یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

دوقوس ماهی بوشهری را سنتی بپز

عکس, دوقوس ماهی بوشهری را سنتی بپز

بهتر است این غذای سنتی بوشهر را با ماهی حلوا درست کنید برای هر نفر یک تکه ماهی اضافه کنید. در ازای هر ماهی دو قاشق آرد سفید بیفزایید. برای هر فرد یک گوجه فرنگی متوسط  بگذارید. مواد زیر برای ۴ نفر است :
ماهی حلوا ۴ عدد
آرد سفید ۸ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی ۴ عدد
پیاز ۱ عدد بزرگ
آب جوش ۲ لیوان
زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
سیر ۴ حبه
پودر لیمو عمانی ۱ قاشق مرباخوری
نمک، فلفل سیاه و قرمز به مقدار کافی
زردچوبه و رغن مایع به مقدار کافی

نخست کار را با رنده زدن سیر شروع میکنیم .  ۲ تا از سیرها را رنده می کنیم و به همراه زعفران دم کرده و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درون یک کاسه کوچک با هم ترکیب می کنیم تا مواد یکدست شوند.ترکیب مواد را روی بدن ماهی ها می مالیم، سپس آنها را درون یک ظرف مناسب قرار می دهیم. در ادامه روی ظرف را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا ماهی ها طعم دار شوند.

آرد سفید را به همراه پودر لیمو عمانی و مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و فلفل قرمز درون یک کاسه مناسب می‌ریزیم و به خوبی با هم ترکیب می کنیم. در ادامه پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم. یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و پیاز خرد شده را به همراه مقداری روغن اضافه می کنیم، سپس چند دقیقه تفت می دهیم تا پیاز طلایی شود. در ادامه سیرهای باقی مانده را درون تابه رنده کرده و چند ثانیه تفت می دهیم.

حالا زردچوبه و رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و چند دقیقه دیگر تفت می دهیم تا رب سرخ شود. در ادامه گوجه فرنگی ها را پوست گرفته و داخل تابه رنده می کنیم، سپس کمی نمک و فلفل قرمز اضافه می کنیم.زعفران باقی مانده را به همراه آب جوش به تابه اضافه کرده و مواد را کمی تفت می دهیم تا یکدست شوند. در ادامه درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم سس با حرارت ملایم غلیظ شده و جا بیفتد.

پس از اینکه ماهی ها طعم دار شدند، آنها را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه دیگر روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد، ماهی ها را ابتدا درون آرد می غلطانیم، سپس درون روغن داغ قرار می دهیم.حالا هر دو سمت ماهی ها را به خوبی سرخ کرده و آنها را به تابه حاوی سس منتقل می کنیم. در ادامه مقداری سس روی ماهی ها می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۵ دقیقه درون سس بمانند تا طعم دار شوند.

پس از گذشت این زمان ماهی ها آماده هستند و می توانیم آنها را به همراه سبزی پلو سرو کنیم. توجه داشته باشید که این غذا به صورت خیلی تند سرو می شود، به همین دلیل حداقل نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز در سس آن بریزید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر