یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

اگر فراموشی گرفته اید گز گز دارید به این علت است

عکس, اگر فراموشی گرفته اید گز گز دارید به این علت است

کمبود این ویتامین در بدن منجر می شود که دست و پاهای شما دچار گز گز شود. بدن سردی داشته باشید. همیشه احساس خستگی کنید. کم حواس شوید و احساس کنید که همه چیز را فراموش می کنید.

کمبود B12 منجر می شود مشکلات بالا را داشته باشید هم چنین باعث ایجاد حس افسردگی ، گیجی ، عدم تمرکز ، ضعف عضله ، زبان صاف، تپش قلب و … می شود.

خستگی یکی از اولین نشانه‌های کمبود B12 است. با افزایش سن، قابلیت جذب ویتامین B12 از غذاها نیز کند می‌شود. از هر ۱۰۰خانم ۴۰ تا ۵۹ ساله، ۴ نفر کمبود ویتامین B12 دارند و بیشترشان نیز در مرز این کمبود هستند اما بالا‌ رفتن سن تنها دلیل آن نیست: نخوردن گوشت، استفاده از داروهای خاص.

آیا در دست‌ یا پاها احساس بی‌حسی می‌کنید و یا حالت سوزن سوزن دارید؟ کمبود ویتامین B12 می‌تواند به غلاف محافظی که اعصاب را می‌پوشاند، آسیب برساند. بیماری‌هایی مانند سلیاک، کرون یا سایر بیماری‌های روده ممکن است جذب ویتامین را برای بدن دشوار کند. مصرف برخی داروهای سوزش‌معده نیز می‌تواند بر روی جذب این ویتامین اختلال ایجاد کند

مکمل های B12 معمولاً بی‌خطر هستند. پزشکان روزانه ۲.۴ میکروگرم از این ویتامین را برای بزرگسالان توصیه می‌کنند. اگر بیش از مقدار مورد نیاز مصرف شود، بدن باقیمانده آن را از طریق ادرار دفع می‌کند. با این حال، دوز بالای آن ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، سردرد، اضطراب، حالت استفراغ و تهوع ایجاد کند.

 

می‌توان ویتامین B12 بیشتری را از مرغ، تخم مرغ و ماهی دریافت کرد اما یکی از بهترین منابعی که تا حد زیادی مفید است و ممکن است در فهرست غذای روزانه ما نباشد، مصرف جگر و گوشت گاو است.

برخی از داروها سطح B12 را کاهش می‌دهند یا استفاده از این ویتامین را برای بدن دشوار می‌کنند.این داروها عبارتند از:

– کلرامفنیکل، آنتی‌بیوتیکی که برای درمان عفونت استفاده می‌شود.

– مهارکننده‌های اسید ‌معده مانند لانزوپرازول و امپرازول

– داروهای زخم‌معده مانند سایمتیدین و فاموتیدین

– متفورمین برای دیابت.

درباره‌ی تمام داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید به پزشک بگویید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر