یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

راه ساده خوراکی برای باز شدن زبان کودکان دیر به حرف افتاده

عکس, راه ساده خوراکی برای باز شدن زبان کودکان دیر به حرف افتاده

اگر کودک شما به سنی رسیده که باید حرف بزند اما زبان باز نکرده از روشهای سنتی و دینی برای اینکار استفاده کنید.

امیرالمومنین (ع) فرمود : به کودکان خود انار بخورانید تا زبانشان بهتر و زودتر باز شود . (بحارالأنوار :ج ۶۳، ص ۱۵۵)

قبل از هر درمانی باید بدانید که سن دقیق به زبان آمدن کودکان چه سنی است ؟

حرف زدن کودکان به معنای شروع بیان واژگان از ۱۲ ماهگی شروع می شود. البته ممکن است برخی از کودکان زودتر نیز شروع به حرف زدن کنند. اگر فرزند شما یکساله است و هنوز هیچ کلمه بیانی ندارد می توانید حداکثر تا ۱۶ ماهگی صبر کنید تا خود به خود مشکلش حل شود. توجه داشته باشید که کودکان درک بسیاری از واژگان را قبل از ۱۲ ماهگی بدست می اوردند. اگر با کمک روشهای زیر کودک شما باز هم حرف نزد بدون نگرانی به مراکز گفتار درمانی مراجعه کنید.

 

درمان های خوراکی بازگشایی زبان کودک :

تخم بلدرچین

برای کودکانی که دیر زبان باز می‌کنند و یا نمی‌توانند به درستی صحبت کنند تخم بلدرچین را ۱۵ روز در ماه و به صورت یک روز در میان آب پز کنید و زرده عسلی آن را با مقداری عسل مخلوط و به فرزندتان بدهید.

مصرف تخم اردک نیز برای افزایش سرعت تکلم بچه‌ها کمک کننده است، زرده عسلی تخم اردک را با روغن زیتون مخلوط کنید یا در روغن زیتون زرده آن را کمی تفت دهید و با عسل ترکیب کنید و سپس ۱۰-۱۵ روز در ماه روزی یک زرده را به کودکی که خوب حرف نمی‌زند، بدهید اما باید مصرف این تخم را پس از یکی دو ماه، قطع و سپس دوباره همین کار را تکرار کنید.

انار : امیرالمومنین (ع) فرمود : به کودکان خود انار بخورانید تا زبانشان بهتر و زودتر باز شود .

راه حل های دیگر :

زیاد حرف بزنید : کودکان از طریق شنیدن ، حرف زدن را یاد می گیرند. در سطح کودکتان حرف بزنید مثلا اگر هنوز حرف نمی زند بصورت یک کلمه یک کلمه یا بصورت جملات دو کلمه صحبت کنید.

واضح حرف بزنید : کمی کشیده تر و اغراق آمیز تر حرف بزنید تا کودکتان متوجه صحبتتان شود.

کمتر سوال بپرسید : برخی از والدین بجای توصیح دادن و حرف دزن فقط از کودک سوال می پرسند که این نه تنها کمکی نمیکند بلکه باعث کاهش اعتماد به نفس او نیز می شود.

باز خورد مناسب بدهید : ارائه بازخوردهای ( عکس العمل ) مناسب مانند تشویق کردن ، توجه به صداها و صداسازی ها ، تقلید آنها به حرف زدن فرزندتان کمک می کند.
کتاب داستان بخوانید : از کتاب داستانهای مصور و رنگی استفاده کنید و براساس درک کودک آن قصه را بخوانید. نوشته کتاب تاثیر کتابخوانی بر رشد گفتار وزبان نیز می تواند برای شما مفید باشد.

در بافت مناسب با کودک حرف بزنید : در موقعیت های مختلف مانند حمام ، لباس پوشیدن ، غذا خوردن با کودکتان صحبت کنید. در مورد کارهایی که انجام می دهید ، کارهایی که می خواهید انجام بدهید و یا انجام دادید با او صحبت کنید.

صداهای محیطی و صدای حیوانات را به کودک اموزش دهید.

در ابتدا حرف زدن برای تلفظ صحیح به کودک فشار نیاورید: در ابتدا همه کودکان در بیان کلمات مشکلات تلفظی ای دارند اما به مرور این مشکلات کمتر می شود.
به تلاش های نوزادتان برای حرف زدن توجه کنید : ممکن است نتیجه این تلاشها یک صداسازی ساده باشد با این حال به تلاشهایی که برای ارتباط بر قرار کردن انجام می دهد توجه کنید. توجه کردن و تشویق کردن شما سبب تکرار مجدد این تلاشها و در نتیجه زود حرف زدن نوزاد تان می شود. برای آموزش حرف زدن به نوزاد باید صبور باشید.

استفاده از کتاب های مصور
سعی کنید برای کودک کتاب داستان‌های مصور تهیه کنید و با هم کتاب بخوانید. می‌توانید گاهی متن کتاب را با لحن زیبا برای او بخوانید و گاهی نیز درمورد تصاویر صحبت کنید و از او بخواهید آنچه را می‌بیند برای شما توضیح دهد. بدین شکل دایره لغات کودک افزایش یافته و درک متفاوتی نسبت به پیرامون خود بدست می‌آورد.

جادوی نوازش
یکی از اصلی‌ترین دلایل مشکلات گفتاری کودکان به خصوص در سن ۲ سالگی، اضطراب و استرس درونی اوست. مخصوصا زمانی که کلمه‌ای را اشتباه گفته یا حرفی زده که زشت بوده؛ در این هنگام با تمسخر یا عصبانیت اطرافیان روبرو شده و اعتماد به نفس خود را از دست داده.
در آغوش گرفتن و بوسیدن فرزند دلبندتان می‌تواند استرس او را کاهش داده و اعتماد به نفس او افزایش یابد. لذا هنگامی که کلمه را اشتباه گفت، سعی کنید با محبت و خوش‌رویی شیوه درست بیان آن را با کودک تمرین کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر