یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

آموزش حلوای خارک به روش سنتی

عکس, آموزش حلوای خارک به روش سنتی

حلوای خارک یک غذای بسیار خوشمزه ی جهرمی است که علاوه بر خارک به رطب و آرد برنج و زعفران نیز نیاز دارد. برای درست کردن این حلوا مواد لازم زیر را تهیه کنید :

مواد لازم 

زعفران ساییده یک دوم قاشق چایخوری

پودر هل ۱ قاشق مرباخوری

روغن ۱۵۰ یا ۲۰۰ گرم

خارک ۱ کیلو

۳۰۰ گرم رطب

۳۰۰ گرم آرد برنج

آموزش :

ابتدا خارَک را بشویید. حوله نمداری را روی آن انداخته تا کمی نرم شود. در حدی که بتوانید آنرا چرخ کنید نه بیشتر. سپس رطب را در ظرف دیگری چرخ کرده و کنار بگذارید. برای راحتی این کار کمی چرخ را چرب کنید. آرد را در روغن تفت دهید تا جایی که رنگ آن کمی طلابی شود ولی مراقب باشید که آرد برنج خیلی زود میسوزد. سپس خارَک چرخ شده را با آرد تفت دهید. این مرحله بدلیل سفت بودن خارَک کمی مشکل است.

مرتب روی حرارت متوسط حدود ۲۰_۳۰ دقیقه به هم بزنید تا آرد و خارَک با هم کاملا تفت خورده سپس رطب را اضافه کنید. اگر رطبی که استفاده میکنید خشک است حدود یک سوم پیمانه آب با آن مخلوط کنید. رطب را با خارَک و آرد روی حرارت کاملا تفت دهید شیوه به هم زدن از ابتدا بدین صورت است که پشت کفگیر را بر روی مواد قرار دهید و با فشار به ظرف بکشید. معمولا این حلوا درون ظرف مسی به نام پاتیل تهیه می شود.

حدود ۲۰_۳۰ دقیقه به تفت دادن ادامه دهید تا جایی که حلوا به روغن بیفتد. سپس زعفران دم کرده در ۱/۳ پیمانه آب و هل را که با هم مخلوط کرده اید به حلوا اضافه کرده و مجددا به همان شیوه ای که گفتم به مدت حدودا ۵ دقیقه روی حرارت تفت دهید. پس از خنک شدن حلوا، میتوانید یک جا درون ظرف قرار دهید و روی آنرا با مغز پسته و بادام تزیین کنید و یا مثل من قالب زده و یا بصورت لوزی برش داده روی آنرا پودر پسته بپاشید و درون ظرف دربسته نگهداری کنید. برای نگهداری طولانی مدت، آنرا درون ظرف در دار در یخچال یا فریزر قرار دهید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر