یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آموزشی

تمیز کردن حرفه ای شومینه برای عید

عکس, تمیز کردن حرفه ای شومینه برای عید

در صورتی که قصد دارید خیلی حرفه ای و اساسی شومینه ی خود را برای خانه تکانی نوروز تمیز کنید نخست وسایل زیر را دم دست خود بگذارید : ( در قدم اول شیر گاز را ببندید و بگذارید شومینه کاملا خنک شود)

پارچه توری

شیشه پاک کن

آب گرم

دستمال

جارو دستی، برس یا قلم موی رنگ

جاروبرقی

اگر شومینه شما درهای شیشه‌ای، صفحه فلزی یا پرده مشبک دارد، برای راحت‌تر تمیز کردن شومینه آن‌ها را بردارید. مشعل را بردارید. در صورت امکان، قطعات را برای تمیز کردن بیرون ببرید تا از پخش شدن گردوغبار و دوده در داخل خانه جلوگیری کنید.نکته: هنگامی که زمان مونتاژ مجدد اجزای شومینه گازی فرا می‌رسد، باید دقیقاً به همان شکل پیکربندی قبلی این کار را انجام دهید. اگر مطمئن نیستید که می‌توانید این کار را به درستی انجام دهید، از هر مرحله چندین عکس بگیرید.

پاک کردن دوده چسبیده به اطراف شومینه با استفاده از سرکه
قبل از هر اقدامی این نکته را در نظر داشته باشید که اگر عمر شومینه شما بیشتر از ۲۰ سال است حتماً از یک شوینده یا پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که سایندگی کمتری نسبت به سرکه ایجاد داشته باشد.

تمیز کردن شومینه با سرکه

برای تمیز کردن شومینه با استفاده از سرکه، آب و سرکه را به اندازه مساوی در یک بطری اسپری بریزید و سپس آن را به یک دستمال یا اسفنج اسپری کنید و بعد روی قسمت‌های لکه شده بمالید. می‌توانید این محلول را به طور مستقیم هم به سنگ‌ها اسپری کنید. بعد از اینکه محلول را اسپری کردید و اجرها خیس شدند با استفاده از یک برس سنگ‌ها را به صورت دورانی فرچه کنید. بهتر است کمی هم از جوش‌شیرین و آب استفاده کنید تا میزان اسیدی بودن سرکه شود و به آجرهای شومینه دچار آسیب نشوند.

تمیز کردن شومینه با استفاده از جوش شیرین و مایع ظرف‌شویی

۲ یا ۳ قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی را با نصف فنجان جوش‌شیرین مخلوط کنید تا شکلی خمیری پیدا کند. اگر احساس کردی غلظت ترکیب زیاد است و به راحتی قابل پخش کردن نیست، دوباره دو قاشق مایع ظرف‌شویی اضافه کنید و سپس خمیر را با استفاده از برس روی سنگ‌های شومینه بکشید و به صورت دایره‌ای برس بکشید. اجازه دهید که ترکیب چند دقیقه‌ای بماند و بعد با آب گرم بشویید. اگر لکه‌ها از بین نرفتند این کار را دوباره تکرار کنید.

از یک جارو دستی یا برس رنگ نرم استفاده کنید تا گردوغبار و کثیفی روی هر چوب یا اجزای تزئینی شومینه را با دقت پاک‌ کنید. هرگز برای تمیز کردن شومینه گازی مواد پاک‌کننده یا آب را به‌طور مستقیم روی اجزای شومینه اسپری نکنید. در حالی که مشغول تمیز کردن شومینه هستید، هر کنده یا قطعه را از نظر وجود ترک، سوراخ یا آثار سوختگی بررسی کنید. خرده آشغال‌ها را از قسمت مشعل دور کنید و سوراخ‌های دریچه را بابت هرگونه تجمعی که می‌تواند جریان گاز را مسدود کند، بررسی کنید.

از هر نوع سنگی که داخل شومینه استفاده کنید، گردوغبار زیادی خواهد داشت. از جاروبرقی با اتصال شلنگ برای تمیز کردن هر قطعه سنگ استفاده کنید. اگر سنگ‌ها کوچک هستند و ممکن است توسط جاروبرقی مکیده شوند، یک تکه پارچه توری نایلونی را با یک کش به انتهای نازل شلنگ جاروبرقی وصل کنید. گرد و غبار از توری می‌تواند عبور کند اما سنگ‌ها نمی‌توانند.

هنگامی که سنگ‌ها تمیز شدند، تمام گوشه‌های فضای داخل شومینه را جاروبرقی بکشید تا گردوغبار، تار عنکبوت و هر گونه حشره‌ای که ممکن است به دام افتاده باشد را بگیرید. از یک پارچه کهنه برای پاک کردن اجزای شومینه استفاده کنید.

 تمیز کردن سنگ شومینه با کرم تارتار
این روش برای شومینه‌های کوچک مناسب‌تر است و بهترین نتیجه بخشی را نسبت به روش‌های دیگر دارد. دو قاشق غذاخوری از کرم تارتار را با مقداری آب در یک ظرف بریزید و هم بزنید تا شبیه خمیر شود. یک لایه از این خمیر را روی سنگ اطراف شومینه بزنید و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه با آب گرم بشویید. اگر دوده‌ها از روی سنگ پاک نشدند، این کار را دوباره تکرار کنید.

فسفات تری سدیم
قبل از هر اقدامی یک دستکش را به دست کنید و یک چهارم فنجان تری سدیم را با دو گالون آب گرم ترکیب کنید که این ترکیب می تواند مناطق سفت و سخت را از آلودگی پاک کند و یک نوع ماده قلیایی است که چربی ها را از بین می برد .

یک فرچه را داخل این ترکیب کنید و با حرکات دایره ای شکل ، اسکراب کردن را آغاز کنید . طاقچه بالای بخاری را نیز با این روش پاکسازی کنید و می توانید به جای فرچه از اسفنج استفاده کنید . بعد از اتمام کار یک اسفنج تمیز را داخل آب کنید و به آجرها بزنید و تا جایی که دوده ها وجود دارند ، این کار را انجام دهید .

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر