یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

دلایل بی خطر و جدی سیاه شدن لب همراه با درمان

عکس, دلایل بی خطر و جدی سیاه شدن لب همراه با درمان

سیاه شدن لبها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثلا ساده ترین علت آن استفاده از رژ لبهای بی کیفیت است یا اگر شما زیاد کافئین مصرف می کنید ممکن است با تیره شدن لبهای خود مواجه شوید.تیرگی لب‌ها عارضه‌ای است که می‌تواند ناشی از یک مشکل در داخل بدن یا ناشی از مشکلات بیرونی مثل قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر نور خورشید باشد.

در زیر دلایل سیاه شدن لبها برای شما قرار داده شده است :

۱-ملاسما (لک صورت)
ملاسما باعث فشردگی بر روی پوست می‌شود که با افزایش ملانین و سیاه شدن لب‌ها همراه است. این مشکل معمولا به‌علت قرارگرفتن طولانی مدت در برابر نور آفتاب ایجاد می‌شود.

۲-کمبود اکسیژن
کمبود اکسیژن یکی دیگر از علت‌های کبود شدن لب‌هاست. برای مثال وقتی که هوا سرد است، جریان خون در سطح پوست کم می‌شود. چراکه بدن برای حفظ گرمای اندام‌های درونی از جمله قلب، جریان خون را به‌سمت درون بدن هدایت می‌کند.در این حالت اکسیژن در مویرگ‌های پوست لب کاهش پیدا می‌کند و لب‌های شما کبود می‌شود.

۳-کمبود ویتامین
کمبود ویتامین B12 باعث کبود شدن لب‌ها می‌شود. در این صورت یا لکه‌هایی تیره روی لب‌ها خواهید داشت یا اینکه لب‌ها تیره‌ و لکه‌دار می‌شود.معمولا اگر علت سیاه شدن لب‌ها کمبود ویتامین باشد، پزشک به شما مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B12 از جمله ماهی، مرغ و قارچ را توصیه می‌کند.

۴-مشکلات پزشکی
برخی مشکلات پزشکی مثل بیماری آدیسون باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون می‌شود. این بیماری به‌علت وجود نقص در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود و گاهی منجر به تیره شدن پوست و لب‌ها می‌شود.اگر تیره شدن لب‌های شما با علائمی از جمله تنگی نفس، کاهش انرژی و تغییر خلق‌وخو همراه باشد، احتمال اینکه به این بیماری مبتلا باشید وجود دارد و باید به پزشک مراجعه کنید.

۵-آلرژی
علت سیاه شدن لب‌ها می‌تواند وجود آلرژی یا حساسیت باشد. برخی از رنگ‌ها و مواد موجود در لوازم آرایشی، عطرها و خمیردندان باعث ایجاد آلرژی می‌شوند.

۶-مسمومیت
برخی از فلزات سمی مثل نقره، جیوه، مس و مواد التهاب‌آور مانند مواد قلیایی قوی باعث سیاه‌ شدن لب‌ها می‌شوند.

۷-سیگار کشیدن
سیگار کشیدن باعث سیاه‌ شدن لب‌ها می‌شود و به‌علت تنباکوی موجود در آن است. علاوه‌بر این سیگار کشیدن باعث خشک شدن لب و در نتیجه کبود شدن آن می‌شود.

۸-بارداری
در زمان بارداری به‌علت تغییر هورمون‌های بدن ممکن است که رنگ پوست نیز تغییر پیدا کند. در این حالت رنگ لب‌ها بعد از پایان بارداری به حالت قبل بر می‌گردد.

۹- مصرف داروها
بعضی داروها از جمله داروهای ضد مالاریا و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند با ایجاد هیپرپیگمانتاسیون، رنگ لب‌ها را تغییر دهد. در این حالت نیز پس از پایان دوره مصرف دوباره به حالت قبل بر می‌گردد.

درمانهای خانگی :

روغن زیتون
روغن زیتون یک مرطوب‌کننده طبیعی است که حاوی مواد مفید فراوانی برای پوست است. برای رفع سیاهی پوست لب، قبل از خواب چند قطره روغن زیتون را به لب‌ها مالیده و ماساژ دهید. از ترکیب شکر و روغن زیتون نیز می‌‌توانید استفاده کنید.

لیمو، عسل و گلیسرین
لیمو ترش از تولید ملانین جلوگیری می‌کند و ترکیب آن با عسل می‌تواند به بهبود سیاهی لب‌ها کمک کند. برای این کار کمی آب لیموترش تازه را با مقداری عسل و گلیسرین ترکیب کرده و روی لب‌ها قرار دهید.

درمانهای پزشکی :

کرم رفع سیاهی لب:
کرم‌های دارویی از ترکیبات شیمیایی خاصی ساخته می‌‌شوند که استفاده از آن‌ها بدون مشورت با پزشک توصیه نمی‌شود.در صورتی که احساس می‌کنید لب‌های شما تیره شده است و از این وضعیت ناراضی هستید با مراجعه به پزشک علت و درمان آن را پیگیری کنید. گاهی مشکل شما با یک اقدام ساده مثل نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز رفع می‌شود.

درمان تیرگی لب با لیزر
رفع سیاهی لب با لیزر یکی از روش‌هایی است که برای درمان سیاهی لب انجام می‌شود. در این روش پرتوهای لیزر لایه‌های مرده پوست را از بین می‌برد.

با از بین‌ رفتن لایه‌های مرده پوست، پوست‌های تازه جانشین آن شده و رنگ لب‌ها اصلاح می‌شود. این روش بسیار سریع جواب می‌دهد و برای انجام آن باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

استفاده از لایه‌بردار برای رفع سیاهی لب‌ها
تجویز برخی از لایه‌بردارها یکی از روش‌هایی است که توسط متخصص پوست برای رفع سیاهی لب‌ها توصیه می‌شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر