یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
سلامت

درمان دارویی و خانگی ریزش موی پلی کیستیک در زنان

عکس, درمان دارویی و خانگی ریزش موی پلی کیستیک در زنان
در صورتی که شما مبتلا به بیماری PCOS هستید و ریزش موی شدیدی را تجربه میکنید با ما در این پست از یاس فان همراه شوید.

یکی از دلایل اصلی ریزش مو در زنان که اغلب با نازک شدن تارهای مو شروع می شود سندرم تخمدان پلی کیستیک است. در صورتی که شما در کنار ریزش مو ،  چرخه قاعدگی نامنظم و دوره‌های قاعدگی طولانی مدت دارید و موهای زائد صورت و بدن شما ضخیم و مردانه شده است به احتمال زیاد به این بیماری دچار شده اید که البته تایید نهایی باید توسط متخصص زنان صورت بگیرد.

بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک سبب تولید بیش از حد آندروژن می‌شود، که این امر منجر به بروز ویژگی‌های مردانه از جمله رشد موهای زائد در نقاطی که قبلا مو در آنجا رشد نمی‌کرد (مانند صورت، گردن، سینه و شکم) می‌شود.آندروژن‌های اضافی همچنین می‌توانند سبب کم پشت شدن تارهای موی سر، به ویژه در جلوی سر شوند، که به آن، آلوپسی آندروژنیک یا ریزش مو با الگوی زنانه می‌گویند.

موهای ریخته شده در اثراین سندرم، به خودی خود دوباره رشد نمی‌کند؛ اما با استفاده از روش‌های درمانی مناسب می‌توانید رشد موهای خود را تحریک کنید. علاوه بر این، با انجام برخی کارهای ساده، می‌توانید ریزش موی نواحی‌یی که تحت تاثیر سندرم پلی کیستیک بوده را بپوشانید.

درمانهای دارویی:

•قرص‌های ضد بارداری
قرص‌های ضد بارداری می‌توانند سطوح آندروژن را کاهش دهند؛ این امر به کاهش رشد موهای زائد و کاهش سرعت ریزش مو کمک می‌کند. این قرص‌ها همچنین در درمان سایر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، مانند پریود نامنظم و آکنه موثر هستند.

معمولا برای درمان ریزش مو ناشی از این سندرم، داروی آنتی آندروژن، به همراه داروهای خوراکی ضد بارداری تجویز می‌شود.

•اسپیرونولاکتون (آلداکتون)
اسپیرونولاکتون نوعی داروی خوراکی است، که با عنوان داروی آنتاگونیست گیرنده آلدوسترون شناخته می‌شود. این دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به عنوان یک داروی ادرارآور برای درمان احتباس مایعات بدن مورد تایید قرار گرفته است.

این دارو در درمان آلوپسی آندروژنیک نیز موثر است. اگرچه برای چنین کاربردی، هنوز تاییدیه‌ سازمان غذا و دارو را ندارد. این دارو اثرات آندروژن بر پوست را مسدود می‌کند و معمولا به همراه داروی خوراکی ضد بارداری تجویز می‌شود.

•ماینوکسیدیل (روگِین)
ماینوکسیدیل تنها داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان ریزش موی الگوی زنانه است. ماینوکسیدیل نوعی داروی موضعی است که باید آن را هر روز روی پوست سرتان ماساژ دهید. این دارو رشد مو را تقویت کرده و حتی می‌تواند به موهای شما ظاهر ضخیم‌تری‌ بدهد.

•فیناستراید (پروپشیا) و دوتاستراید (آوودارت)
این دو دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان ریزش موی مردانه مورد تایید انجمن غذا و داروی امریکا (FDA) قرار گرفته‌اند. در حالی که این داروها برای درمان ریزش مو با الگوی زنانه تایید نشده‌اند، برخی پزشکان این داروها را برای خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می‌کنند.

•کاشت مو
کاشت مو نوعی عمل جراحی برای کاشتن مو روی پوست سر است. در این روش درمانی مو و فولیکول‌های آن، از یک ناحیه پر موی سر برداشته ‌شده و در ناحیه کم‌پشت یا دچار طاسی کاشته می‌شوند. کاشت مو معمولا به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

درمانهای خانگی:
•زینک
بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۶، مصرف مکمل زینک به بهبود ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کند.

این مطالعه اثرات مکمل زینک بر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و ریزش مو را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که مصرف روزانه ۵۰ میلی گرم زینک به مدت ۸ هفته، اثرات مفیدی بر کاهش ریزش مو خواهد داشت و همچنین به درمان هیرسوتیسم نیز کمک خواهد کرد.

•کاهش وزن
شواهد قوی‌یی وجود دارد که نشان می‌دهند کاهش وزن می‌تواند سطح آندروژن ها را پایین آورده و اثرات منفی آندروژن اضافی در خانم‌های مبتلا به سندرم پلی کیستیک را کاهش دهد. همچنین این کار، می تواند ریزش مو و همچنین سایر علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک را تا حد زیادی کاهش دهد.

کاهش ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن، می‌تواند علائم این سندرم را به میزان قابل توجهی کم کند.

•بیوتین
بیوتین نوعی مکمل محبوب و رایج در بین افراد است که اغلب برای سلامت و رشد مو به کار می‌رود. شواهد کافی مبنی بر موثر بودن این مکمل، اختصاصاً در درمان ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد. با این وجود این مکمل ارزش امتحان کردن را دارد.مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که مصرف مکمل‌ پروتئین دریایی حاوی بیوتین به مدت ۹۰ روز منجر به رشد چشمگیر موها می شود.

ماسکهای تقویتی :

ماسک موی روغن کرچک:

روغن کرچک غنی از پروتئین‌ها است و می‌تواند به کاهش موخوره، آسیب‌دیدگی مو و شوره کمک کند.روغن کرچک غنی از پروتئین‌ها است. یک مطالعه نشان داد که روغن کرچک می‌تواند به کاهش موخوره، آسیب‌دیدگی مو و شوره کمک کند. شواهد ادعا می‌کنند که روغن کرچک، ضخامت و طول مو را هم افزایش می‌دهد؛ هرچند تحقیقات کافی برای ادعای این موضوع وجود ندارد. خواص ماسک مو روغن کرچک به شرح زیر است؛

وز مو را کاهش می‌دهد.
رشد مو را تحریک می‌کند.
از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند.

مواد لازم
روغن کرچک: دو قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ: یک عدد

طرز تهیه
روغن کرچک و تخم‌مرغ را در یک کاسه با هم مخلوط کنید و مخلوط به دست آمده را روی کف سر و موهایتان بمالید.
اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب یخ بشویید.


ماسک موی رزماری
اگر به دنبال بهترین ماسک مو برای جلوگیری از ریزش مو هستید، ماسک رزماری همان چیزی است که لازم دارید. در مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها نشان داده‌ شد که عصاره‌ی رزماری، رشد مو را تقویت می‌کند. این گیاه خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و سلامت مو را بهبود می‌بخشند. در ادامه به سه نمونه از خواص این ماسک مو اشاره می‌کنیم؛

رشد مو را تحریک می‌کند.
فولیکول‌ها را تقویت می‌کند.
با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

مواد لازم
گیاه رزماری خرد شده: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
آب: یک فنجان

طرز تهیه
آب را درون یک قابلمه بریزید و برگ‌های خرد شده‌ی رزماری را داخل آن بریزید. قابلمه را روی اجاق بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد. سپس زیر حرارت را خاموش کنید.مخلوط را از صافی رد کنید و اجازه دهید خنک شود.زمانی که خنک شد، مایع را روی کف سرتان بمالید.اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند، سپس آن را با آب ولرم بشویید.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر