یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

درمان کامل قارچ زدن گل یا کپک گل

عکس, درمان کامل قارچ زدن گل یا کپک گل

قارچ زدن گل را می توانید در تصویر بالا مشاهده کنید. آن یک آفت است و ما در این پست از یاس فان به شما می گوییم که چگونه آن را از بین ببرید. چون این قارچها نه تنها برای سلامت گل بلکه برای سلامت انسان ها نیز بسیار خطرناک هستند. نخست به رنگ کپک یا قارچ نگاه کنید اگر سبز باشد جای نگرانی برای سلامت انسان نیست ولی اگر قرمز یا سیاه باشد برای انسان نیز خطرناک هستند. در جریان از بین بردن قارچ گلدان یکی از قارچ هایی که باید به آن توجه کنید قارچ خاکستری است.زیرا این نوع قارچ می‌تواند صدمات زیادی را به گیاهان گلدانی وارد کند و در صورتی که درمان نشود با از بین بردن بافت های گیاهی، گیاه را از بین می‌برد.کپک های سفید نیز جزو انواع رایج قارچ هستند که بیشتر، تجزیه کننده مواد پوسیده اند و کمتر خطرناکند.این نوع کپک ها علاوه بر روی گلدان ها و گیاهان، ممکن است در بخش های مختلف منازل و یا بر روی مواد غذایی مختلف مشاهده شوند.

راهکارهای از بین بردن قارچ گلدان ( کپک ):

تاثیر نور آفتاب روی قارچ:دسترسی گیاه به نور و هوای کافی؛برای از بین بردن قارچ گلدان ها در برخی از موارد تنها کافیست که فاصله بین گلدان ها را زیاد کنید.تا هوای کافی در اختیار بخش های فوقانی گیاهان قرار گیرد.و همچنین اگر نور کافی به گلدان ها بتابد شاید نیاز به هیچ اقدام دیگری برای مبارزه با بیماری های قارچی نباشد.و نور خورشید به تنهایی قارچ های گیاه را از بین ببرد.البته نور و فاصله مناسب گلدان ها بیشتر جنبه پیشگیری از قارچ زدگی دارد.در موارد حمله شدید قارچ ها به گیاه، باید اقدامات بیشتری انجام دهید.

پاکسازی دستی آلودگی های قارچی گیاه:یکی از اقداماتی که برای اغلب قارچ ها جواب می‌دهد پاکسازی گیاه از قارچ است.برای این کار کافیست با یک تیغ یا کاردک یا هر وسیله مناسب دیگری تکه های قارچ را از گیاه جدا کنید.حتی می‌توانید بافت های گیاه را با محلول های پاک کننده بشویید، بافت های آسیب دیده گیاه را ببرید و هرس کنید.و اگر قارچ زدگی شدید است، حتی باید کل خاک گلدان را عوض کنید و ریشه های گیاه را شست و شو دهید.با این اقدامات تا حد زیادی آلودگی قارچی از گیاه دور می‌شود.

انتخاب خاک تمیز و عاری از آلودگی قارچی
تنظیم ترکیب مطلوب خاک، تا خاک زهکشی و تهویه مناسب داشته باشد.
پاک کردن دوره ایِ سطح خاک گلدان از بافت های پوسیده و خشک گیاه.
قبل از اینکه گیاه را در خاک بکارید می‌توانید اقدام به ضد عفونی کردن خاک گلدان از طریق حرارت دادن کنید. برای این کار می توان به روش های مختلف، برای حدود نیم ساعت خاک را تا دمای نزدیک به ۸۰ درجه سانتی گراد حرارت داد.
ضد عفونی کردن خاک با افزودن قارچ کش های های طبیعی مثل دارچین، سرکه سیب و جوش شیرین البته باید این مواد را به مقدار کم و در حد یکی دو قاشق چایخوری به خاک اضافه کنید.
آبیاری درست خاک گلدان؛ یکی از دلایل عمده زمینه ساز بیماری های قارچی آبیاری بیش از حد است اگر می‌خواهید در مسیر از بین بردن قارچ در گلدان ها موفق باشید باید ابتدا آبیاری بی رویه را به عنوان یک عادت مخرب، کنار بگذارید.

آبیاری درست گلدان ها یک روش موثر در جلوگیری از حاد شدن مشکلِ آلودگی های قارچی گیاه است

استفاده از قارچ کش های مناسب:اگر می‌خواهید از سموم قارچ کش برای از نابود کردن قارچ گلدان استفاده کنید بهتر است ابتدا نوع قارچ را بشناسید.که این کار هم چندان سخت نیست و در بالا به انواع رایج قارچ های گلدانی اشاره کردیم.بعد از اینکه پی به نوع قارچ بردید از قارچ کش مناسب استفاده کنید.

قارج کش مناسب کپک خاکستری:در مورد کپک خاکستری نیز غالبا از قارچ کش های بیولوژیک یا قارچ کش های با پایه مس استفاده می‌شود.که معمولا دستورالعمل و دوره درمان، روی بسته بندی این نوع قارچ کش ها ذکر شده است.یا اگر از مراکز معتبر و مطلع، خرید کنید می‌توانید از همانجا در مورد نحوه استفاده از قارچ کش ها مشاوره بگیرید.در جریان از بین بردن قارچ گلدان اگر قارچ از نوع کپک دوده ای بود، همان طور که گفتیم این نوع قارچ خود یک مشکل ثانویه است.که به دلیل فعالیت حشرات ایجاد می شود.پس در مبارزه با این نوع قارچ باید ابتدا با عامل اصلی که همان حشره است مقابله شود.برای این کار می‌توانید از اسپری کردن الکل به گیاه، صابون های حشره کش یا روغن باغبانی استفاده کنید.همچنین می‌توانید به صورت دستی حشرات را از گیاه جدا کنید و گیاه را به این طریق پاکسازی کنید.بعد از اینکه گیاه را از حشرات پاکسازی کردید برای پاکسازی کپک دوده‌ای نیز می‌توانید از انواع صابون های مخصوص یا محلول های شوینده استفاده کنید.در مورد قارچ‌کش نیز برای از بین بردن کپک دوده ای قارچ کش مخصوصی توصیه نشده است.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر