یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

محل های تزریق عضلانی به صورت کاملا دقیق

عکس, محل های تزریق عضلانی به صورت کاملا دقیق

تزریق عضلانی در قسمتهای خاصی از بدن انجام می شود. پیش از خواندن مطلب نکات زیر را در نظر داشته باشید :

برای به حداقل رساندن ناراحتی احتمالی قبل از تزریق:

قبل از اینکه محل تزریق را با پد الکلی تمیز کنید، یخ یا کرم بی‌حس‌کننده موضعی بدون نسخه را روی محل تزریق بمالید.
قبل از تزریق اجازه دهید الکل کاملا خشک شود. در غیر این صورت ممکن است باعث سوزش شود.
قبل از کشیدن دارو به داخل سرنگ، ویال دارو را با مالش بین دستان خود گرم کنید.
از شخصی که به او اعتماد دارید بخواهید این تزریق را برای شما انجام دهد. برخی افراد در تزریق توسط خودشان مشکل دارند.

محلهای تزریق عضلانی :

عضله واستوس جانبی ران : ران زمانی برای تزریق استفاده می شود که سایر نقاط در دسترس نباشند یا نیاز به تزریق دارو به تنهایی توسط خودتان دارید. قسمت بالای ران را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. وسط این سه بخش را پیدا کنید. تزریق باید در قسمت بالای بیرونی این بخش انجام شود.

عضله دلتوئید: که آن را در تصویر این صفحه مشاهده می کنید. محلی است که معمولاً برای واکسن استفاده می شود. با این حال، این محل برای خود تزریقی رایج نیست، زیرا توده عضلانی کوچک آن، حجم داروهای قابل تزریق را محدود می کند (معمولاً بیش از ۱ میلی لیتر نیست). همچنین استفاده از این قسمت برای خود تزریقی مشکل است. یک مراقب، دوست یا یکی از اعضای خانواده می تواند در تزریق به این عضله کمک کند. برای پیدا کردن این محل، استخوان (برجستگی آکرومیون) را که در بالای بازوی شما قرار دارد احساس کنید. ناحیه مناسب برای تزریق، عرض دو انگشت زیر برجستگی آکرومیون است. در پایین دو انگشت یک مثلث وارونه تشکیل خواهد شد. تزریق را در مرکز مثلث انجام دهید.

عضله ونتروگلوتئال لگن
عضله ونتروگلوتئال امن ترین محل برای بزرگسالان و کودکان بالای ۷ ماه است. عمیق است و به هیچ رگ خونی یا اعصاب اصلی نزدیک نیست. این محل برای خود تزریقی دشوار است و ممکن است برای این کار به کمک یکی از دوستان، اعضای خانواده یا مراقب نیاز داشته باشید. کف دست خود را روی باسن فردی که تزریق می‌کند قرار دهید، در حالی که انگشتانتان به سمت سر او باشد. انگشتان خود را طوری قرار دهید که انگشت شست به سمت کشاله ران باشد و لگن را زیر انگشت کوچک خود احساس کنید. انگشت اشاره و وسط خود را به شکل V کمی باز کنید و سوزن را به وسط آن V تزریق کنید.

عضلات دورسوگلوتئال باسن
عضله دورسوگلوتئال باسن برای سالیان متمادی محلی بود که معمولاً توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی انتخاب می شد. با این حال، به دلیل احتمال آسیب به عصب سیاتیک، اغلب عضله بطن گلوتئال به جای آن استفاده می شود. استفاده از عضله دورسوگلوتئال برای خود تزریقی مشکل است و توصیه نمی شود. همچنین شما نباید از محل تزریقی که عفونت یا آسیب دارد، استفاده کنید. اگر بیش از یک بار تزریق انجام می دهید، مطمئن شوید که محل های تزریق را جا به جا کنید تا از آسیب یا ناراحتی عضلات جلوگیری کنید.

آموزش تزریق :

برای جلوگیری از عفونت احتمالی دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید. حتماً بین انگشتان، پشت دست ها و زیر ناخن ها را کاملاً تمیز کنید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند ۲۰ ثانیه شستشو را ادامه دهید، این یعنی زمانی که برای دو بار خواندن آهنگ «تولدت مبارک» طول می‌کشد.برای جداسازی عضله و هدف قرار دادن محل تزریق، پوست محل تزریق را بین دو انگشت قرار دهید. فردی که تزریق را دریافت می کند باید در موقعیتی قرار بگیرد که راحت باشد، دسترسی آسان به محل تزریق را فراهم کند و ماهیچه ها را آرام نگه دارد.

محل انتخاب شده برای تزریق را با سواب الکلی تمیز کنید و اجازه دهید پوست در هوا خشک شود.

درپوش را بردارید. اگر ویال یا قلم دارای چند دوز است، این که ویال اولین بار چه زمانی باز شده است را یادداشت کنید. درپوش لاستیکی باید با یک سواب الکلی تمیز شود.

هوا را به داخل سرنگ بکشید. پیستون را به سمت عقب بکشید تا سرنگ تا میزان دوزی که تزریق می کنید پر از هوا شود. این کار به این دلیل انجام می شود که ویال دارای خلاء است و برای تنظیم فشار باید به مقدار مساوی هوا اضافه کنید. این کار کشیدن دارو به داخل سرنگ را نیز آسان می کند. اگر این مرحله را فراموش کردید، همچنان می توانید دارو را از ویال خارج کنید.

هوا را داخل ویال وارد کنید. درپوش را از سوزن بردارید و سوزن را از درپوش لاستیکی در بالای ویال فشار دهید. تمام هوا را به داخل ویال وارد کنید. مراقب باشید برای تمیز نگه داشتن سوزن به آن دست نزنید.

دارو را کنار بگذارید. ویال و سرنگ را وارونه بچرخانید تا سوزن به سمت بالا باشد و پیستون را به عقب بکشید تا مقدار صحیح دارو خارج شود.

حباب های هوا را خارج کنید. روی سرنگ ضربه بزنید تا حباب‌ها بالا بیایند و به آرامی پیستون را فشار دهید تا حباب‌های هوا بیرون بروند.

خود تزریقی با سرنگ
سرنگ را مانند دارت نگه دارید و با زاویه ۹۰ درجه وارد ماهیچه کنید. شما باید سوزن را سریع اما کنترل شده وارد کنید. پیستون را به داخل فشار ندهید.

دارو را تزریق کنید
پیستون را به آرامی فشار دهید تا دارو به عضله تزریق شود.

سوزن سرنگ را بیرون بیاورید
سرنگ را به سرعت بیرون بیاورید و آن را در ظرف ضد سوراخ شدن بیندازید. درپوش را دوباره روی سوزن قرار ندهید. این ظرف یک ظرف قرمز رنگ است که برای جمع آوری زباله های پزشکی مانند سوزن و سرنگ استفاده می شود و می توانید آن را از هر داروخانه ای خریداری کنید. شما نباید هیچ یک از این مواد را در زباله های معمولی قرار دهید، زیرا سوزن می تواند برای هر کسی که زباله ها را کنترل می کند، خطرناک باشد.

به محل تزریق فشار وارد کنید
از یک تکه گاز برای اعمال فشار کم به محل تزریق استفاده کنید. حتی می توانید ناحیه مورد نظر را ماساژ دهید تا به جذب دارو در عضله کمک کنید. دیدن خونریزی خفیف طبیعی است. در صورت لزوم از بانداژ استفاده کنید.

عوارض تزریق عضلانی چیست؟
درد شدید در محل تزریق
سوزن سوزن شدن یا بی حسی
قرمزی، تورم یا گرما در محل تزریق
ترشح در محل تزریق
خونریزی طولانی مدت
علائم یک واکنش آلرژیک، مانند مشکل در تنفس یا تورم صورت
ممکن است در مورد انجام یا دریافت تزریق، به خصوص تزریق عضلانی، به دلیل سوزن بلند آن، اضطراب داشته باشید. تا زمانی که با این روش احساس راحتی کنید، چندین بار مراحل را بخوانید و وقت خود را صرف یادگیری درباره تزریق کنید. می توانید از پزشک یا داروساز بخواهید که این روش را از قبل با شما تمرین کند. آنها مایل هستند که به شما کمک کنند تا نحوه انجام یک تزریق ایمن و مناسب را یاد بگیرید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر