یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش آش بادمجان با ریزه کاری های آن

عکس, آموزش آش بادمجان با ریزه کاری های آن

قبل از خواندن آموزش دانستن این نکته الزامی است که ما در این دستور حبوبات دیرپز را با گوشت از همان ابتدا بار می‌گذاریم. اما عدس و برنج را جداگانه با کمی زردچوبه و نمک و فلفل بگذارید تا بپزد. بهتر است به عدس و برنج، کمی پیاز سرخ کرده هم اضافه کنید.لازم به ذکر است که برنج هم باید از چند ساعت قبل بخیسانید. بعد از اینکه عدس و برنج کاملا پخت، گوشت را از قابلمه خارج کرده و همه حبوبات را با هم در آب گوشت مخلوط می‌کنیم و می‌گذاریم روی حرارت با هم بجوشد. این غذا اصلتا غذای محلی ملایر همدان می باشد.

مواد لازم برای ۶ نفر

نمک و فلفل سیاه و روغن و زردچوبه به اندازه کافی  …………………. پیاز ۸ عدد

برنج ۱ پیمانه …………………. بادمجان ۵ عدد

عدس، نخود، لوبیا سفید جمعا ۲ پیمانه

گوشت سردست بدون استخوان ۵۰۰ گرم

سیر ۶ حبه  …………………. کشک ۱ پیمانه

برای تهیه آش بادمجان خوشمزه ابتدا باید حبوبات را خیساند، برای این منظور باید از ۲۴ ساعت قبل آن‌ها را در آب بخیسانید. می‌توانید کمی نمک به آب اضافه کنید. آب باید کامل روی حبوبات را بپوشاند.حتما از ظرف جادار استفاده کنید، چون حبوبات داخل آب کمی حجیم می‌شوند. آب روی حبوبات را هر چند ساعت عوض کنید تا نفخ آن کامل گرفته شود. به دلیل اینکه عدس زودپزتر است می‌توانید از صبح همان روز، عدس را در آب بخیسانید.

گوشت را به همراه حبوبات بگذارید تا روی حرارت متوسط بپزد. قبل از اضافه کردن حبوبات، آب آن‌ها را خالی کرده و آن‌ها را کامل آب بکشید سپس به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید کمی زردچوبه و فلفل به گوشت و حبوبات اضافه کنید.آب باید کاملا روی حبوبات و گوشت را بپوشاند. به هیچ وجه در این مرحله نباید نمک اضافه کنید، چون باعث دیرپز شدن گوشت خواهد شد. حالا باید بادمجان‌ها را درست کنید. بهتر است از بادمجان‌های سفت و براق استفاده کنید.

بادمجان‌ها را شسته و پوست بگیرید. سپس بادمجان‌ها را خرد کرده و کمی به آن‌ها نمک بپاشید. بادمجان‌ها را برای مدت یک ساعت در آبکش قرار دهید تا آب اضافی و تلخی آن‌ها گرفته شود سپس با دست کمی فشار داده و بادمجان‌ها را آب بکشید.در انتها بادمجان‌ها را بر روی حوله آشپزخانه پهن کرده و خشک کنید. یک قابلمه دیگر را روی حرارت قرار دهید. سپس کمی روغن به آن اضافه کرده و بادمجان‌ها را در آن سرخ کنید. سپس به آن کمی نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید.

سپس اجازه دهید با نصف لیوان آب به خوبی بپزد. برای اینکه طعم آش بهتر باشد بهتر است از آب جوش استفاده کنید. نباید آب زیادی به قابلمه اضافه کنید. آن قدری آب بریزید که بعد از پخت بادمجان کاملا به خوردش برود.

حالا کشک را به حبوبات اضافه کرده و مدام هم بزنید تا به جوش بیاید. حتما از کشک‌های پاستوریزه استفاده کنید. اگر از میزان شوری کشک مصرفی مطمئن نیستید بهتر است در مصرف نمک احتیاط کنید تا آش شما شور نشود.حالا باید نصف بادمجان‌ها را به همراه مقداری از گوشت کاملا له کنید. بهتر است با گوشت کوب آن‌ها را بکوبید. غذاساز باعث له شدن بیش از حد گوشت می‌شود و استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

سپس گوشت و بادمجان له شده را به آش اضافه کرده و اجازه دهید تا با حرارت کم جا بیفتد. شیوه سرو این آش به این صورت است که در هر کاسه کمی بادمجان و گوشت گذاشته و سپس رویش آش می‌ریزید.برای روی آش هم مانند آش رشته یا آش دوغ می‌توانیم از نعناع داغ، پیاز سرخ کرده و سیر داغ استفاده کنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر