یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

چکار کنم تا وسط کیکم خام نشود

عکس, چکار کنم تا وسط کیکم خام نشود

یک مشکل رایج در کیک های خانگی این است که اگر شما از قالبهای مخصوصی که وسط آنها میله دارد استفاده نکنید قسمت داخلی کیک خام می ماند و خمیر می شود. راه چاره چیست ؟ برای اینکه ببینید کیک پخته است یا نه ، در زمان های انتهایی پخت یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو کرده و بیرون بیاورید. اگر خلال تمیز بیرون آمد و چیزی به آن نچسبید ، کیک آماده است؛ اما اگر چیزی به خلال چسبید ، یعنی باید چند دقیقه دیگر در فر بماند. این کار را می توانید با کارد هم انجام دهید.

مشکل اول از قالبهای فلزی است . قالب های فلزی سریعتر گرما را انتقال می دهند و طبیعتاً بخش هایی که در تماس با قالب هستند (کف و اطراف کیک) سریعتر پخته می شوند. بنابراین وسط کیک همیشه آخر از همه میپزد.

مشکل دوم اندازه نبودن مواد است.  از یک دستور پخت تست شده از یک منبع مطمئن استفاده کنید. در صورتی که دستورپخت ایراد داشته باشد و مواد به اندازه نباشند ، تناسب بین مواد اصلی (تخم مرغ آرد شیر و شکر و بیکینگ پودر) باید رعایت شده باشد.

مشکل سوم ترکیب نشدن درست مواد است . اگر مواد به خوبی با هم ترکیب نشوند ، منجر به خام ماندن وسط کیک می شود.

مشکل چهارم  کم بودن مقدار بیکینگ پودر ، خراب بودن و فعال نشدن آن می تواند باعث شفته شدن کیک شود. چون بیکینگ پودر عامل وَرآمدن و ایجاد حفره های هوا در کیک و درنتیجه پخت بهتر مغز آن است.
مشکل پنجم  تنظیم کردن  درست دمای فر است. چون مهمترین عامل در پخت وسط کیک است. از حرارت سنج فر استفاده کنید. چرا که ممکن است شما فر را روی درجه ۱۸۰ تنظیم کرده باشید ؛ ولی دمای واقعی داخل محفظه ۱۶۰ باشد. مخصوصاً درمورد فرهایی که مشکلی مثل شکستن شیشه و تعویض شیشه فر را داشته اند ، ممکن است این مشکل پیش بیاید. پس برای داشتن یک کیک با بافت عالی ، باید از قوی و سالم بودن فر و دمای آن مطمئن شوید.

راه حل ساده :

روش این است که دمای فر را ۲۵ درجه کاهش دهید و مدت پخت را کمی طولانی تر کنید. این کار سرعت پختن لبه های قالب را کمتر میکند و وسط کیک زمان بیشتری برای پختن پیدا می کند. بدین ترتیب احتمال اینکه سطح کیک شما رنگ قهوه ای زیبایی پیدا کند ، بیشتر می شود.

جمله “قبل از گذاشتن قالب ، فر را روشن کنید” بسیار مهم است. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از گذاشتن قالب ، فر را روشن کنید تا گرم شود.

پخت در قالب های خیلی نازک هم می تواند باعث خام ماندن وسط کیک شود ؛ در حالیکه اطراف و سطح کیک زیادی برشته و حتی سوخته اند.

– درب فر را قبل از سپری شدن حدود ۲/۳ از زمان پخت باز نکنید. اگر درب فر را در حین پختن باز کنید پُف آن می خوابد و می تواند باعث شفته شدن کیک شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر