یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

با نوجوان دروغ گو چه رفتاری داشته باشیم

عکس, با نوجوان دروغ گو چه رفتاری داشته باشیم

یکی از سخت ترین مشکلات والدین در نوجوانی فرزندانشان دروغ گو شدن آن هاست. وقتی نوجوانی شروع به دروغ گفتن می کند باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی زیادی در خانواده می شود. راه چاره چیست ؟

دلایل دروغ گو شدن نوجوان :

به دلیل فشار اجتماعی مثلاً برای اینکه مهمانی یا فعالیتی با دوستان خود را از دست ندهند.
برای جلوگیری از مشکلات.
برای اینکه والدین خود را ناامید نکنند.
ارتباط بد با والدین. اگر نوجوانی احساس کند که درک نمی‌شود، شنیده نمی‌شود یا مورد احترام قرار نمی‌گیرد، از برقراری ارتباط اجتناب می‌کند.
برای کنترل تصمیمات. این برای توسعه خودمختاری آن‌ها مهم است.

راه های روان شناسی:

۱-  الگوی صداقت بودن
یکی از راه‌های اصلی یادگیری در افراد، مشاهده است و نوجوانان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. پس با مثال ملموس و عینی به آن‌ها آموزش دهید. صادق باشید. سپس، آن‌ها متوجه خواهند شد که شما الگوی صداقت هستید و نه صرفاً فردی که “موعظه و نصیحت” می‌کند.
به هر حال، چگونه می‌توانید از نوجوان خود بخواهید که دروغ نگوید، اگر خودتان این کار را به طور مداوم انجام می‌دهید؟

۲- مذاکره کنید
یاد بگیرید که با فرزند نوجوان خود درباره مرز‌ها مذاکره کنید. زمانی که آن‌ها از انجام کاری منع می‌شوند یا آزادی آن‌ها محدود می‌شود، معمولاً سعی می‌کنند با رفتاری برعکس آن را به دست آورند. با این حال، مذاکره کردن با نوجوان موجب می‌شود تا او کمتر احساس کنترل شدن کند و با مشارکت در تصمیم گیری، بیشتر احساس استقلال داشته باشد.

۳- از بازجویی بپرهیزید، انگیزه گفتگو ایجاد کنید
اگر فرزندتان به شما دروغ گفته است، سعی کنید با او گفتگویی مسالمت آمیزی داشته باشید. حتی اگر واقعا عصبانی هستید، سعی کنید قبل از صحبت آرام شوید. زیرا اگر عصبانی باشید، کمتر به صحبت‌های فرزندتان گوش می‌دهید و دلایل دروغگویی او را درک نمی‌کنید. به یاد داشته باشید که با قاطعیت حرف بزنید و مورد آنچه که می‌خواهید به آن‌ها بیاموزید و این که چگونه آن را انجام خواهید داد، شفاف و صریح باشید.

۴-داشتن روابط عمیق و پیوسته
یک رابطه عمیق با فرزندان نوجوان، نیاز به ارتباطی خوب دارد و این یعنی پذیرا بودن برای شنیدن برخی حقایق.
گاهی اوقات، نوجوانان به این دلیل دروغ می‌گویند که می‌دانند والدینشان نمی‌خواهند حقیقت را بشنوند. بنابراین، برای جلب اعتماد با فرزندان لازم است تا جو اعتماد وجود داشته باشد.

۵- تقلب نکنید
از آنجایی که دروغ گفتن در نوجوانان بسیار رایج است، اگر فهمیدید فرزندتان به شما دروغ گفته، منتظر فرصتی نمانید تا بتوانید مچ او را بگیرید. به یاد داشته باشید، پنهان کردن حقیقت، خود راهی برای دروغ گفتن است. بنابراین، شما با پنهان نگه داشتن دروغ فرزندتان و بیان نکردن آن، دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهید که نمی‌خواهید فرزندتان انجام دهد.

۶- از تنبیه به نحوی متناسب و هوشمندانه استفاده کنید
هر روشی که شما با آن به رفتار نوجوانتان پاسخ می‌دهید، بیشترِ رفتار‌های آینده او را تعیین می‌کند. اگر مجازات نامتناسبی اعمال کنید، به سادگی ترس از راست گفتن را در دل آن‌ها کاشته‌اید.
هنگامی که قصد دارید به اموری در منزل نظم می‌دهید، سعی کنید آنچه را که می‌خواهید آموزش دهید در ذهن داشته باشید و راه‌های مناسب برای انجام آن را بیابید. با قاطعیت گفتگو کنید و به آنچه فرزندتان می‌گوید، گوش دهید.

۷- توجه کنید
مراقب دروغ‌های فرزندتان باشید و سعی کنید انگیزه‌های او را برای دروغ گفتن بشناسید. این به شما کمک می‌کند درک کنید که آن‌ها چگونه با موقعیت‌های خاص ارتباط دارند و چه چیزی باعث دروغگویی آن‌ها می‌شود. هنگامی که علت انجام این کار را مشخص کردید، از فرزندتان دعوت کنید تا در مورد روش‌های جدید برخورد با موقعیت‌ها و اهمیت صداقت فکر کند. در واقع، آنقدر روی دروغ تمرکز نکنید، بلکه بیشتر روی دلایل پشت آن تمرکز کنید.

۸-به فرزندتان برچسب دروغگو نزنید
به نوجوان خود برچسب دروغگو نزنید. چرا که اگر این کار را انجام دهید، ممکن است به همان شیوه رفتار کرده و «برچسب» شما را در رفتارشان تأیید کنند.
شما با نامگذاری و برچسب زدن به افراد، رفتار آن‌ها را شکل می‌دهد. اگر به کودک خود برچسب دروغگو بزنید، احتمال دارد که در نهایت مانند یک دروغگو رفتار کند.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر