یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

روش درست کردن روغن حیوانی در خانه

عکس, روش درست کردن روغن حیوانی در خانه

کره محلی ۱.۵ کیلوگرم……………………آب نصف استکان
نمک نصف قاشق چایخوری…………………..آرد سفید یک قاشق غذاخوری

برای درست کردن روغن حیوانی در منزل ، ابتدا باید میزان کره ای را که فراهم کردید را داخل قابلمه ای که سه الی چهار برابر بزرگتر از اندازه ی کره است بریزید و روی شعله ملایم شعله گاز بگذارید (انتخاب ظرف بزرگتر سبب جلوگیری از سر رفتن کف کره زمان ذوب شدن می شود).

نمک و آب را به کره اضافه کنید و صبر کنید تا کره به کلی از حالت یخ زدگی به حالت مایع دربیاید. چند دقیقه بعد کره ذوب شده و به دمایی مناسب جهت تبخیر دوغ باقی مانده در کره و آب آن می رسد.

اکنون آرام آرام آرد را داخل مایع بریزید و به آرامی هم بزنید تا در آن حل شود و سعی کنید دائم هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود. آرد سبب می شود که دوغ موجود در کره جذب آن و ته نشین شود. پس از این کار باید تا انتهای کار به طور مداوم آن را هم بزنید به این دلایل که: نخست این که آرد پس از چند لحظه ته نشین می شود و ظرف ته می گیرد و می سوزد.

دوم این که پس از حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه که روغن می جوشد، دمای آن به حدود ۹۰ الی ۱۰۰ درجه سانتی گراد می رسد که آب داخل آن سریع شروع به بخار شدن می کند و ظرف سر می رود و روغن به صورت کف از ظرف خارج می شود که در این شرایط باید تندتر ظرف را هم زد و بزرگ بودن ظرف این جا سبب جلوگیری از ریختن کف روغن به خارج از ظرف می شود.

برای بهتر شدن عملکرد و کم تر شدن کف، بهتر است مقداری روغن را با ملاقه که هم می زنید از ارتفاع بالاتری در حدود ۱۰ الی ۲۰ سانت بالاتر به درون ظرف بریزید تا کف ها بهتر بخوابد. تااینکه کف ها به طور کامل از بین بروند و ماده موجود به رنگ زرد شفاف دربیاید،

فورا ظرف را از روی شعله بردارید و اجازه بدهید به آرامی سرد شود. در صورتیکه قدری در این مرحله آهسته عمل کنید احتمال سوختن روغن زیاد است. پس از این که روغن سرد گردید آن را از یک پارچه نازک عبور بدهید تا ماده های ته نشین شده آن داخل ظرف نریزد و روغن آنرا داخل یک ظرف شیشه ای بریزد و اجازه بدهید تا به طور کامل سرد و جامد شود سپس در آن را ببندید و در یک مکان خنک مانند یخچال، نگهداری کنید.

اگر روغن زمان بیشتری در یخچال بماند، طعم و بوی خوشمزه خود را از دست خواهد داد.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر