یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

دلایل ریزش ابرو و درمان های قوی و فوری دارویی و خانگی

عکس, دلایل ریزش ابرو و درمان های قوی و فوری دارویی و خانگی

اگر شما از مشکل ریزش ابروهای خود رنج می برید و ابروهای شما همواره کم پشت است و مجبور هستید از مداد و سایه و هاشور و … استفاده کنید بهتر است نخست علل ریزش ابروهای خود را پیدا کرده و سپس پس از حل مشکل از درمان های خانگی که در این پست از یاس فان ذکر شده است استفاده کنید.

۱. بیماری‌های پوستی
درماتیت‌های پوستی نوعی بیماری پوستی هستند که باعث باریک و ضعیف شدن ساقه مو می‌شوند. در این بیماری به مرور زمان موها از ساقه جدا شده و می‌ریزد. یکی از عواملی که این بیماری را تشدید می‌کند، استرس است. از دیگر بیماری‌های پوستی که می‌توانند باعث ریزش ابرو شوند، می‌توان به انواع خال‌ها، بیماری اسکلروز که فولیکول مو را ضعیف می‌کند و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

۲.افزایش سن
هرچه افراد پیرتر می‌شوند، ممکن است متوجه ریزش مو در سر، ابروها، مژه‌ها و جاهای دیگر شوند. با گذشت زمان، بعضی از فولیکول‌های مو تولید مو را متوقف می‌کنند و ساقه مو نازک‌تر می‌شود. موها نیز شروع به از دست دادن رنگ خود می‌کنند و سفید یا خاکستری می‌شوند. این نوع ریزش مو که در اثر افزایش سن رخ می‌دهد طبیعی است.

۳. اختلالات هورمونی
تداخل هورمون‌ها و نقص عملکرد آن‌ها نیز می‌تواند باعث ریزش ابرو شود. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های داخلی تیروئید است. کم کاری و پرکاری این غده بر روی رشد مژه و ابرو بسیار تاثیرگذار است. البته نمی‌توان گفت که اختلال در عملکرد تیروئید باعث ریزش مو می‌شود اما می‌تواند بر عملکرد رویش آن اثر گذاشته و آن را تحت تاثیر قرار دهد.

۴. استفاده از دارو های خاص
جالب است بدانید که برخی از داروهای خاص نیز می‌توانند بر ریزش ابرو تاثیر داشته باشند. از جمله این داروها می‌توان به داروهای کاهش وزن مانند سیبوترامین، متفورمین، پرامیلاتید، داروهای تشنج، داروهای ضد التهاب و داروهای روانپزشکی اشاره کرد.

۵. عفونت
دور از ذهن نیست که عفونت‌های قارچی، شپش و بیماری هانسن نیز به مرور زمان تارهای مو را نازک کرده و باعث ریزش آن شوند. اینگونه بیماری‌ها در ابتدا باعث خارش و سپس ریزش مو می‌شوند.

۶. بیماری‌های خودایمنی
بیماری‌های خود ایمنی زمانی ایجاد می‌شوند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های بدن حمله کند. در این شرایط، سیستم ایمنی ممکن است به سلول‌های سالم که به رشد مو کمک می‌کنند، حمله کند. این اختلال می‌تواند منجر به کم پشتی یا از دست دادن ابرو یا موی سر شود.

بیماری‌های خودایمنی که می‌توانند باعث ریزش و کم‌پشت شدن ابروها شوند عبارتند ار:

آلوپسی آره‌آتا، نوعی بیماری است که باعث ریزش مو در ابرو و سایر نواحی بدن می‌شود .
آلوپسی فیبروزینگ پیشانی، نوعی آلوپسی است که عمدتا بعد از یائسگی ایجاد می‌شود. ریزش مو در ابروها در حدود ۳۹٪ موارد قبل از ریزش موی سر اتفاق می‌افتد.
دیسکوئید لوپوس اریتماتوز، یک بیماری خود ایمنی مزمن است که باعث زخم‌های پوستی، زخم و ریزش مو در صورت و ابروها می‌شود.

۷. تغذیه
تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت پوست و موی ما ایفا می کند. اگر رژیم غذایی مناسبی نداشته باشید و مواد مغذی لازم برای رشد و تغذیه فولیکول های مو را به بدن خود نرسانبد، باید منتظر ریزش موی سر و ابروی خود باشید.

درمان های دارویی

۱. بیماتوپروست
این دارو باعث رشد مجدد موها و تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. این درمان به صورت موضعی است و لازم است تا دارو مستقیما بر روی ابرو زده شود. البته ممکن است که بیماتووپروست منجر به بروز عوارضی همچون خارش شود.

۲. کورتیکواستروئیدها
کورتیکواستروپیدها عموما به صورت کرم یا ژل در بازار یافت می‌شوند و سرعت ریزش مو را کاهش می‌دهد. البته نوع تزریقی این دارو نیز وجود دارد که در موارد حاد تجویز می‌شود.

۳. ماینوکسیدیل
این دارو باید حداقل دو بار در روز استفاده شود تا تاثیر آن را مشاهده کنید. عموما از این دارو برای رفع ریزش سکه‌ای مو استفاده می‌شود.

درمانهای سنتی و خانگی :

۱. روغن کرچک
روغن کرچک برای تقویت فولیکول‌های ابرو بسیار مهم است. این روغن باعث سلامت و ضخیم شدن ابروها می‌شود. کافی است مقداری از روغن را به پنبه زده و آن را بر روی ابروی خود بکشید. اجازه دهید تا روغن حدود ۴۵ دقیقه بر روی ابروهایتان بماند. پس از این مدت می‌توانید آن را با آب ولرم بشویید.

۲. روغن ویتامین E
به طور کلی ویتامین E برای پوست و مو بسیار مفید است. شما می‌توانید کپسول ویتامین E را باز کرده و روغن آن را جدا کنید. سپس آن را بر روی ابروهای خود زده و اجازه دهید که شب تا صبح بماند. در نهایت آن را با آب ولرم بشویید. انجام روزانه این کار برای ویتامینه کردن و تقویت ابروها توصیه می‌شود.

۳. آب پیاز
آب پیاز در تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن تاثیر بسزایی دارد. برای استفاده از این ماسک طبیعی، آب پیاز را جدا کرده و سپس به کمک یک پنبه آن را بر روی ابروهای خود بمالید. پس از چند دقیقه آن را را با آب ولرم بشویید و ابروهایتان را ماساژ دهید. این کار را بهتر است حداقل ۳ بار در هفته انجام دهید تا بتوانید اثر آن را مشاهده کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر