یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

الگو و آموزش دوختن پرده پشت دری

عکس, الگو و آموزش دوختن پرده پشت دری

قدم اول برای اینکه پرده پشت دری بدوزید اندازه گیری است. روش اندازه گیری برای اندازه گیری پرده ابتدا کادر داخلی شیشه پنجره را اندازه زده و سپس از هر طرف ( بالا ، پایین ، چپ ، راست ) ۲٫۵ سانتی متر به متراژ کلی اضافه می‌کنیم.یعنی پنجره ای با عرض ۵۰ سانتی متر و ارتفاع ۱ متر پس از اندازه گیری به عرض ۵۵ سانتی متر و ارتفاع ۱۰۵ سانتی متر تبدیل می‌شود و حتما هنگام تعیین ارتفاع به اندازه قد پارچه ۲۰ سانتی متر اضافه کنید تا برای لیفه دوزی مورد استفاده قرار بگیرد.

برای دوخت این مدل پرده، پارچه را ۲ الی ۳ برابر عرض پنجره در نظر می‌گیریم تا پرده پس از دوخت و نصب شکیل تر و پرچین تر بر روی پنجره قرار بگیرد. هرچه عرض پارچه کمتر باشد پرده کم چین تر می‌شود.نکته مهم: نگران بزرگ تر شدن عرض پرده بیشتر از اندازه استاندارد نباشید چون این مدل به صورت لیفه‌ای دوخته شده و به راحتی می‌توان عرض پرده را با چین دادن کم و زیاد کرد.

عکس, الگو و آموزش دوختن پرده پشت دری

پارچه موردنظر را باید با عرض ۳ برابر اندازه گیری نموده به علاوه ۴ سانتی متر برای قسمت زاپاس و به قسمت بلندی به اضافه ۱۵ سانتی متر برای لیفه و زاپاس برش بزنید.

نحوه دوخت لبه پارچه و لیفه

در ابتدای کار دو لبه کناری را حدود یک سانتی متر و به شکل دوبله به طرف داخل قرار داده و بعد از اتو کشیدن نزدیک به خط تا آن را دوخت بزنید. سپس لبه قسمت بالا و پایین را نیز حدود ۳٫۵ سانتی متر و به شکل دوبله به سمت داخل قرار داده و بعد از اتوکشی نزدیک به خط تا دوخت بزنید. بعد از آن خط دوم دوخت را حدود دو سانتی متر پایین تر از اولین خط دوخت بزنید تا بدین ترتیب لیفه درست گردد.

طریقه قرار دادن قلاب ها

قلاب بازها را بر روی نقاطی که علامت گذاری شده اند با دقت پیچ کنید. باید اطمینان داشته باشید که چوب قسمت نصب پیچ ها به طور کامل محکم و به قدر کافی ضخامت داشته باشد.

نحوه نصب کردن پرده پشت دری

برای انجام این کار قلاب بسته یکی از سرهای سیم روکش دار یا میله پرده گرد نازک را بر روی یک عدد از قلاب های باز نصب شده روی قسمت پشت در بیاندازید و قسمت دیگر سر سیم یا میله پرده گرد را همچنین به بخش داخلی لیفه دوخته شده در بخش بالای پشت دری بکشید. سپس پشت دری را کمی چین بدهید و قلاب بسته سمت دیگر سیم روکش دار را نیز بر روی قلاب باز سمت دیگر در پشت درب بیاندازید. این عمل را برای قسمت پایین پنجره نیز تکرار نمایید .برای این پرده به ۳ برابر طول میل پرده و قد پنجره +۲۰ سانتی متر پارچه نیاز داریم.

نحوه جمع کردن پشت دری به شکل شنی و پروانه ای

پس از دوخت پرده پشت دری ، اگر دوست دارید که به صورت ساعت شنی یا پروانه ای قرار بگیرد از وسایل تزیینی مانند پاپیون پشت دری استفاده کنید تا با جمع کردن پرده از وسط نمایی مانند ساعت شنی ایجاد کند که برای کنترل نور طبیعی هم وسیله کاربردی به شمار می‌رود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر