یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش آش آذری ها آش گیلدیک

عکس, آموزش آش آذری ها آش گیلدیک

یک آش آذری فوق العاده خوشمزه که با گیلدیگ یا همان نسترن کوهی ، گوشت چرخ شده ، آلوچه ، برگه زرد آلو ، مغز گردو و … پخته می شود . شما برای پختن این آش به مواد زیر نیاز دارید :

برنج یک پیمانه ……………….. لوبیا چیتی و نخود یک دوم پیمانه

گیلدیگ(نسترن کوهی)/ ۵۰۰ گرم ………………. سبزی آش/ ۱ کیلو

گوشت چرخ کرده/ ۲۵۰ گرم …………………… برگه زردآلو/ ۱ پیمانه

مغز گردو/ ۱ پیمانه ……………………….. آلوچه بدون هسته/ ۱ پیمانه

پیاز رنده شده و آب گرفته شده/ ۴۰ الی ۵۰ گرم …………… نعناع داغ و پیاز داغ/ مقداری برای تزیین

فلفل، زردچوبه و نمک/ به میزان کافی  ……………………. عصاره مرغ/ درصورت دلخواه

آموزش
ابتدا باید به مدت ۳ روز نسترن کوهی خشک و یا تازه را درون آب بخیسانید. سپس برای استفاده در آش، آن را از صافی رد کنید.از شب قبل نخود و لوبیا چیتی را آب سرد خیس کنید و تا روز بعد چند مرتبه آب آن را عوض نمایید، تا نفخ حبوبات به طور کامل گرفته شود. البته به جای لوبیا چیتی می توانید، از لوبیا چشم بلبلی نیز استفاده کنید. بعد آن ها را با آب بپزید.

داخل یک کاسه، گوشت چرخ کرده را با زردچوبه، نمک و پیاز رنده شده کاملا مخلوط کنید، سپس مواد را به شکل کوفته قلقلی درست می کنیم.در مرحله بعدی طرز تهیه آش گیلدیک باید، آلوچه ها و برگه زردآلو را به مدت چند ساعت در آب بخیسانید تا نرم گردند. علاوه بر آن، برنج را نیز یکی دو ساعت قبل از تهیه آش خیس کنید.

سپس برنج را به همراه مقداری آب داخل قابلمه نسبتا بزرگ بریزید و آن را بر روی حرارت قرار دهید، تا بپزد و برنج کاملا باز شود.بعد نخود و لوبیای چیتی پخته شده را به برنج اضافه کنید، آنگاه عصاره مرغ(در صورت تمایل) و سبزی آش را به آن اضافه نمایید.

زمانی که سبزی آش تقریبا نیم پز شد، گوشت چرخ کرده گلوله گلوله شده(کوفته قلقلی) را به آن بیافزاید و بعد مابقی مواد یعنی مغز گردو، برگه زردآلو، آلوچه و نسترن کوهی را به آن اضافه کنید. پس از پخت کامل مواد و جا افتادن آش، آش گیلدیک آماده سرو کردن می باشد، که با مقداری نعناع داغ و یا پیاز داغ می توانید آن را تزیین نمایید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر