنا می کنیم.

دلایل بالا رفتن آمپر خودرو :

۱. وجود هوا در سیستم
همانطور که می‌دانید اگر در سیستم خنک کننده، هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را می‌گیرد و باعث بالا رفتن دما می‌شود. برای رفع این مشکل موتور را با رعایت نکات ایمنی خاموش کنید و پس از خنک شدن موتور باید عمل هواگیری توسط مکانیک ماهر انجام تا مشکل رفع شود.

۲.پایین بودن سطح آب رادیاتور
سطح آب رادیاتور باید حداقل هفته‌ای یک بار بازدید شود.
البته در سیستم خنک کننده خودرویی که مداربسته و تحت فشار است، باید با توجه به مندرجات کتابچه راهنمای خودرو عمل شود و در صورت نیاز به اضافه کردن آب، حداقل نیم ساعت صبر کرد تا آب رادیاتور خنک شود.

۳.مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره‌های رادیاتور
وجود املاح در آب معمولی و همچنین حرارت بالا سبب ایجاد رسوب در مدار رادیاتور می‌شود و این رسوبات باعث اختلال در گردش آب خواهد شد.در این زمینه سازندگان خودرو اغلب توصیه می‌کنند که در سیستم خنک کننده از مواد افزودنی ضدزنگ رادیاتور استفاده شود.ضدیخ خاصیت ضدزنگ نیز دارد که ریختن آن در رادیاتور در تمام طول سال کاری مفید و مقرون به صرفه خواهد بود.البته بهتر است هر ۲ سال یکبار مدار داخلی رادیاتور شست وشو شود.

برای اینکه مطمئن شوید داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است باید به رادیاتور ساز معتبر مراجعه کنید تا وضعیت کل سیستم را برای شما بررسی کند.
مسلما در صورت انسداد، آب نمی‌تواند به راحتی گردش کند و خنک شدن موتور مختل می‌شود.
این مشکل ممکن است در مواقع عادی که فشار روی موتور زیاد نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (مانند حرکت در سربالایی و روشن بودن کولر) بروز کند.
وجود برگ و گل و لای و حشرات در میان پره‌های رادیاتور نیز از بازدهی آن به شدت می‌کاهد.

۴. معیوب بودن ترموستات (قفل کردن ترموستات)
وظیفه ترموستات در موتور خودرو این است که وقتی موتور سرد است مسیر جریان آب را به رادیاتور موقتی مسدود می‌کند. هر ترموستات در درجه حرارت معینی باز می‌شود که این عدد روی آن حک شده و در بازار در ۲ نوع ۷۴ و ۸۲ درجه موجود است.اگر این نقطه به وظیفه خود به خوبی عمل نکند باعث افزایش دمای موتور می‌شود که در این حالت باید ترموستات را تعویض کرد. روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید.اگر احساس کردید رادیاتور سرد است، ولی دمای آمپر آب موتور از حد عادی بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد.

۵. پارگی تسمه پروانه یا تنظیم نبودن آن
کارکرد صحیح سیستم خنک کننده بستگی به تسمه پروانه یا واترپمپ دارد که وظیفه اصلی آن، گردش آب در موتور است.
اگر تسمه شل بوده و روغنی یا صدمه دیده باشد، آب با سرعت لازم در شبکه خنک کننده نخواهد چرخید و در نتیجه موتور داغ می‌کند.

۶. از کار افتادن واتر پمپ
اگر مشاهده کردید که موتور خودرو آب کم می‌کند، فورا پمپ آب را بررسی کنید.
در صورت مشاهده نشتی زیر پمپ آب، به احتمال قوی کاسه نمد داخل پمپ خراب است که در خودرو‌های جدید قابل تعمیر نیست و باید پمپ آب کامل تعویض شود.این حالت معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد. برای رفع عیب باید واتر پمپ بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.

۷. مشکل سرسیلندر و واشر
تشخیص عیب واشر سر سیلندر کار ساده‌ای نیست و باید توسط افراد اهل فن بررسی شود.
ولی علائم شایع آن:

سفت شدن بیش از حد شیلنگ‌های رادیاتور هنگام گرم بودن موتور (در حدی که با دست نتوانید آن‌ها را فشار دهید)
کم کردن مداوم آب رادیاتور
بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح
شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن در رادیاتور (پس از پایین آمدن آمپر آب) است که نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده است.

توصیه‌های ایمنی در صورت جوش آوردن خودرو

در صورت جوش آوردن آب رادیاتور، قبل از سرد شدن، مبادرت به باز کردن در رادیاتور نکنید؛ چون به دلیل وجود بخار تحت فشار با دمای بسیار بالا امکان دارد که در اثر پاشیده شدن آب داغ، آسیب جدی به دست و صورت وارد شود و سوختگی شدیدی به وقوع بپیوندد.
پس از جوش آوردن خودرو باید سریعا آن را متوقف کرده و خودرو را بدون خاموش کردن بگذارید چند لحظه‌ای در حالت درجا کار کند.
در این زمینه اولین اقدام پس از متوقف کردن خودرو، ریختن آب روی بدنه رادیاتور، برای کاهش دمای آن است. البته باید توجه کرد که آب باید روی بدنه رادیاتور ریخته شود، نه روی موتور؛ زیرا ریختن آب روی موتور ممکن است موجب ترک خوردگی بدنه آن شود.
پس از خنک کردن بدنه رادیاتور باید درب رادیاتور را با دستمال نیم دور چرخاند تا در صورت وجود بخار داخل آن، به تدریج تخلیه شود.پس از آن می‌توان در رادیاتور را کامل باز کرده و آب به رادیاتور را اضافه کرد.

برای جلوگیری از مشکلات فوق این اقدامات را می‌توان انجام داد:

رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از نداشتن هر گونه نشتی در سیستم، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر ۲ سال یکبار)
بررسی میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، بررسی وضعیت فن ها، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن (در صورت کمبود گاز در مدار کولر، فرمان روشن شدن فن‌ها در حالت تند صادر نمی‌شود)
بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره‌های رادیاتور سالی یکبار از مهمترین اقداماتی است که می‌توان انجام داد تا از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری شود

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر