یاس فان

آموزشی علمی هنری

فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر
آشپزی

دستور پختن دیزی از دیزی سراهای معروف

عکس, دستور پختن دیزی از دیزی سراهای معروف
اگر می خواهید دیزی شما شبیه ابگوشت های معمولی خانگی نشده و عطر و بوی آن تا چند خانه آن طرف تر برود با این آموزش همراه شوید. خوب نکته ی اول انتخاب قابلمه است اگر می خواهید دیزی شما بهترین طعم را داشته باشد پس خیلی زود دست بکار شده و یک ظرف سفالی یا سنگی را انتخاب کنید اگر نه فرصت ندارید یا هم چین ظروفی در دست نیست می توانید از زودپز استفاده کنید. مشکل زودپز این است که شما به احتمال زیاد همه مواد را با هم داخل آن خواهی د ریخت اما فوت کوزه گری دیزی می گوید که شما باید مرحله به مرحله پیش بروید.
مواد لازم برای یک دیزی چهار نفر :
سیب زمینی شسته شده با پوست ۴ یا ۵ عدد متوسط
نخود-لوبیای سفید روی هم رفته یک لیوان بزرگ (سعی کنید ۹۰% نخود باشد)
گوجه فرنگی ۲ عدد بزرگ
گوشت گوسفند با استخوان و چربی ۵۰۰ گرم
پیاز پوست گرفته شده ۲ عدد متوسط
فلفل سبز تازه ۲ تا ۳ عدد
نمک،فلفل و آبلیمو به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذا خوری
سیر به دلخواه یک حبه بزرگ
طرز تهیه دیزی سفالی :نخود و لوبیا را از ۱۱ شب در مقداری آب ( سه برابر حجم خیس نخورده نخود و لوبیا ) خیس کنید.ساعت ۶ صبح شما باید گوشت را همراه چربی و استخوان به همراه نخود و لوبیا، یک عدد از پیازها، یک حبه سیر و گوجه فرنگی ها که هرکدام را پوست گرفته و چند تکه کرده اید در ظرف سفالی بریزید و شش برابر حجم آنها آب از قبل جوشیده و سرد شده به آنها اضافه کنید .دقت کنید هنگامی که گوشت را میپزید از ابتدا به آن نمک و ادویه نزنید چون باعث دیرپز شدن گوشت می شود.فراموش نکنید که برای شکسته نشدن ظرف سفالی (گلی) از شعله پخش کن بین شعله مستقیم و ظرف دیزی استفاده کنید. این ظرف زمان پخت را طولانی تر و درعوض طعم غذا را خیلی بهتر و غذا را جا افتاده تر می کند.شعله باید تقریباً کم باشد و نیم ساعت تا یک ساعت بعد شما باید کف جمع شده روی آب را با قاشق جمع کنید.اگر بعد از یک ساعت کف جمع نشد و احساس کردید شعله اجاق کم است می توانید کمی شعله را بیشتر کنید فقط مراقب باشید خیلی زیاد نکنید تا ظرف گلی شما هم سالم بماند.بعد از حدود سه ساعت و نیم (یعنی حدود ساعت ۹:۳۰ صبح) فلفل سبز ها را به دیزی بیفزائید.اگر فلفل سبز شیرین نداشتید فلفل دلمه اضافه نکنید.در ساعت ۱۰:۳۰ پیازی که اول به غذا اضافه کردید از ظرف خارج کنید و دور بیندازید.یک ساعت بعد از اضافه کردن فلفل ، سیب زمینی ها را با پوست داخل غذا بریزید. اگر مثل من تمایل چندانی ندارید که سیب زمینی با پوست به دیزی اضافه کنید پوست سیب زمینی ها را بگیرید و کمی دیرتر آن را به غذا اضافه کنید.مثلاً ساعت ۱۱:۳۰ سیب زمینی بدون پوست را اضافه کنید.در ساعت ۱۲:۳۰ چربی گوشت را نیز از ظرف خارج کنید. به همراه یک عدد پیاز باقیمانده خوب بکوبید.نکته: می توانید اول پیاز خام را ریز رنده کنید بعد همراه چربی بکوبید و با هم مخلوط کنید و داخل غذا بریزید .در این مرحله که گوشت و نخود – لوبیا نرم و پخته شده اند و ساعت باید حدود یک ظهر باشد نمک و فلفل سیاه را به میزان دلخواه به غذا اضافه کنید.در صورتی که غذای شما رنگ دلخواهتان را نداشت میتوانید از یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی سرخ شده در کمی روغن ، داخل غذا استفاده کنید.سرخ کردن رب برای بوی خامی رب و همچنین بهتر کردن رنگ رب است اگر هنگام سرخ کردن رب، یک قاشق چایخوری زعفران دم کرده هم به آن بیفزایئد نتیجه بهتری می گیرید.این غذا با این زمان پخت طولانی جا افتاده و خوش مزه و خوش رنگ است.
معمولاً دیزی را با آب زیاد درست می کنند و بهتر است اول کار به اندازه کافی در ظرف آب بریزید که مزه غذا در اثر اضافه کردن چند مرحله آب در طول پخت، تحت تاثیر قرار نگیرد.
فراموش نکنید که آبلیمو را هنگام سرو غذا، داخل ظرف بریزید؛ در غیر این صورت طعم غذا در اثر جوشیدن آبلیمو تلخ می شود.

مطالب مشابه
فروش ویژه محصولات معتبر محصولات معتبر