یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش درست کردن دوغ گازدار آبعلی خانگی

عکس, آموزش درست کردن دوغ گازدار آبعلی خانگی

اگر بخواهیم دوغ سریعتر آماده مصرف شود، می توانیم آنرا در جلوی نور خورشید قرار دهیم، البته برای این منظور حتما باید از بطری های شیشه‌ای استفاده کنیم.  دیگر اینکه برای تولید گاز بیشتر، باید هر چند ساعت یک بار بطری‌ها را به خوبی تکان دهیم.

مواد لازم برای ۴ نفر
شیر ۱ لیتر
آب سرد ۶ لیوان
ماست ترش ۵ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
شکر ۱ قاشق چایخوری

نخست شیر را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا جوش بیاید. پس از اینکه شیر شروع به جوشیدن کرد، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم. ۵ لیوان از آب سرد را به قابلمه اضافه کرده و کمی هم می‌زنیم تا شیر و آب با هم ترکیب شوند. در ادامه یک لیوان آب باقیمانده را به همراه ماست ترش درون یک کاسه می ریزیم و خوب ترکیب می کنیم.

پس از اینکه ماست ترش و آب یکدست شدند، آنها را به قابلمه حاوی شیر اضافه کرده و به آرامی هم می زنیم تا مواد یکدست شوند. در ادامه شکر را به همراه نمک اضافه کرده و به خوبی مخلوط می کنیم.توجه داشته باشید که مقدار شوری دوغ بستگی به ذائقه ما دارد و می توانیم مقدار نمک را نسبت به ذائقه خود کاهش یا افزایش دهیم. ( با استفاده از ۱ قاشق چایخوری نمک طعم شوری دوغ متعادل می شود.)

حالا قابلمه را به مدت یک ساعت در دمای آشپزخانه قرار می دهیم، سپس دوغ را درون بطری های درب دار می ریزیم. در ادامه بطری های دوغ را به مدت ۲ تا ۳ روز در جای گرم قرار می دهیم تا آماده مصرف شوند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر