یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

پریدن یهویی دست یا پا در خواب از چیست

عکس, پریدن یهویی دست یا پا در خواب از چیست

شاید شما هم متوجه پرش ناگهانی دست یا پاهای خود در خواب شده باشید یا این پرش را در دست و پای عزیزان خود در خواب دیده باشید. علت این امر چیست ؟

این عارضه ممکن است به دلیل مشکل در انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین و عکس العمل‌های مفرط بخشی از مغز که حرکات عضلانی را کنترل می‌کند به وجود بیاید. شرایط زیر می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب و پرش ناگهانی عضلات شود.

از دید طب سنتی علت پرش دست و پا در زمان خواب سردی مغز است، بنابراین خوردن دمکرده‌ی اسطوخودوس و سنبل الطیب با کمی عسل می‌تواند برای درمان مفید باشد.
دم کردن یک قاشق غذاخوری چای سفید همراه با ۴ استکان آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه و نوشیدن آن قبل از خواب برای درمان پرش اندام های بدن در خواب مفید است.
جویدن روزانه ۱۴ عدد بادام می‌تواند به درمان پرش ناگهانی اندام های بدن در خواب کمک کند.
از خوردن سردی‌ها و نوشیدنی‌های کافئین دار مخصوصا در شب اجتناب کنید و غذا‌های با طعم گرم بخورید.
پیروی از یک برنامه‌ی منظم خواب شبانه می‌تواند برای درمان پرش عضلات و سایر مشکلات خواب مفید باشد.
حمام آب گرم قبل از خواب و ماساژ، عضلات را شل می‌کند تا تکان نخورند.

علت‌ها و عوامل

۱. استرس
بسیاری از افراد به دلیل استرس و فشار‌های روانی در زمان خواب پرش ناگهانی اندام‌ها را تجربه می‌کنند.

۲. اسپاسم عضلانی
گاهی حرکات غیر ارادی عضلات در هنگام خب تنها یک اسپاسم عضلانی است. اسپاسم‌های شبانه در میان بسیاری از افراد متداول هستند و در اثر خستگی عضلانی اتفاق می‌افتند.

۳. عوارض جانبی برخی از دارو‌ها
پرش ناگهانی اندام های بدن در خواب ممکن است یک عارضه جانبی از برخی دارو‌ها همچون لوودوپا (دارویی برای درمان پارکینسون) و دارو‌های دوره‌ای ضد افسردگی باشد. در چنین شرایطی معمولا بعد از قطع مصرف دارو این مشکل برطرف می‌شود.

۴. سندروم پا‌های بی قرار
سندروم پاهای بی قرار به دلیل ناهنجاری در انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین به وجود می‌آید و باعث احساس سوزش و سوزن سوزن شدن در پا‌ها می‌شود که با تکان دادن پا‌ها بر طرف می‌شود. متاسفانه علائم این بیماری در زمان استراحت و خواب بیشتر می‌شود و خواب افراد را مختل می‌کند. فرد مبتلا به این سندروم حتی در زمان خواب ممکن است به صورت غیرارادی پا‌های خود را حرکت دهد، اما متوجه آن نباشد.

۵. اختلال حرکت دوره‌ای اندام ها در خواب (PLMS)
این اختلال تنها در زمان خواب اتفاق می‌افتد و باعث اسپاسم و پرش مکرر پا‌ها می‌شود. این حرکات معمولا هر ۲۰-۴۰ ثانیه یکبار اتفاق می‌افتند. علت اصلی این اختلال مشخص نیست و ممکن است با بیماری‌های همچون سندروم پا‌های بی قرار، پارکینسون و حملات خواب همراه باشد.

۶. آپنه خواب
آپنه خواب یک اختلال جدی در خواب است که در آن تنفس مکررا متوقف می‌شود و مجددا شروع می‌شود. افرادی که به این عارضه دچار هستند ممکن است در طی شب خر و پف کنند و بعد از خواب احساس خستگی داشته باشند.

۷. برخی شرایط پزشکی
پرش‌های عضلانی گاهی نشانه‌ای از یک وضعیت پزشکی هستند. برخی از این شرایط عبارتند از:

بیماری پارکینسون
صرع
آسیب به سر یا نخاع
از کار افتادن کلیه یا کبد
مسمومیت با مواد شیمیایی
اختلالات سیستم عصبی
اختلالات ژنتیکی

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر