یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

از سیر تا پیاز وزوز گوش

عکس, از سیر تا پیاز وزوز گوش
وزوز کردن مزمن گوشی یک بیماری آزار دهنده است که حتی میتواند فرد مبتلا را افسرده کند.چگونه می‌توان از وزوز گوش پیشگیری کرد
از گوش های خود در برابر صداهای بلند محافظت کنید تا از تینیتوس پیشگیری شود. به درجه صدای تلویزیون، رادیو و پخش‌کننده موسیقی‌تان دقت داشته باشید. هنگامی که در معرض صداهای بلندتر از ۸۵ دسی‌بل، که برابر با میانگین صدای یک ترافیک سنگین است، قرار می‌گیرید، از محافظ گوش استفاده کنید. همینطور در صورتی‌ که در محاصره موسیقی بلند یا صدای ساخت و ساز قرار گرفتید و به وسایل مناسب محافظت‌ کننده گوش، مانند گوش‌گیر دسترسی نداشتید، با دست روی گوش‌هایتان را بپوشانید.شما همچنین باید از داروهایی که ممکن است باعث بازگشت تینیتوس‌تان شود پرهیز کنید و به صورت منظم تست‌های شنوایی انجام دهید تا فوراً هر گونه مشکل ساختاری گوش داخلی و میانی خود را تشخیص دهید. کلینیک گوش تهران واقع در خیابان ولیعصر با کادری مجرب و تجهیزات پیشرفته خدمات تشخیصی و درمانی با کیفیت، در زمینه گوش به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمائید.
نام علمی این بیماری تینیتوس است.اگر شما دچار وزوز گوش هستید، ممکن است علاوه بر صدای زنگ صداهای زیر را نیز بشنوید:
غرش
وزوز
سوت
هیس
شما صداهایی را در گوش خود می‌شنوید،درحالی که هیچ منبع خارجی برای آن ها وجود‌ ندارد. این بدان معناست که هیچ چیزی در نزدیکی سر شما نیست که صداهایی را که می‌شنوید، ایجاد کند. به این دلیل است که صداهای تینیتوس را گاها “صداهای خیالی” یا “صداهای فانتومی” نیز می‌نامند.وزوز گوش می‌تواند ناامیدکننده و آزاردهنده باشد. گاهی صدایی که می‌شنوید، می‌تواند در شنیدن صداهای واقعی اطرافتان اختلال ایجاد کند. تینیتوس می‌تواند همراه افسردگی، اضطراب و استرس به‌ وجود آید.شما ممکن است وزوز گوش را به صورت یکطرفه یا دوطرفه تجربه کنید. افراد در هر سنی ممکن است که تینیتوس را تجربه کنند، اما در سنین بالا شایع‌تر است.تینیتوس می‌تواند به صورت عینی یا ذهنی به وقوع بپیوندد. وزوز گوش عینی به این معناست که هم شما و هم افراد دیگر قادرید صداهایی مازاد بر حالت طبیعی را در گوشتان بشنوید. این امر معمولاً به دلیل اختلال در عروق خونی داخل و اطراف گوش شما اتفاق می‌افتد. هنگامی که قلبتان می‌تپد، شما و دیگران می‌توانید صدای تپیدن مشخصی را بشنوید.تینیتوس عینی نادر است. تینیتوس ذهنی بسیار معمول‌تر می‌باشد. فقط شما صداهایی از جمله غرش، زنگ و غیره را در تینیتوس ذهنی می‌شنوید.
آسیب وارده به گوش میانی یا داخلی یکی از دلایل وزوز گوش می‌باشد.گوش میانی شما امواج صوتی را دریافت می‌کند و هدایت آنها گوش داخلی شما را وادار به انتقال پالس های الکتریکی به مغزمی‌کند.تنها هنگامی که مغز این سیگنال‌ها را قبول کرده و آنها را به صدا ترجمه می‌کند، شما قادر به شنیدن آنها می‌شوید. گاها گوش داخلی شما متحمل آسیب می‌شود، که این باعث تغییر راه معمول پردازش صدا توسط مغزتان می‌شود.آسیب به پرده گوش(tympanic membran) یا استخوانچه‌های گوش میانی شما نیز می‌تواند هدایت صحیح صدا را مختل کند. تومورهای داخل گوش یا نزدیک عصب شنوایی نیز می‌توانند عامل ایجاد صدای زنگ در گوش باشند.در معرض صدای بلند قرار‌گرفتن به صورت مداوم در بعضی افراد باعث وزوز گوش می‌شود.کسانی که از مته های سنگ، اره‌ها و یا دیگر ابزارآلات سنگین استفاده می‌کنند نیز در معرض وزوز گوش هستند. گوش دادن به موسیقی بلند در کنسرت یا توسط هدفون‌ها نیز ممکن است علائم وزوز گوش و سردرد را ایجاد کند.
داروها ممکن است در بعضی افراد تینیتوس یا آسیب شنوایی ایجاد کنند که از آن با نام “سمیت شنوایی” یاد می‌شود. داروهایی که ممکن‌ است تینیتوس ایجاد کنند عبارتند از:
دوزهای بالای آسپرین(Aspirin) مثلاً ۱۲ دوز روزانه برای مدتی طولانی.
دیورتیک‌های حلقه‌ای مانند بومتانید(Bumetanide).
داروهای ضد مالاریا مانند کلروکین(Chloroquine).
بعضی آنتی بیوتیک‌ها مانند جنتامایسین(Gentamicin) و اریترومایسین(Erythromycin).
بعضی داروهای ضد سرطان مانند وینکریستین(vincristine).
شرایط پزشکی دیگری که می‌توانند وزوز گوش ایجاد کنند، عبارتند از:
کم شنوایی مربوط به سن.
اسپاسم عضلانی گوش میانی.
فشار خون بالا.
کلسترول بالا.
آسیب‌های سر و گردن.
بیماری‌های مفصل فکی-گیجگاهی، که دردهای مزمن نیز در فک و سر ایجاد می‌کنند.
تجمع موم گوش(ear wax)، که می‌تواند شنوایی شما را تغییر دهد.
پزشک متخصص گوش، هرگونه نابهنجاری عروق خونی را شناسایی کرده و موم اضافی را از گوشتان خارج می‌کند. در صورت مرتبط بودن تینیتوس شما به مصرف دارو، پزشک معالج ممکن است داروی شما را با هدف بازگشت شنوایی عادی، عوض کند.درمان دارویی هم ممکن است به کاهش صداهایی که در گوش خود می‌شنوید کمک کند. داروهای ضد افسردگی سه ‌حلقه‌ای و داروهای ضد اضطراب، از جمله زاناکس(Xanax)، آمی‌تریپتیلین(Amitriptyline) و نورتریپتیلین(Nortriptyline) می‌توانند در مواردی، صداهای گوش را کم کنند. هر چند همه افراد به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند و همچنین عوارض آنها می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد.
عوارض داروهای درمان تینیتوس عبارتند از:
حالت تهوع
خستگی
یبوست
تاری دید
در موارد نادری نیز این داروها می‌توانند باعث مشکلات قلبی شوند.
درمان خانگی: دستگاه‌های ماسکر تینیتوس می‌توانند از طریق ارایه صداهای آرامش‌بخش، صدای زنگ، غرش یا وزوز را محو کرده و بر صداهای گوش شما هم‌پوشانی داشته باشند. ظاهر این دستگاه ها می تواند شبیه به سمعک باشد یا از ماسکر داخلی خود سمعک(hearing aids) (در صورت وجود کم شنوایی) استفاده نمود.شما همچنین می‌توانید از طریق کاهش استرس، وزوز گوش خود را کنترل کنید. استرس، خود باعث تینیتوس نمی‌شود اما می‌تواند آن را وخیم‌تر سازد.عادت صحبت با یک دوست یا عضو خانواده را با هدف کاهش استرس زندگی در خود ایجاد کنید. همچنین شما باید از در معرض صداهای بلند قرار گرفتن دوری کنید تا شدت تینیتوس‌تان کمتر شود . سمعک‌ها می‌توانند برای بعضی افراد دچار تینیتوس مفید واقع شوند. تقویت صدا می‌تواند به آن دسته که به دلیل تینیتوس نمی‌توانند صداهای معمول را بشنوند، کمک کند.
کاشت حلزونی(cochlear implan):ایمپلنت‌های حلزونی که با هدف ترمیم کم شنوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز می‌توانند موثر باشند. ایمپلنت حلزونی وسیله‌ای است که به مغز شما اجازه می‌دهد قسمت آسیب دیده گوشتان را رد کند و به شنوایی موثرتان کمک کند. یک میکروفون کاشته شده درست در بالای گوشتان، که با یک مجموعه الکترود واقع شده در گوش داخلی‌تان کار می کند.ایمپلنت،سیگنال مورد نیاز شما برای پردازش صدا را به عصب شنوایی‌تان می‌فرستد. ایمپلنت‌های حلزونی از تحریک الکتریکی استفاده می‌کنند تا به مغزتان در فهم مناسب صداها کمک کنند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر