یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

یک راه علمی برای زیاد کردن حس چشایی

عکس, یک راه علمی برای زیاد کردن حس چشایی
در این پست تخصصی از یاس فان قصد داریم به شما یک راهکار علمی ثابت شده برای افزایش حس چشایی را گفته و همین طور در خصوص از دست دادن حس چشایی بویایی در بیماران کرونایی و اینکه چه مقدار طول می کشد این حس ها بازگردد و چه اقداماتی برای درمان در منزل باید انجام شود بنویسیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

در آغاز راه علمی افزاش حس چشایی :

مطالعات نشان می دهد از دست دادن دندان عقل منجر به افزایش حس چشایی می شود. برای این مطالعه، محققان داده‌های ۱۲۵۵ نفری را که بیش از ۲۰ سال در مرکز بو و طعم ارزیابی شده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. از این تعداد، ۸۹۱ نفر تحت عمل کشیدن دندان عقل قرار گرفتند و ۳۶۴ نفر دیگر چنین عملی را انجام ندادند.شرکت کنندگان از نظر توانایی تشخیص طعم‌های شیرین، شور، ترش یا تلخ مورد آزمایش قرار گرفتند. برای هر چهار نوع حس چشایی، گروهی که دندان عقل شان را کشیده بودند از گروه کنترل بهتر عمل کردند.محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که دندان عقل خود را می کشند به طور متوسط ۳ تا ۱۰ درصد در طولانی مدت در توانایی چشایی شان بهبود حاصل می‌شود.کشیدن دندان عقل ممکن است به اعصابی که جوانه‌های چشایی جلوی دهان را کنترل می‌کنند آسیب برساند، که باعث محدودیت اعصاب کنترل کننده جوانه‌های چشایی در پشت دهان شده و موجب افزایش حساسیت دهان می‌شود.احتمال دوم این است که آسیب عصبی ناشی از کشیدن دندان عقل ممکن است باعث حساسیت بیشتر به مزه‌ها شود.

درمان ها و راه کارهای بازگشت بویایی چشایی بیماران کرونایی

در بعضی افراد چند روز و در برخی چند هفته و در بعضی دیگر چندین ماه ممکن است طول بکشد تا مشکل برطرف شود. برای درمان این مشکل باید چند رایحه (رایحه لیمو، اکالیپتوس، گل محمدی، گل رز یا گلاب و میخک) به صورت روزانه توسط فرد بو شوند. روزی دو بار و هر بار به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه و بین بو کردن هر کدام از این رایحه‌ها ۲۰ ثانیه فاصله بدهیم. افراد می‌توانند اسانس این رایحه را تهیه کرده و هر روز بو کنند. این کار باید روزانه انجام شده و استمرار داشته باشد. بو کردن عطر، ادکلن و دارچین هم موثر است.
شستشوی بینی با وسایل مخصوص از جمله راهکارهای درمانی حس بویایی است که باید به صورت روزانه انجام شود. استفاده از دهان‌شویه و نیز استعمال پماد ویتامین A در کنار بینی نیز بسیار موثر است. در مقالات اخیر ذکر شده است که مصرف روزانه زینک و امگا ۳ و نیز B کمپلکس هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.
استفاده از اسپری اکسی متازولین نیز موثر است، اما باید دقت داشت که مصرف این اسپری ها حتما تحت نظر پزشک صورت گیرد. در برخی موارد مصرف کورتون خوراکی یا تزریقی هم موثر بوده است.
خمیردندان‌های دارچینی در برخی موارد موثر بوده است و افراد می‌توانند با مسواک نرم و خمیردندان دارچینی روی زبانشان را مسواک کنند. آب نبات‌های سرد بدون قند با طعم لیمو، نعنا و اکالیپتوس نیز تاثیرگذار است و مصرف سیگار و قلیان و مواد مخدر می‌تواند این علائم را تشدید کند و در آخر مهمترین کار این است که فرد امیدوار به بهبود و برگشت پذیری حس بویایی و چشایی باشد و این کارها را هر روز و به صورت مستمر انجام دهد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر