یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

اگر گل بابا آدم دارید بخوانید

عکس, اگر گل بابا آدم دارید بخوانید

یکی از گلهای بسیار شیک و زینتی که نگهداری از آن نیز کار سختی نیست گل بابا آدم است.بابا آدم همانند گیاه سانسوریا و اکثر گیاهان به خاک سبک با زهکشی مناسب برای رشد خوب احتیاج دارد. در صورتی که زهکشی خاک خوب نباشد و آب از خاک به راحتی خارج نشود، ریشه این گیاه دچار پوسیدپی خواهد شد. یا برعکس، اگر آب به راحتی از خاک گلدان خارج گردد علاوه بر مرطوبت نماندن خاک باعث شسته شدن املاح و مواد معدنی موجود در خاک می شود. به این دلیل خاک این گیاه حتما باید زهکشی مناسبی داشته باشد.ترکیب خاک برگ و خاک لومی به همراه کمی کود دامی بهترین ترکیب برای نگهداری گل بابا آدم می باشد.

می توانید برای گیاه بابا ادم خود از کود ۲۰+۲۰+۲۰ استفاده کنید. همچنین کود ۲۰+۰+۱۰ نیز می تواند برای این گیاه مناسب باشد. شاید نام این کود برای شما کمی عجیب باشد. باید به شما بگویم که این کود از ترکیبت ۲۰ درصد ازت، ۲۰ درصد فسفر و ۲۰ درصد پتاسیم تشکیل شده است.

کود ۲۰+۲۰+۲۰ حالت پودری داشته که علاوه بر عناصر گفته شده، در ترکیبات خود شامل آهن، روی، منگنز، مس، بور، مواد معدنی و مواد عالی می باشد که به خوبی سبب افزایش رشد و شادابی گیاه شما می شود.این کود به خوبی عناصر مورد نیاز گیاه را تامین کرده و موجب افزاش رشد آن می گردد. نحوه استفاده از این کود خیلی ساده است. فقط کافیست در فصول بهار تا پاییز هر دو هفته یکبار، مقدار توصیه شده کود را در آب حل کنید و در خاک گیاه برزید. این کود قیمت نسبتاً ارزانی دارد و به راحتی در گل فروشی ها و فروشگاه های اینترنتی قابل دسترس است.

یکی از نکات مهم در نگهداری گل بابا آدم ، آبیاری مناسب آن است. این گیاه به علت داشتن ساقه های گوشتی و برگ های پهن به آبیاری بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیاز دارد. بنابراین در فصل تابستان آبیاری را هفته ای ۲ الی ۳ بار انجام دهید تا گوش فیلی بهترین رشد را از خود نشان دهد. دقت داشته باشید آبیاری بیش از اندازه گیاه علاوه بر اینکه در رشد تاثیر ندارد، ممکن است باعث خرابی گیاه، پوسیدگی ریشه و ساقه، زرد شدن برگ ها و از بین رفتن گیاه گردد. بنابراین هر زمان که خاک گیاه رو به خشکی رفت و رطوبت خود را از دست داد، اقدام به آبیاری گل بابا آدم نمایید.در فصل زمستان و پاییز به علت افت دما باید میزان آیباری را کاهش دهید تا باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشوید. در فصول سرد سال میزان آبیاری را به یکبار در هفته کاهش داده و تنها در زمان خشک شدن خاک، مجدداً اقدام به آبیاری گیاه نماید.

بسیاری از افراد بر این باورند که این گیاه به علت داشتن برگ های پهن و ساقه های قطور، برای رشد بهتر خود، به نور بیشتری احتیاج دارد اما اصلا این طور نیست، بهترین شرایط نوری برای گیاه بابا آدم، نور ملایم می باشد.

قرار دادن گیاه در نور شدید باعث سوختی برگ ها و ایجاد لکه روی برگ می گردد، در فصل تابستان به هیچ عنوان گیاه را در خارج از خانه و در معرض تابش شدید نور خورشید قرار ندهد. بهترین مکان برای نگهداری گل بابا آدم ، در فاصله یک متری از پنجره جنوبی می باشد. در این مکان هم نور به اندازه کافی به برگ ها می رسد و موجب سوختگی آنها نمی گردد.گیاه را طوری نگهداری کنید تا در طول روز، چندین ساعت نور خورشید را دریافت کند. زیرا قراردادن گیاه در محیط هایی با نور کم باعث کم رنگ شدن و افتادگی برگ ها می شود.

رطوبت مناسب برای نگهداری گل بابا آدم
همانطور که گیاه بابا أدم برای رشد بهتر به آبیاری نسبتاً بالایی احتیاج دارد، به رطوبت بالایی نیز احتیاج خواهد داشت. بهتر است روز هایی که گیاه را آبیاری نمی کند با غبار پاشی رطوبت مورد نیاز آنرا تامین کنید تا بابا آدم بهترین رشد خود را تجربه کند. البته می تواند با ساخت جزیره رطوبت مورد نیاز این گیاه را تامین کنید. در ادامه مراحل ساخت جزیره برای گوش فیلی را توضیح داده ایم.

ساخت جزیره برای گیاهان
ساخت جزیره یکی از بهترین و ساده ترین روش های تامین رطوبت می باشد. و می توان از این روش برای تمامی گیاهانی که نیاز به رطوبت بالا دارند استفاده کرد.برای ساخت جزیره کافیت که مقداری سنگ ریزه در یک ظرف برزید و درون ظرف را پر از آب نمایید. سپس گلدان گیاه را روی سنگ ریزه ها قرار دهد. در این روش، تبخیر آب در ظرف باعث تامین رطوبت مورد نیاز گیاه می شود.نکته : دقت داشته باشید گلدان نباید با آب موجود در ظرف تماس داشته باشد. در صورت تماس آب با گلدان، آب به خاک گلدان نفوذ کرده و باعث پوسیدگی ریشه گیاه می گردد.

دما مناسب در نگهداری گیاه بابا آدم
دما در نگهداری بابا آدم از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا نگهداری این گیاه در دماهای پایین باعث خشک شدن برگ ها و دماهای بالا باعث پژمرده شدن گیاه می شود. بهترین دما برای نگهداری گوش فیلی بازه دمایی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه می باشد. در فصل زمستان گیاه را در خارج خانه نگهداری نکنید و آنرا در نزدیکی پنجره قرار ندهید. زیرا همانطور که گفته شد، دمای پایین موجب آسیب به گیاه بابا آدم می گردد.

اگر شما قصد نگهداری و پرورش یک گیاه مقاوم را دارید که بتوانید در فصل های گرم و سرد در بیرون خانه آنرا پرورش دهید، گیاه آگاو امریکانا می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گیاه به مقاله نگهداری گیاه آگاو امریکانا در وب سایت جایاگرین مراجعه کنید.

روش تمیز کردن برگ های بابا آدم
برای شادابی برگ ها، می توانید با یک پارچه نمناک روی برگ ها را تمیز کنید، دقت کنید این کار را به آرامی انجام دهید تا برگ های گوش فیلی دچار شکستگی نشود. لازم نیست عمل تمیز کردن برگ ها را هر روز انجام دهید، هر دو هفته یکبار مدت زمان مناسبی برای تمیز کردن برگ های زیبا و پهن این گیاه می باشد.

تعویض گلدان بابا آدم
یکی دیگر از نکاتی که در نگهداری گل بابا آدم باید به آن دقت داشته باشید، بحث تعویض گلدان این گیاه است. این گیاه نیاز فوری به تعویض گلدان نخواهد داشت. به طور معمول هر ۱ تا ۲ سال باید گلدان این گیاه را تعویض نموده و آنرا به گلدان بزرگتری انتقال دهید.

مهمترین نکته در زمان تعویض گلدان بابا آدم، تعویض خاک گلدان است. حتماً در زمان تعویض گلدان، خاک آنرا تعویض کنید. زیرا همانطور که در قسمت بالا گفته شد، گلدان این گیاه هر چند سال یکبار تعویض می گردد. در طول این سالها روشن است که مواد معدنی و مغذی موجود در خاک شسته شده و به شدت کاهش می یابد، به همین خاطر توصیه می شود حتما در زمان تعویض گلدان، خاک گیاه نیز تعویض گردد.

با این کار شما شاهد رشد بهتر و شادابی گیاه گوش فیلی خود خواهید بود. تکته دیگری که موجب شادابی گیاه می شود، استفاده از گلدان های سفالی است. این گلدان ها به تهویه خاک و تنفس ریشه کمک می کنند و در شادابی گیاه تاثیر مثبتی خواهند داشت.

سمی بودن گل بابا آدم
یکی از سوالات رایجی که اکثر افراد قبل از خرید گل بابا آدم می پرسند این است که آیا گیاه بابا آدم سمی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، بابا آدم یکی از گیاهان زیبا ولی سمی است که ممکن است باعث ایجاد مشکلات مختلفی شود، بنابراین نباید در دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بگیرد.

شیره بابا آدم دارای کریستال های اگزالات است و باعث ایجاد التهاب خواهد شد. در صورت بلعیده شدن برگ های این گیاه التهاب شدید دهان و دستگاه گوارشی رخ می دهد که باید سریعا به پزشک مراجعه کنید، به علاوه دیده شده در برخی از افراد بلعیده شدن برگ ها باعث ایجاد تنگی نفس شده است، به همین خاطر بابا آدم را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.در زمان تکثیر گیاه و تمیز کردن برگ ها نیز از دستکش های مناسب استفاده کنید، زیرا تماس شیره گل بابا آدم با پوست باعث ایجاد التهابات شدید پوستی خواهد شد.

هرس کردن گل بابا آدم
بابا آدم نیاز به هرس کردن ندارد اما می توانید هر چند وقت یکبار شاخه ها و برگ های خشکیده و زرد را از گیاه جدا کنید تا فضا کافی برای رشد سایر برگ ها ایجاد شود. از طرفی هرس کردن بابا آدم می تواند باعث رشد بهتر و سریعتر آن شود.

سرعت رشد گل بابا آدم
سرعت رشد بابا آدم چقدر است؟ اگر قصد خرید بابا آدم را داشته باشید قطعا این سوال برای شما پیش خواهد آمد، در پاسخ به این سوال باید بگوییم سرعت رشد بابا آدم آهسته است و اگر می خواهید بابا آدم شما بسیار بزرگ شود باید صبر طولانی داشته باشید.

اگر به گیاهانی که رشد سریعی دارند علاقه دارید باید بدانید این گیاه مناسب شما نیست و باید به سمت گیاهان دیگری مثل فیکوس یا دیفن باخیا بروید که سرعت رشد نسبتا بالایی دارند.

تکثیر بابا آدم از طریق پاجوش
بهترین و موثرترین روش برای تکثیر این گیاه، تکثیر از طریق پاجوش است. در زمان تعویض گلدان حتما مشاهده خواهید کرد که وقتی گیاه را از خاک خارج می کنید، بابا آدم هایی کوچک تری در اطراف ساقه گیاه مادری نیز رشد کرده اند.

در این زمان می توانید پاجوش ها را به کمک یک قیچی تیز از گیاه مادری جدا کرده و در خاک بکارید. در این زمان گیاه جوان را در آفتاب داغ قرار ندهید و سعی کنید خاک آنرا مرطوب نگهدارید. پس از گذشت ۲ الی ۳ هفته می توانید رشد گیاه را مشاهده کنید.

این گیاه با روش کاشت بذر نیز تکثیر می شود، اما این روش به ندرت جواب می دهد. توصیه جایاگرین به شما، تکثیر بابا آدم با استفاده از پاجوش می باشد. در ویدیو پایین به طور کامل روش تکثیر بابا آدم با پاجوش به شما نشان داده شده است.

بیماری های گل بابا آدم
همه گیاهان با بیماری ها و مشکلاتی روبرو هستند که برای برطرف کردن هر کدام راهکار های وجود دارد که در ادامه قصد دارم آنها را برای شما توضیح دهیم.

۱- زرد شدن برگ ها
معمولا علت زدن شدن بابا آدم آبیاری فراوان و عدم زهکشی مناسب خاک گیاه می باشد. کافیست آبیاری گیاه را کاهش دهید و در صورت نیاز اقدام به تعویض گلدان نمایید.

از غوطه ور کردن گیاه در آب خودداری نمایید و در صورت نیاز ریشه های گیاه را بررسی کنید. در صورت پوسیدگی ریشه، قسمت های پوسیده را به دقت با یک قیچی جدا کنید و مجددا گیاه را در خاک با زهکشی مناسب بکارید.

۲- سیاه و قهوه ای شدن نوک برگ ها
زدن شدن برگ ها به علت آبیاری زیاد است اما با آبیاری کم و نامنظم شاهد خشک و سیاه شدن رشد برگ ها خواهید بود. در صورت مواجه شدن با این مشکل، به طور منظم به آبیاری گیاه بپردازید. در فصل تابستان هفته ای ۲ تا ۳ بار و در فصل زمستان هفته ای یکبار بابا آدم خود را آبیاری نمایید. همیشه سعی کنید تا خاک گیاه کمی مرطوب باشد.

۳- ریزش برگ های بابا آدم
نگهداری بابا آدم در محیط های کم نور سبب ایجاد این مشکل می شود. برای حال آن لازم به انجام کار خاصی ندارید، فقط کافیست گیاه را به محیط با نور بیشتر منتقل کنید. دقت کنید گیاه را در نور بسیار زیاد و آفتاب سوزان برای حل شدن سریع این مشکل قرار ندهید، زیرا با این کار قطعا با مشکلات دیگری روبرو خواهید شد.

۴- کم رنگ شدن برگ ها
این مشکل می تواند در پی نگهداری گیاه در نور شدید ایجاد شده باشد. گیاه را به محیطی با نور ملایم منتقل کنید، در صورت حل نشدن مشکل، نشانه این است که مواد معدنی و مغذی خاک گیاه کم است و گیاه به کوددهی احتیاج دارد.

۵- لکه های سوختگی روی برگ ها
احتمالا اگر شما در زیر نور مستقیم گیاه خود را غبار پاشی می کنید با این مشکل روبرو خواهید شد. همانطور که در همین مقاله گفته شده باید گیاه را در نور ملایم نگهداری کنید. اما اگر گیاه را غبارپاشی می کنید بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که گیاه در سایه قرار دارد. این گیاه به رطوبت برای رشد احتیاج دارد، اما غبارپاشی اشتباه باعث مشکلات دیگری در گیاه می شود.

۶- خم شدن ساقه و برگ های بابا آدم
در صورتی که تمامی نکات بالا را رعایت کرده باشید با این مشکل رو به رو نخواهید شد اما در صورتی که متوجه خم شدن ساقه و برگ های بابا آدم شدید، نشانه از آبیاری بیش از اندازه این گیاه می باشد. برای برطرف کردن آن نیاز به اقدام خاصی نیست و تنها کافیست آبیاری گیاه را کاهش دهید و تا قبل از خشک شدن خاک آنرا آبیار نکنید.

۷- خیس بودن برگ های بابا آدم
یکی از مشکلات دیگری که اکثر افراد در نگهداری از بابا آدم با آن مواجه می شوند، خیس بودن برگ ها و خارج شدن آب از برگ های بابا آدم می باشد. حتی در برخی از موارد دیده شده که از نوک برگ های بابا آدم آب میچکد، شاید این مشکل باعث شود فکر کنید که گیاه شما با مشکل جدی مواجه شده است اما باید بدانید این مشکل کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست.

اما در صورتی که بیرون زدگی آب از برگ ها بیش از اندازه بود، نشانه از آبیاری زیاد بابا آدم می باشد و برای حل آن نیاز است آبیاری گیاه را کاهش دهید و تا قبل از خشک شدن خاک به آن آب ندهید.

۸- کوچک شدن برگ ها
معمولا با کاهش مواد مغذی موجود در خاک گیاه باعث کوچک شدن و کاهش رشد بابا آدم می گردد. برای حل این مشکل باید از کودهای محلول یا غیر محلول در آب استفاده کنید و گیاه را هر دو هفته یکبار کوددهی کنید.

اگر با کوددهی این مشکل حل نشد، به احتمال خیلی زیاد گلدان گیاه شما خیلی بزرگ است. نباید گلدان را زیاد بزرگ انتخاب کنید، اکثر گیاهان در گلدان های کوچک رشد بهتری از خود نشان می دهند. تنها در صورتی اقدام به تعویض گلدان گیاه کنید که ریشه ها از گلدان بیرون زده باشند یا گلدان خیلی کوچک باشد.

۹- نازک شدن برگ های گوش فیلی
دلیل این مشکل هم کم بودن مواد مغذی موجود در خاک گیاه گوش فیلی می باشد. هر دو هفته یکبار گیاه را کوددهی کنید تا این مشکل برطرف گردد.

نگهداری-گوش-فیلی
نگهداری-گوش-فیلی
آفت ها
۱۰- تار عنکبوت در اطراف گیاه
این مشکل به دلیل وجود کنه و حمله کنه ای ایجاد می شود. برطرف کردن این مشکل کار سختی نیست فقط کافیست به محض مشاهده تار های عنکبوت روی گیاه از سم های کنه کش برای از بین بردن این کنه ها استفاده نمایید.

از فشار آب برای شستن و از بین بردن این کنه ها استفاده نکنید، زیرا ممکن است به ساقه و برگ ها آسیب های جدی وارد گردد. همچنین با نفوذ آب به خاک گلدان این مشکل جدی تر می شود. حتما فورا به یکی از گل فروشی ها مراجعه کنید و با تهیه سم کنه کش، از شر این کنه های مزاحم راحت شوید.

۱۱- شپشک آرد آلود
در صورت مشاهده لکه های سفید ریز روی ساقه و برگ های گیاه، نشانه از وجود شپشک آرد آلود است، این شپشک به اکثر گیاهان حمله می کند و راه مقابله با آن بسیار ساده است. فقط کافیست با پنبه آغشته به الکل برگ ها را تمیز کنید یا از سم شپشک آرد آلود استفاده نمایید.

شپشک آرد آلود
شپشک آرد آلود
پاسخ به برخی از سوالات متداول در نگهداری از گل بابا آدم
در این مقاله به طور کامل در مورد شرایط نگهداری و تکثیر گیاه بابا آدم صحبت شد، در ادمه قصد داریم تا به برخی از سوالات متداول که در مورد گیاه بابا آدم پرسیده می شود پاسخ دهیم.

علت زرد شدن برگ های گل بابا آدم چیست؟

برگ های بابا آدم می تواند به علت های مختلفی زرد شود ولی یکی از رایج ترین دلایل زرد شدن برگ های گیاه بابا آدم، آبیاری بیش از اندازه آن می باشد. در صورتی که گیاه را به اندازه آبیاری می کنید وگلدان را به تازگی خریدید و این اتقاق برایش رخ داده است توصیه می کنیم خاک گلدان تعویض کنید.

زیرا برخی از باغبانان از خاک های بی کیفیت و نامناسب برای گیاهان استفاده می کنند که این خاک ها مانع از رسیدن آب، اکسیژن و مواد معدنی به گیاه شده و باعث ایجاد مشکلات متعددی برای گیاه خواهد شد.

آیا گل بابا آدم سمی است؟

بله، گل بابا آدم یکی از گیاهان سمی است که بلعیدن برگ های آن می تواند باعث التهاب شدید دهان و مشکلات گوارشی شود. همچنین اگر شیره این گیاه به پوست برخورد داشته باشد باعث ایجاد آسیب ها و التهابات پوستی شدید خواهد شد.

سرعت رشد بابا آدم چقدر است؟

بابا آدم سرعت رشد آهسته ای دارد و شما نباید در مدت زمان کوتاه انتظار رشد زیادی از بابا آدم را داشته باشید.

دلیل خمیدگی و افتادگی برگ های بابا آدم چیست؟

اگر بابا آدم خود را به خوبی پرورش دهید با این مشکل مواجه نمی شوید اما اگر بابا آدم شما با مشکل خمیدگی و شل شدن برگ ها همراه است، به علت آبیاری بیش از اندازه این اتفاق رخ داده است. برای رفع آن کافیست آبیاری را کاهش دهید و تا قبل خشک شدن کامل خاک، گیاه را آبیاری نکنید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر